«لایه ضد ویروس»؛ دستاوردی مهم در مبارزه با کرونا

محققان می‌گویند این لایه تا ۹۰ روز از آلوده شدن سطوح به ویروس جلوگیری می‌کند

به گفته محققان دانشگاه  علم و فناوری هنگ‌کنگ، «پروژه تولید این لایه ضد ویروس ده سال به طول انجامیده است.» - ANDREW MILLIGAN / POOL / AFP

محققان دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ گفتند که موفق به تولید یک «لایه ضد ویروس» شده‌اند که می‌تواند به مدت ۹۰ روز تا اندازه زیادی از آلوده شدن سطوح به  باکتری‌ها و ویروس‌هایی مانند کرونا محافظت کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، قدرت زنده ماندن این ویروس بر سطوح مختلف است. به گفته پژوهشگران، ویروس کرونا تا ساعت‌ها می‌تواند بر سطوح فلزی و یا چوبی و حتی پارچه نیز زنده بماند. 

بنا به گفته محققان هنگ‌کنگی، استفاده از این لایه ضد ویروس می‌تواند سطوحی مانند «دکمه‌های آسانسور» را كه افراد بارها با آن در تماس هستند، به مدت طولانی از آلودگی به ویروس مصون کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزف کاوان، استادیار دانشگاه و یکی از افراد تیم تحقیق روی این لایه ضد ویروس، گفته است که استفاده از از این لایه ضد ویروس می‌تواند در جلوگیری از همه‌گیری گسترده ویروس کرونا موثر باشد. به گفته او، «سطوحی که بارها مورد لمس قرار می‌گیرند، مهم‌ترین راه انتقال ویروس هستند.» 

به گفته این عضو تیم محققان پروژه تولید لایه ضدعفونی کننده در دانشگاه هنگ‌کنگ، این لایه حتی پس از خشک شدن هم در کشتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها، موثر خواهد بود.

محققان تأیید می‌کنند که این لایه سمی نیست و برای پوست و محیط زیست بی‌خطر است. به تعبیری، هیچ عارضه جانبی ندارد.

قرار است این لایه ضدعفونی کننده از ماه آینده وارد قفسه‌های فروشگاه‌های هنگ کنگ شود.

پیش از این، یک موسسه خیریه محلی در هنگ‌کنگ پیشگام استفاده از این لایه ضدعفونی کننده در محلات فقیرنشین شده بود و بر آن اساس، به بیش از هزار خانواده کم درآمد کمک شده بود تا با استفاده از این لایه ضدعفونی کننده، در برابر شیوع ویروس کرونا مقاوم‌تر شوند. 

به گفته محققان دانشگاه  علم و فناوری هنگ‌کنگ، «پروژه تولید این لایه ضد ویروس ده سال به طول انجامیده است.»

در دو روز گذشته هیچ مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در هنگ‌کنگ ثبت نشده است.  از ابتدای شیوع کرونا در جهان تا امروز، کشور هنگ‌کنگ تنها شاهد مرگ ۴ نفر از شهروندان خود بوده است.

هرچند که هنگ کنگ به مرکز شیوع کرونا یعنی چین بسیار نزدیک است، اما بسیاری از ناظران می‌گویند که مدیریت کرونا در این کشور بسیار مناسب بوده است. 

بیشتر از جهان