نتیجه آزمایش ویروس کرونای یک بز و یک میوه پاوپاو در تانزانیا مثبت شد

ابزارهای آزمایش ویروس کرونا در این کشور مشکوک اعلام شده است

دولت تانزانيا به دلیل رویکرد پنهان‌کارانه به همه‌گیری کرونا، با انتقاد مواجه شده است - Filbert RWEYEMAMU / AFP

پس از آن که جواب آزمایش کرونای مربوط به نمونه‌های گرفته شده از یک بز و یک میوه پاوپاو مثبت اعلام شد، درباره صحت و دقت ابزارهای آزمایش کووید۱۹ در تانزانيا ابراز تردید شده است. رئیس‌جمهوری این کشور گفته است که «نقص فنی» در کار بوده است. 

جان مگوفولی، رئیس ‌جمهوری تانزانیا، طی مراسمی در شمال غرب این کشور بدون آن که نام کشوری را ببرد، گفت که آن ابزارهای آزمایش از خارج وارد شده‌اند. 

او گفت که ماموران امنیتی تانزانیا برای اطمینان از کیفیت ابزارهای آزمایش، نمونه‌های غیرانسانی، از جمله از یک میوه پاوپاو، یک بز و یک گوسفند را آزمایش کردند. بر این نمونه‌های تصادفی نام و سن انسان نهادند و آنها را برای انجام آزمایش ویروس کرونا به آزمایشگاه فرستادند. 

کارکنان آزمایشگاه درباره منشاء نمونه‌ها بی‌خبر بودند. به گفته آقای مگوفولی، نمونه‌های پاوپاو و بز در آزمایش کووید۱۹، مثبت شناخته شد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس ‌جمهوری تانزانيا گفت که ابزارهای ناسالم آزمایش به معنی این است که برخی افراد بدون آن که مبتلا باشند، جواب آزمایش‌شان مثبت اعلام شده است. 

او گفت: «دارد اتفاقی می‌افتد. قبلا گفته‌ام که ما باید هر کمکی که به صلاح این کشور باشد، قبول کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت تانزانيا به دلیل رویکرد پنهان‌کارانه به همه‌گیری بیماری، با انتقاد مواجه شده است. پیشتر در هفته جاری، تصاویر مربوط به دفن شبانه اجساد تحت تدابیر امنیتی، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و کنشگران، دولت را به پنهان‌کاری در تاثیر واقعی ویروس کرونا بر کشور متهم می‌کنند. 

بی‌بی‌سی به نقل از زلتو کابوه، رهبر اپوزیسیون دولت آن کشور، گفت:‌ «نمی‌خواهم احساس کنم که دولت دارد چیزی را از ما پنهان می‌کند. می‌خواهم دولت نقش خودش را بازی کند. الان شاهد عزاداری بسیاری از مردم هستیم، همه جا مراسم تدفن است و اجساد همه‌جا دیده می‌شوند. بدون شفافیت، شهروندان بیشتر وحشت می‌کنند، که باعث مرگ بیشتر می‌شود.»

آقای مگوفولی در ماه مارس، پس از آن که مردم تانزانيا را به تداوم رفتن به کلیسا و دعا کردن ترغیب کرد و همه‌گیری را به شیطان تشبیه کرد، هدف انتقادهای زیادی قرار گرفت. 

اظهارات اخیر او در کلیسایی در دودوما، پایتخت تانزانیا، و درست قبل از اعلام شش مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا، ایراد شد. رئیس‌ جمهوری تانزانيا که یک کاتولیک معتقد است، گفت: «ویروس نمی‌تواند در بدن مسیح زندگی کند، فورا می‌سوزد.»

تانزانيا ۴۸۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۱۷ مورد مرگ بر اثر آن را تا روز یکشنبه ثبت کرده است. آقای مگوفولی گفت که برای آوردن گیاهان دارویی و شفابخش، هواپیمایی را به ماداگاسکار می‌فرستد. 

او گفت:‌ «من با ماداگاسکار در تماس هستم. آنها دارو را دارند. ما یک هواپیما به آنجا می‌فرستیم تا دارو را به کشورمان بیاورد و تانزانيا نیز از آن بهره‌مند شود.» 

 اندری راجئولینا، رئیس جمهوری ماداگاسکار، یک مایع ترکیبی گیاهی را به عنوان «شفای» کووید۱۹ معرفی کرده است و ادعا می‌کند که این ترکیب «دو نفر را درمان کرده است و ظرف هفت روز تاثیرش را نشان می‌دهد.»

آقای راجئولینا در مراسم رونمایی از شربت «کووید-اورگانیکز» در موسسه تحقیقاتی مالاگاسای، گفت: «بچه‌های دبستانی باید این را بنوشند… به تدریج و  در تمام روز.»

اما سازمان بهداشت جهانی درباره این شربت هشدار داد و گفت هیچ دلیل اثبات شده‌ای مبنی بر شفابخش بودن آن در باره ویروس کرونا وجود ندارد. این نهاد درباره «خود-درمانی» با هر گونه دارویی، هشدار داده است و گفته است که یافتن درمان ویروس، «راه میان‌بر ندارد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان