موج جدید احضار و مسدود کردن چهره‌های مشهور در اینستاگرام

در روزهای گذشته برخی از فعالین صعنت مد و لباس هم به پلیس فتا فراخوانده شده‌اند

پلیس فتا در چندین مورد با مراجعه به منازل افراد، موبایل آنها را توقیف و پسورد صفحات آنها را گرفته است - PIXABAY

یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت که طی روزهای گذشته چندین تن از افرادی که در حوزه‌های عکاسی، مد و لباس در اینستاگرام فعال بوده و صفحات پربیننده‌ای داشته‌اند توسط پلیس فتا احضار و یا بازداشت و صفحات‌شان از کنترل آنها خارج شده است. به گفته این منبع مطلع یکی از این افراد از سوی ‍‍پلیس فتا تهدید شده که در صورت ادامه فعالیت در اینستاگرام به سیاق سابق، ممنوع الخروج خواهد شد. 

هفته گذشته، ۲۴ اردیبهشت ماه‌، سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در رابطه با «کشف حجاب» در فضای مجازی هم  گفته بود به دلیل اینکه کشف حجاب زیرمجموعه «ناهنجاری‌ها» قرار می‌گیرد، «تخلف» محسوب می‌شود.

«شادمانه مهر» یکی از افرادی که صفحه‌اش در اختیار پلیس فتا قرار گرفته است. کسی که شمار دنبال‌کنندگان او در اینستاگرام  ۱۳۶ هزار نفر است. پلیس فتا بعد از در اختیار گرفتن صفحه «شادمانه مهر» با جایگزین کردن نشان «پلیس سایبری» با عکس اصلی صفحه، در قسمت توضیحات نوشت: «بنا به دستور مقاما محترم قضایی پیچ توقیف و در اختیار پلیس فتا تهران می‌باشد.» صفحه «تینا براتی»، مدل لباس نیز از دسترس خارج شده است و عکاس دیگری به نام «علی مرادی» نیز به پلیس فتا احضار شده است. 

فعالین صنعت مد و لباس در فضای مجازی نیز از جمله دیگر افراد هستند که در این رابطه به پلیس فتا فراخوانده شده‌اند. مقامات پلیس   در تماس تلفنی با برخی از این «بلاگرها» دستور داده‌اند که عکس‌های «بدون‌حجاب» را از صفحات خود حذف کنند. در چندین مورد هم پلیس فتا با مراجعه به محل کار و زندگی افراد، آنها را به محل قرارگاه پلیس برده‌اند و  در زمان بازداشت چند ساعتع، ضمن گرفتن تلفن‌های همراه بازداشت شدگان، «رمز عبور» صفحه اینستاگرام این افراد را نیز در اختیار گرفتند. 

یکی از فعالان حوزه لباس و مد به ایندیپندنت فارسی گفت: «وقتی چندین تن از افرادی که در حوزه مدلینگ و لباس وعکاسی بعد از تهدید توسط مقامات انتظامی و پلیس فتا، کشور را ترک کردند و به ترکیه و جاهای دیگر رفتند و حکم خودشان را نشان دادند و در مورد وضعیت سختی که داشتند صحبت کردند، دوباره موج جدیدی از دستگیری‌ها، احضارها و فشار برای کنترل بر صفحات این افراد شروع شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «از پلیس فتا زنگ می‌زنند می‌گویند که برای ارائه پاره‌ای از توضیحات تشریف بیاورید. بعضی‌ها می‌روند و برخی هم نگران می‌شوند و سعی می‌کنند به تعویق بیندازند اما در نهایت آنقدر زنگ می‌زنند و تهدید می‌کنند تا طرف مجبور بشود برود.»

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در خصوص مصادیق مجرمانه در فضای مجازی گفته است: «مصادیق مجرمانه در فضای مجازی غالبا مواردی است که مربوط به جرائم رایانه‌ای می‌شود. در بعد کلان این جرائم شامل فیشینگ، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، حملات سایبری، جرائم تکامل یافته شامل استفاده از فضای مجازی در راستای هتک حرمت، کلاهبرداری، فروش اجناس ممنوعه و جرائم اخلاقی که با ترویج موارد غیر اخلاقی به وقوع می‌پیوندد.»

معاون فتا همچنین اضافه کرده است که «در فضای مجازی هیچ تفاوتی میان افراد پرطرفدار و افرادی که فالوورهای کمتری دارند، وجود ندارد. هر شخصی که در فضای مجازی مرتکب تخلف شود و موارد فوق را رعایت نکند به عنوان مجرم شناخته می‌خواهد شد.»

این مقام امنیتی، با اشاره به اینکه پلیس همان کاری را که با مردم در «فضای واقعی» انجام می‌دهد، در«فضای مجازی» هم انجام خواهد داد گفته: «هیچ تفاوتی میان جرائم در فضای مجازی و واقعیت وجود ندارد و هر امری که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود قطعا با آن برخورد خواهد شد و پلیس در این رابطه با جدیت عمل می‌کند. قدرت نمایی اراذل و اوباش در فضای مجازی نیز ذیل همین موارد است و اخلال در امنیت محسوب شده و قطعا با آن‌ها برخورد می‌شود.»

دو هفته پیش، شبنم شاهرخی، یکی از افراد پرطرفدار در اینستاگرام، که بیش از ۸۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده دارد، عکس‌ها و ویدیو‌های ورزشی در صفحه خود منتشر کرد که «حجاب اسلامی» درآنها «رعایت» نشده بود. کمی بعد از آن بود که خبر احضار و بازداشت  شبنم شاهرخی منتشر شد. او در یک ویدیوی اینستاگرامی درباره حکم بازداشت خود گفته بود: «امروز صبح حکم‌ما را به ما دادند. پیکاسو نه سال و من هم هفت سال و هفتاد وچهارضربه شلاق، جریمه نقدی و سه ماه کار اجباری برای شهرداری.» پیکاسو، نام مستعار همسر خانم شاهرخی است. 

 این چهره شناخته شده فضای مجازی گفته بود: « اجازه بدهیم که بزرگ نمایی کنیم، ما دو تا آدم بسیار ساده و معمولی بودیم که از زمانی که پیچ اینستاگرام خودمان را راه انداختیم یک قسمت‌هایی از زندگی‌مان را با شما شریک شدیم… خیلی از شما با ما همراه بودید… هیچ کار خاصی نکردیم.. ما نه فعال سیاسی بودیم نه فعال مدنی بودیم، نه قصد مبارزه سیاسی یا چیزی را داشتیم،یا اصلا در موقعیتی بودیم که کسی بخواهد بگوید که من تبلیغ فساد و فحشا می‌کنم، کسی که خانواده دارد، بچه دارد، به خانواده پایبند است، چطوری می‌تواند؟ 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

برای شما دوستای عزیزم

A post shared by Shabnam Shahrokhi (@shabnamshahrokhi) on

او گفته که در بازداشتگاه  کنار افراد مختلفی نگه‌داری شده است؛ از متهمان پرونده‌های مواد مخدر گرفته تا دختری که از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بوده است. 

بیشتر از