باز شدن اقتصاد آمریکا در اثنای شیوع کرونا؛ به چه قیمتی؟

شمار مرگ در اثر ابتلا به کرونا در آمریکا از ۷۱ هزار نفر هم عبور کرد

روز سه‌شنبه دونالد ترامپ از کارخانه‌ای در ایالت آریزونا دیدار کرد که ماسک‌های ان-۹۵ می‌سازد. او در حالی که در خصوص نحوه ساخت ماسک با کارکنان این کارخانه صحبت می‌کرد، خود ماسک به صورت نداشت، اما یک نکته را برای مردم خیلی روشن مطرح کرد و آن این که بازگشایی اقتصاد، با ابتلای مردم به کرونا همراه خواهد بود، اما «ما باید کشور خود را باز کنیم و مجبوریم این را زود انجام بدهیم.»

این همان چیزی است که محرک اصلی بازگشایی اقتصادی در بسیاری از ایالت‌ها بوده است که بر اساس آن، در نهایت بخشی از شهروندان مبتلا خواهند شد و بخشی هم به کام مرگ فرستاده می‌شوند، اما می‌توان اقتصاد را بازگشایی کرد و موارد احتیاطی و بهداشتی را هم رعایت کرد، تا هم تعداد مبتلایان کاهش یابد، هم تعطیلی خانمان‌سوز اقتصاد پایان یابد، و در عین حال، بیمارستان‌ها به اندازه کافی ظرفیت خواهند داشت که از مبتلایان جدید مراقبت کنند و در نهایت، پس از آن که موج این ویروس از روی کسر بزرگی از جمعیت عبور کرد، جامعه در برابر ویروس ایمنی بیشتری پیدا می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین فرضیه‌ای، اما می‌تواند با تلفات جانی بسیاری همراه باشد. هم‌اکنون آمارهای رسمی حاکی از ابتلای بیش از یک میلیون و دویست‌هزار نفر به ویروس کرونا در سراسر آمریکا است. شمار مرگ بر اثر آن بیماری هم تا روز سه‌شنبه ۶ مه، به بیش از ۷۱ هزار نفر رسیده است.

مشخص است که موارد در نیویورک در حال کاهش است، اما در باقی نقاط کشور، موارد ابتلا و مرگ در حال افزایش است. و حالا که نیویورک بسته است، بسیاری از نقاط کشور درحال بازگشایی هستند، و این نگرانی را در میان بسیاری از کارشناسان بهداشتی و مردم ایجاد کرده است که موج‌های دوم و سوم ابتلا به کرونا بتواند آمریکا را بار دیگر طعمه خود کند. 

این آمار می‌تواند همچنان افزایش شدیدی داشته باشد، چرا که بسیاری از ایالت‌ها هنوز نتوانسته‌اند به نقطه اوج منحنی کرونا برسند و بتوانند تعداد افراد بستری شده و یا افراد مبتلا به را کاهش دهند و افزایش تماس مردم و حضور در خیابان‌ها و پارک‌ها و مراکز خرید، بار دیگر افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا را به همراه خواهد داشت. 

در چند روز گذشته گفته می‌شد که کارگروه ویروس کرونا ممکن است تعطیل شود، اما ترامپ گفته است که این کارگروه به کار خود ادامه خواهد داد. به اعتقاد بسیاری، حضور این کارگروه برای ارسال یک پیام منسجم از سوی دولت، بسیار مهم است.

تعطیل شدن آن می‌تواند این شائبه را ایجاد کند که آمریکا دیگر با بحران مواجه نیست و چنین امری ممکن است مردم را گمراه کند و راهبردهایی مانند فاصله‌گیری اجتماعی و یا راهبرد درخانه ماندن مردم که همچنان در برخی از ایالت‌ها برقرار است، کمتر جدی گرفته شوند. 

همه اینها در حالی رخ می‌دهد که که یک تحلیل ژنتیکی نشان می‌دهد که شیوع ویروس از اواخر سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است، نه آنچنان که گفته می‌شد، از اواخر ژانویه و اوایل فوریه سال جاری. 

مقامات ایالات‌های مختلف در حال بررسی موارد مرگی هستند که از ماه نوامبر به این سو، ممکن است به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده باشد. چرا که مشخص شده است که اولین موارد در ماه فوریه و در ایالت واشنگتن نبوده است و هم‌اکنون مواردی در ماه ژانویه بررسی شده است که گفته می‌شود دلیل مرگ، ابتلا به ویروس کرونا بوده است. 

بنابراین، هر موردی که مرگ بر اثر تنگی نفس یا بیماری‌های قبلی بوده باشد، در این بررسی مورد توجه قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که موارد اولیه ابتلا به کرونا در چه زمانی بوده است. این موضوع می‌تواند درک دقیق‌تری از نحوه شیوع کرونا در آمریکا به دست دهد. 

نکته دیگری که نگرانی ایجاد کرده است، این است که مشخص نیست افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند و با خود به نحوی پادتن این ویروس را حمل می‌کنند که ابتلای مجدد آنها را دشوارتر می‌کند، تا چه اندازه از این ویروس در امان هستند و آیا کلا ابتلا به ویروس افراد را همیشه از ابتلای مجدد در امان می‌کند یا خیر.

از ابتدا هم مشخص بود که ویروس کرونا قرار نیست همه کشور را به شکل یکسان تحت تاثر قراردهد. از این گذشته، برخلاف باورهای اولیه، هم‌اکنون تحقیقات و شواهد جدید نشان می‌دهد که کودکان هم می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. اگر این ادعاها که در دو تحقیق جدید مطرح شده است، ثابت شود، تاثیر بسیار مهمی روی راهبرد تعطیلی مدارس یا بازگشایی آنها در ماه شهریور خواهد داشت. 

بیشتر از اقتصاد