«زنبورهای سرخ قاتل» تهدیدی برای زنبورهای عسل در آمریکا

این حشره شکارچی آسیایی، زنبورهای عسل ایالات متحده را در خطر نابودی قرار داده‌

جمعیت زنبورهای عسل در آمریکا رو به کاهش است- YAMIL LAGE / AFP

بر اساس پژوهشی جدید، زنبور سرخ کشنده و بزرگی که در آسیا به "زنبور سرخ قاتل" معروف است وارد ایالات متحده شده است و جمعیت زنبور عسل این کشور را که پیش از این نیز رو به کاهش گذاشته بود با آسیب گسترده‌ای روبرو کرده است.

زنبور سرخ و بزرگ آسیایی در "دوره کشتارگری" می‌تواند در عرض چند ساعت کل زنبورهای کندویی را نابود کند. زنبورهای سرخ در این فرایند سر از بدن زنبورهای عسل جدا می‌کنند، کندوها را تسخیر می‌کنند و نوزادان خود را با گوشت سینه قربانیان تغذیه می‌کنند. در ژاپن که طبق اخبار منتشره این زنبور هر سال جان ۵۰ نفر را می‌گیرد و در کشورهای دیگری به این زنبور لقب قاتل را داده‌اند.

اما به گفته محققان تا قبل از ماه دسامبر در ایالات متحده هرگز خبری از این زنبور نبوده است. ولی از آن پس وزارت کشاورزی ایالت واشینگتن دست‌کم چهار مورد مشاهده زنبور سرخ قاتل را تأیید کرده است. از سوی دیگر مقامات ایالت بریتیش کلمیبا در کانادا نیز مشاهده دو مورد را گزارش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنبور عسل در تولید مواد غذایی و کشاورزی آمریکا نقشی حیاتی دارد و حشره‌شناسان هشدار داده‌اند که این حشره شکارچی ممکن است به سرعت در ایالات متحده تکثیر شود و آن‌ها را از بین ببرد.

کریس لونی حشره‌شناس وزارت کشاورزی ایالت واشینگتن در گزارشی که شنبه منتشر شد به نیویورک تایمز گفت: در همین بازه باید جلوگیری کنیم. اگر در دو سال آینده نتوانیم جلوگیری کنیم احتمالاً دیگر نمی‌توان کاری کرد.

به گفته "ست تراسکات" محقق دانشکده علوم کشاورزی، منابع طبیعی و انسانی دانشگاه ایالتی واشینگتن، زنبور سرخ قاتل بیش‌ترین خطر را بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی و در اواخر تابستان و اوایل پاییز دارد که "در پی یافتن منابع پروتئین برای پرورش ملکه‌های سال آینده است".

او به نشریه دبلیو.اس.یو اینسایدر گفت: به کندوهای عسل حمله می‌کنند، زنبورهای بالغ را می‌کشند و کرمینه‌ها و شفیره‌های زنبور عسل را می‌خورند و از کندویی که تسخیر کرده‌اند به شدت دفاع می‌کنند. نیش این زنبورها بزرگ و کشنده است و می‌تواند مسمومیت عصبی ایجاد کند. چند نیش زنبور سرخ می‌تواند جان انسان را بگیرد حتی اگر حساسیت هم نداشته باشد.

هنوز مشخص نیست که زنبور سرخ چگونه وارد ایالات متحده  و چندین ناحیه از بریتیش کلمبیا شده است. به گفته محققان فاصله بین زنبورهای سرخ مشاهده شده در واشینگتن و بریتیش کلمبیا به قدری زیاد است که نمی‌توانند از یک کندو باشند.

البته می‌دانیم که حشرات طی دادوستدهای بین‌المللی هم جابجا می‌شوند و گاهی از فرایند بازرسی کشورها عبور می‌کنند. محققان هنوز چگونگی ورود زنبور سرخ به ایالات متحده را اعلام نکرده‌اند.

مقامات دولتی از مردم خواسته‌اند به محض مشاهده هر گونه اثری از این حشره شکارچی موضوع را به اداره کشاورزی منطقه‌شان اطلاع دهند.

آقای لونی به نیویورک تایمز گفت: اگر زنبور سرخ را دیدید خودتان دست به کار نشوید. اگر چنین زنبوری را دیدید فرار را بر قرار ترجیح دهید و بعد به ما خبر بدهید. خیلی مهم است که تمام موارد مشاهده‌ای را به ما خبر دهند وگرنه هیچ امیدی نیست که بتوانیم این زنبورها را از بین ببریم.

© The Independent