شکایت کارگر آسیب‌دیده از شرکت مُد ویکتوریا بکام

«هفت سال است که تا روزی ۱۵ ساعت کار می‌کنم»

ویکتوریا بکام در هفته مد لندن - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

کریستینا کوبیلین که الگوبُر است ادعا می‌کند در پی کار کردن برای این شرکت دچار نشانگان مجرای مچ‌ دست شده است

یکی از کارگران سابق شرکت خوش‌پوشی نه چندان شناخته شده «ویکتوریا بکهام» از این شرکت شکایت کرده است. او مدعی است به علت کار در این شرکت دچار نشانگان مجرای مچ دست شده است. 

وکیل کریستینا کوبیلین گفته او حدود هشت سال است که در سمت الگو‌بُر در این شرکت سطح بالای بریتانیایی مشغول به کار است و «کاملاً عاشق» کارش بوده است.

خانم کوبیلین ادعا می‌کند هفت سال است تا ۱۵ ساعت در روز کار می‌کند تا بتوانند در هفته خوش‌پوشی نیویورک شرکت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این الگوبُر میگوید برای انجام کار باید دائم به دست‌اش حرکت‌هایی «تکراری» و «آزارنده» می‌داده و همین باعث آسیب شدیدی شده که قدرت کار کردن را از او گرفته است.  

«الگوبُرِ بسیار ماهری بود و به علت آن که کارش خوب بود وظایف بیشتری به او محول می‌کردند به طوری که ساعت‌های مدید با پارچه‌های سنگین کار می‌کرد.»

ناتاشا مویید، وکیل متخصص بیماری‌های صنعتی و نماینده خانم کوبیلین از مؤسسه حقوقی «اسلاتر اند گوردون» گفت: «انجام همین حرکت‌های تکراری، آزارنده و مداوم بود که به سرعت منجر به بروز نشانگان مجرای مچ دست در مچ دستانش شد.»

«آخرین بار که او را دیدم نمی‌توانست در کیف دستی‌اش را هم باز کند. نمی‌تواند کار کند و مجبور شده دستش را عمل کند تا اصلاً بتواند آن را حرکت دهد.»

مویید توضیح داد خانم کوبیلین باید خروارها توپ‌ پارچه به وزن ۲۰ تا ۳۵ کیلو را جابه‌جا می‌کرده، سپس آن‌ها را پهن  و با سوزن به الگوها وصل می‌کرده است.

«پس از سوزن زدن باید با اتوی صنعتی بسیار سنگینی پارچه را اتو می‌کرده تا جمع شود. این فرایند ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برده. سپس پارچه را می‌بریده. برای این کار باید پارچه را با فشار و دقت زیاد با دست چپ نگه می‌داشته و با دست راست برش می‌زده. این کار بسته به نوع پارچه تا سه ساعت زمان می‌برده است.»

مویید می‌گوید ساعت معمول کار خانم کوبیلین از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر بوده اما برای این که خود را به هفته خوش‌پوشی نیویورک برسانند حجم کارش به ۱۵ ساعت در روز، هفت روز هفته بدون زمان‌های استراحت معمول افزایش یافته است. نام تجاری "ویکتوریا بکهام" تا همین اواخر در هفته خوش‌پوشی نیویورک از جدیدترین مجموعه لباس‌هایش رونمایی می‌کرد.

«در این دوره مچ دست‌هایش آن قدر درد می‌گرفته که مجبور به مصرف داروی مسکن برای ادامه می‌شده است.»

مویید افزود شرکت تجاری ویکتوریا بکهام با مسئولیت محدود «نتوانسته اقدامات لازم را برای مراقبت از سلامت کریستینا انجام دهد و از وقوع این اتفاق جلوگیری کند.»

پارسال خانم کوبیلین به علت ابتلا به نشانگان مجرای مچ دست تحت عمل جراحی قرار گرفت. سازمان خدمات بهداشت همگانی در توضیح عارضه او نوشته «وارد آمدن فشار به اعصاب مچ دست» که باعث مورمور شدن، بی‌حسی و درد در دست و انگشتان می‌شود.

خانم مویید در ادامه گفت: «پس از آن عمل جراحی نتوانست کار کند و به همین علت کار خود را رها کرد.»

«هنوز هم نمی‌تواند کار کند و آن قدر دستش در گرفتن چیزها ضعیف است که در خانه و برای انجام ساده‌ترین کارها نیاز به کمک دارد. معلوم نیست دیگر می‌تواند به انجام کاری مشابه کار خودش یا هر نوع کار دیگری مشغول شود یا نه.»

ویکتوریا بکهام در سال ۲۰۰۸ این شرکت را به اسم خودش نام‌گذاری و تأسیس کرد و در لندن و نیویورک دفتر دارد.

خبر اقدام قانونی خانم کوبیلین در حالی منتشر می‌شود که اخیراً شرکت ویکتوریا بکهام به علت شیوع ویروس کرونا ۳۰ نفر از کارکنانش را تعدیل و انتقادهای شدیدی را متوجه خود کرده بود.

پایرز مورگان مجری برنامه صبح بخیر بریتانیا هفته پیش به این موضوع پرداخت و گفت: «صحبت از نوع‌دوستی و بخشندگی شد، خوب است یادآوری کنم این آخر هفته در خبرها خواندم ویکتوریا بکهام تصمیم گرفته ۳۰ نفر از کارکنان شرکت روبه ورشکستگی‌اش را از کار بی‌کار کند، شرکتی که پولساز نیست، هر سال ضرر می‌دهد و تا به حال هم حیاتش به بند جیب شوهر بسیار پولدارش دیوید بکهام وابسته بوده است.»

اما مجری دیگر این برنامه "سوزانا رید" به دفاع از بکهام پرداخت و گفت: «صبر کن ببینم. کسب‌وکارهای خوش‌پوشی هم مانند سایر کسب‌وکارها هستند. معلوم نیست لزوماً طرح تعدیل کردن کارکنان به دلایل ضرورت‌های کاری بوده باشد.»

ایندیپندنت با شرکت ویکتوریا بکهام تماس گرفته و جویای پاسخ به این ادعاها شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی