کاپیتان فوتبال زنان افغانستان: اگر به مشکلات رسیدگی نشود، کنار می‌رویم

فیفا رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را برای همیشه از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد

تیم فوتبال زنان افغانستان- AFP

تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان پس از هشت ماه، فعالیت‌هایش را هفته آینده از سر می‌گیرد. اتهام‌های سوء استفاده جنسی در فدراسیون فوتبال افغانستان، که هنوز تحت بررسی نهادهای قضایی قرار دارد، باعث شد تمرین و فعالیت‌های این تیم عملاً متوقف شود.

نیلاب محمدی، کاپیتان تیم ملی بانوان افغانستان می‌گوید در پی اتهام‌های اخیر، فوتبال بانوان ضربه سنگینی متحمل شده که جبران کردنش به این زودی‌ها ممکن نیست. به گفته او شش تن از بازیکنان برجسته تیم بانوان افغانستان به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند و دروازه بان و دو بازیکن دیگر به دلیل آسیب جسمی نمی‌توانند در بازی‌های آینده شرکت کنند.

قرار است تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان پس از ماه رمضان تمرینات خود را دوباره آغاز کند و در روند آمادگی برای جام آسیا، در یک رقابت دوستانه به مصاف تیم ملی فوتبال زنان تاجیکستان برود.

خانم محمدی می‌گوید تغییرات در سطح رهبری و کادر فنی فدراسیون مایه دلگرمی بازیکنان شده، اما هنوز هم کارهای زیادی هست که باید برای احیای فوتبال بانوان انجام شود.

به گفتۀ او جلب دوباره اعتماد خانواده‌ها در اولویت قرار دارد و نشست‌های ماهیانه با والدین بازیکنان از سر گرفته می‌شود. محمدی می گوید: «پیش از اتهام‌ها، هر ماه کمیته بانوان جلسه برگزار می‌کرد و خانواده‌ها می‌دیدند دختران در چه شرایطی هستند، مربی آنها چه کسی است و مکان‌ تمرینات‌شان چگونه است.»

خواست بازیکنان

کاپیتان تیم ملی بانوان افغانستان می‌گوید، اعضای تیم، آماده هستند با روحیه بالاتر به میدان برگردند، اما به شرطی که فدراسیون به مشکلات آنها رسیدگی کند و برای آنها ارزش لازم قائل شود.

تدارک حامی مالی (اسپانسر) برای تیم بانوان، انتخاب بازیکنان بر اساس شایستگی، استخدام مربیان زن، گزینش افراد شایسته در رده‌های رهبری فدراسیون، افزایش حقوق بازیکنان، فراهم کردن لباس و غذای مورد نیاز، خدمات صحیح و حمل و نقل از جمله خواست‌های عمده و ابتدایی است که به گفتۀ خانم محمدی همه اعضای تیم روی آن تاکید دارند.

او گفت با حقوق ناچیز صد دلار در ماه و نبود خدمات درمانی، بویژه فیزیوتراپی، نمی‌شود انتظار داشت بازیکن خوب بدرخشند و دستاوردی داشته باشد.

کاپیتان تیم ملی بانوان افغانستان ادامه داد: «کسانی باید در مدیریت قرار بگیرند که فوتبال بدانند و تجربه کافی و پیشینه خوب داشته باشند. مشخص باشد که کجا بوده‌اند و در کدام رده بازی کرده‌اند و چه نتیجه‌ای بدست آورده‌اند. اگر پیشرفت می‌خواهند باید این تغییرات انجام شود.»

محمدی می‌گوید، رهبری جدید فدراسیون وعده داده که به این خواست‌ها رسیدگی می‌کند اما باید دید چه زمانی در عمل پیاده می‌شود.

کاپیتان تیم فوتبال زنان أفغانستان تأکید کرده است: «اگر مشکلات رفع شود که چه بهتر، وگرنه بازیکنان گفته‌اند شاید از فوتبال کناره گیری کنند. اگر واقعا تغییرات خواسته شده انجام شود، هستیم و نمی‌خواهیم فوتبال زنان بیش از این زیان ببیند، اما اگر شرایط فوتبال مانند سابق پیش برود بعنوان کاپیتان تیم، اولین کسی که استعفا می‌دهد من خواهم بود.»

تغییرات در فدراسیون

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در اواخر ژانویه امسال، یوسف کارگر، معاون فنی فدراسیون فوتبال افغانستان را به عنوان سرپرست این فدراسیون اعلام کرد.

این تصمیم درحالی گرفته شد که وظیفه کرام الدین کریم، رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان به اتهام آزار جنسی بازیکنان از سوی فیفا در حال تعلیق بود. فیفا اخیراً آقای کریم را برای همیشه از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرد.

همچنین فاضل شهاب به جای علی رضا آقازاده به‌عنوان دبیر کل فدراسیون فوتبال برگزیده شده است. علی جواد عطایی نیز که قبلا مربی تیم فوتبال پسران بود، به تازگی به‌عنوان مربی تیم فوتبال بانوان انتخاب شده است.

کاپیتان تیم ملی بانوان افغانستان می‌گوید، آنها به یک مربی نیاز جدی دارند و رهبری فدراسیون وعده داده یک مربی زن از کشورهای آسیایی استخدام کند. در حال حاضر تیم بانوان دو مربی دارد که هردوی آنها مرد هستند.

ادعاهای آزار جنسی

روزنامه گاردین بریتانیا در دسامبر سال گذشته گزارشی را بر اساس ادعای برخی بازیکنان پیشین تیم فوتبال بانوان افغاستان منتشر کرد که در آن مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور به آزار و سوء استفاده جنسی از بازیکنان متهم شدند.

بر اساس این گزارش سوء استفاده جنسی در محل فدراسیون فوتبال افغانستان و در یک کمپ تمرین تیم فوتبال بانوان افغانستان در فوریه ۲۰۱۷ در اردن صورت گرفته است.

دادستانی کل افغانستان درحال بررسی این اتهام‌هاست. دادستانی از میان پنج مقام ارشد فدراسیون تنها یوسف کارگر را تبرئه کرد که سپس نام او از سوی فیفا به‌عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال افغانستان اعلام شد.

فدراسیون فوتبال افغانستان این اتهامات را رد کرده و آن را ناشی از نارضایتی برخی بازیکنان پیشین تیم ملی فوتبال بانوان خواند که به گفتۀ علی‌رضا آقازاده، دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال أفغانستان، به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت نشده بودند.

تعدادی از بازیکنان فعلی تیم فوتبال بانوان افغانستان نیز این اتهامات را رد کرده‌اند.

با گذشت بیش از شش ماه از این اتهام‌ها، هنوز تحقیقات نهادهای قضایی افغانستان کامل نشده است.

بیشتر از ورزش