انتقاد از پنهان‌کاری‌ دولت بوریس جانسون در زمینه مقابله با ویروس کرونا

از نخست‌وزیر بریتانیا خواسته شده گزارش‌های مربوط به توصیه‌های علمی به دولت را منتشر کند

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا - Handout via REUTERS

یک کمیته پارلمانی پرنفوذ بریتانیا می‌گوید بوریس جانسون نخست‌وزیر، باید به فوریت توصیه‌های علمی در مورد تصمیمات مربوط به مبارزه با ویروس کرونا را منتشر کند.

ویلیام رَگ، دبیر کمیته پارلمانی مدیریت عمومی و قانون اساسی در نامه‌ای به نخست وزیر از او خواست در گرماگرم انتقاداتی که از مخفی کردن توصیه‌های کارشناسان به دولت می‌شود، از خود شفافیت بیشتری نشان دهد.

آقای رگ همچنین خواهان تغییر قانون به نحوی شد که موارد مرگ و میر ظرف ۲۴ ساعت ثبت الکترونیکی شود تا تلفات ناشی از کرونا در چارچوب قابل درک‌تری قرار گیرد.

وزرای کابینه تاکید می‌کنند که در هر مرحله از اپیدمی از «علم پیروی کرده» و توصیه‌های گروه مشورتی علمی در موارد اضطراری، «سِیج»، را از جمله در مورد تعطیل مدارس، استفاده از ماسک صورت و سفرهای خارجی به کار بسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسناد بررسی شده توسط «سیج» گاه و بیگاه منتشر شده اما با تاخیر بسیار و گزارش‌های علمی که اساس تصمیم‌های دولت بوده اغلب در اختیار عموم قرار نگرفته است.

بنا به داده‌های خود دولت، تنها ۲۵ گزارش از ۱۱۰ گزارشی که تسلیم دولت شده، به اطلاع عموم رسیده است. 

آقای رَگ پس از مشاوره با پرفسور سِر ایان دایموند از اداره آمار ملی، گفت پارلمان باید داده‌های مذکور را بررسی کند تا بتواند دولت را در مورد تصمیماتش زیر ذره بین قرار دهد.

آقای رگ در نامه‌اش به نخست وزیر گفت: «نماینده اداره آمار ملی که در هیئت «سِیج» حضور دارد، به ما گفته است به اعتقاد او دولت باید گزارش‌هایی را که توسط این هیئت بررسی می‌شود، منتشر کند.»

«من در این نامه از شما می‌خواهم این اسناد را به فوریت منتشر کنید.»

«اگر به دلیلی نمی‌توانید گزارش را منتشر کنید، از شما می‌خواهم موضوع سند و علت خودداری از انتشار آن را توضیح دهید.»

در اوایل ماه جاری، بخشی از گزارش‌های ماه آوریل «سیج» از جمله تعطیل مدارس، آزمایش پادتن و برقراری قرنطینه در لندن، منتشر شد. قرار است اسناد دیگری نیز در هفته آینده علنی شود.

در اوایل ماه مه دولت فهرست اعضای گروه «سیج» را که پیشتر محرمانه نگاه داشته بود، منتشر کرد. این اقدام به دنبال افشای حضور دومینیک کامینگز، مشاور ارشد نخست وزیر در جلسات «سیج» صورت گرفت که انتقادات بسیاری به همراه آورد.

سِر دیوید کینگ، مشاور علمی سابق دولت، در واکنش به نگرانی‌هایی که در مورد پنهانکاری های گروه «سیج» ابراز شده، گروهی مستقل از کارشناسان تشکیل داده که نحوه تعدیل مقررات قرنطینه را مورد بررسی قرار دهند.

یک سخنگوی دولت گفت: «ما درحد امکان  به شفافیت در مورد توصیه‌های علمی که راهنمای دولت در مورد واکنش به کووید-۱۹ است، متعهدیم.» 

«در گذشته زمانی که "سیج" جلسه داشت، گزارش آن تنها زمانی منتشر می‌شد که مورد اضطرار پشت سر گذاشته شده بود. در تضاد با آن، ما هم اکنون تعداد قابل ملاحظه‌ای از نکاتی که از آغاز اپیدمی  توسط «سیج» و کمیته های فرعی آن به بحث گذاشته شده، منتشر کرده‌ایم و در هفته آینده و هفته‌های پس از آن نیز به انتشار این گزارش ها ادامه خواهیم داد.»

«تنها گزارش‌های علمی ویراستاری شده، گزارش‌هایی خواهند بود که مسائل امنیتی یا اطلاعات خصوصی افراد در آن درج شده باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان