اعلام خطر به مقامات درباره وضعیت کرونا در ایران

هشدار شورای عالی نظام پزشکی درباره عواقب «ساده انگاری» و «عادی جلوه دادن»

با گذشت نزدیک به سه ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران، مقامات دولتی سعی در بازگشایی تدریجی کشور گرفته‌اند و راوی روایتی شدند که بر اساس آن، شرایط را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که در ادبیات این روزهای مقامات بهداشتی کشور، به «عادی‌سازی» اوضاع معروف شده است.

امروز چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه، شورای عالی نظام پزشکی کشور بیانیه‌ای صادر کرد و در آن صراحتا به مسئولان کشور هشدار داد که «ساده انگاری» و «عادی جلوه دادن» شرایط در رابطه با کرونا عواقب بسیاری به دنبال خواهد شد.

شورای عالی نظام پزشکی ایران، در بیانیه خود با اشاره به این که تأثیرات و محدودیت‌های ناشی از این همه‌گیری عالم‌پیما به حدی فراگیر و عمیق بوده است که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان بزرگترین تهدید بشر نام گرفته است، می‌نویسد: «به دلایل مختلف منجمله ساده‌انگاری و عادی جلوه دادن شرایط توسط برخی از دستگاه‌ها و مسئولان، رعایت نکات ساده و در عین حال مهم بهداشتی کم‌رنگ گردیده به صورتی که در روزهای اخیر مجدداً شاهد افزایش تعداد قربانیان این ویروس نامرئی و خطرناک در نقاط مختلف کشورمان هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته این بیانیه، این افزایش آمار ناشی از «غفلت و بی مبالاتی خود یا دیگران است.»

نویسندگان این بیانیه از «بی مهری‌های برخی عناصر ناآگاه سیاسی و بی اخلاقی‌های رسانه‌ای» گلایه کرده‌اند و توجه و لطف مردم را مرهمی بر این بی‌مهری‌ها دانسته‌‌اند. 

این بیانیه مصرانه از مردم خواسته است تا با خودداری از «تجمعات و ترددهای غیرضروری» و پیگیری امور از طرق «غیر حضوری» و رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی، «مسئولیت پذیری» و «بار فرهنگی» گرانقدر خود را بیش از پیش به جهانیان نمایش دهند.

این در حالی‌ست که «انوشیروان محسنی بندپی»، استاندار تهران، درباره وضعیت کرونا در این استان گفته است: «راهبرد ما در ستاد مقابله با کرونا در استان تهران حفظ حساسیت‌ها و ندادن اطمینان کاذب به شهروندان و همچنین پرهیز از عادی‌سازی است.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، تا کنون یکصد و بیست‌وشش‌هزار نهصد و چهل و نه نفر در ایران به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۷ هزار و ۱۸۳ نفر درگذشته‌اند. 

به گفته وزارت بهداشت ایران، استان‌های همجوار خوزستان، یعنی استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار در خصوص شیوع مجدد بیماری هستند، چراکه در فصل گرما برخی از اهالی خوزستان به این مناطق کوچ می‌کنند.

 به گفته وزیر بهداشت، مواردی از بیماری هم در روستای «نجف‌آباد» خاش مشاهده شده که در حقیقت «زنگ خطر» است. 

بیشتر از