در تهران باید مثل نیویورک خرج کنید

دستمزد در نیویورک ۱۸ برابر تهران، هزینه در تهران نصف نیویورک

بر اساس مقایسه در وب سایت «نوم بئو» نیز قدرت خرید مردم در تهران ۸۱ درصد کمتر از قدرت خرید اهالی نیویورک است - Ali Khara via REUTERS 

طبق آخرین گزارش اکونومیست، تهران به یکصدو ششمین شهر گران در دنیا بدل شده است و نسبت به سال گذشته ۱۴ رتبه بالاتر آمده است. تهران بیشترین افزایش هزینه‌های زندگی را در یک سال گذشته تجربه کرده است، در حالی که درآمد شهروندان آن افزایش چشمگیری نداشته است و کشور تورم ۴۱ درصدی را تجربه می‌کند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از نشریه اکونومیست، هزینه زندگی در تهران را نصف شهر نیویورک برآورد کرده است. این در حالی است که نیویورک در صدر جدول گرانترین شهرهای دنیا در این گزارش قرار گرفته است.

در حالی که با یک مقایسه ساده در خصوص میزان دستمزد بین تهران و نیویورک اختلاف درآمد بیش از ۱۸ برابری بین این دو شهر رخ می‌نمایاند، سخت است باور این که شهروندان تهرانی به طور متوسط بیش از ۱۸ برابر کمتر از نیویورکی‌ها درآمد دارند، اما هزینه‌هاشان با اختلاف کمی همپای هزینه‌های آنهاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقایسه بین زندگی در تهران و نیویورک در حالی انجام گرفته است که تهران هیچ یک از معیارهای شهر نیویورک را برای زندگی ندارد و در هیچ زمینه‌ای، از سطح درآمد گرفته تا سطح رفاه اجتماعی و حتی نرخ بیکاری، قابل مقایسه با آن نیست.

در حالی که دستمزد هرکارگر در شهر نیویورک به طور متوسط  هر ساعت ۱۴ دلار و به ازای ۱۶۰ ساعت کار در ماه  ۲۲۴۰ دلار است، دستمزد حقوق کارگران در تهران معادل ساعتی ۱۱ هزار و ۴۶۸ تومان است. بر اساس توافق نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت در ایران، حداقل حقوق سال ۹۹،  با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، معادل ۱ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان اعلام شده است. این رقم پایه حقوق سال ۹۹ و حداقل حقوقی است که کارگران باید در این سال دریافت کنند. با این مقایسه، متوجه می‌شویم که در واقع درآمد یک شهروند نیویورکی با احتساب  دلار ۱۵ هزار تومانی، معادل ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه می‌شود. در واقع، دستمزد در نیویورک ۱۸ و سه دهم برابر تهران است، در حالی که هزینه‌های زندگی در تهران نصف هزینه زندگی در نیویورک برآورد شده است. 

حتی بر اساس مقایسه در وب سایت «نوم بئو» نیز قدرت خرید مردم در تهران ۸۱ درصد کمتر از قدرت خرید اهالی نیویورک است. 

طبق آمار نشریه «فوربز» که در ماه مارس ۲۰۲۰  و در دوران شیوع کرونا منتشر شده است، نیز بیکاری در شهر نیویورک به  ۴.۰۴ رسیده  است.  این در حالی است بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران در سال ۹۸ متوسط نرخ بیکاری در تهران ۱۰.۸ درصد بوده است. 

همچنین، براساس رتبه بندی سال ۲۰۱۹ نشریه اکونومیست نیز نیویورک رتبه ۵۸مین شهر دنیا را از لحاظ کیفیت زندگی از آن خود کرده است. 

این در حالی است که نفس اقتصادی ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال گذشته، با پشت سر گذاشتن بحران‌های اقتصادی و سیاسی و تحریم‌ها، به شماره افتاده است. 

این کشور با نرخ تورم ۴۱ درصدی در سال ۹۸، سال سختی برای مردم خود رقم زده است، چرا که اگر درآمد هر ایرانی در سال ۹۸  به همین  اندازه افزایش نیافته باشد، در واقع فقیرتر شده است و این امر، معنایی جز گسترش فقر ندارد. تورم در ایران به صورت تدریجی ارزش هرآنچه مردم داشته‌اند، از بین برده است؛ دارایی، درآمد، نقدینگی. بحران‌های اقتصادی و سیاسی در سال ۹۸ نیز با آن که می‌توانست شهر تهران را برای زندگی ارزان‌تر کند، ولی به نظر می‌رسد که فقر را بیشتر کرده است.  

به گزارش ایسنا به نقل از اکونومیست، تهران جزو شهرهایی بوده است که طی یک سال اخیر، بیشترین افزایش در هزینه‌های زندگی را در بین شهرهای جهان را داشته است. در بخش دیگر این گزارش آمده است که تنها شهرهای استانبول، کی‌یف، بوستون، مسکو، و بانکوک، بیش از تهران در رتبه‌بندی امسال جهش داشته‌اند. شاخص هزینه‌های زندگی در تهران ۵۲ تعیین شده است؛ بدان معنا که متوسط هزینه زندگی در تهران تقریبا نصف شهر نیویورک بوده است. این شاخص در مقایسه با سال قبل شش واحد افزایش داشته است.

 هفتادمین گزارش سالانه هزینه‌های زندگی منتشر شده در اکونومیست، نشان می‌دهد که شهرهای آسیایی با سبقت از رقبای اروپایی و آمریکایی خود، به عنوان گرانترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند.

به نوشته اکونومیست، نوسانات ارزی اخیر یکی از اصلی‌ترین دلایل جابه‌جایی گسترده شهرها در رتبه بندی امسال است و  این نکته به‌ویژه در خصوص شهرهای اروپایی و کاهش ارزش یورو، محسوس‌تر بوده است.

به گزارش ایسنا، این شاخص با مقایسه تغییرات قیمتی ۵۰ هزار کالا و خدمات در ۴۰۰ گروه و برای ۱۳۰ شهر در سراسر جهان تهیه شده است. متوسط هزینه‌های زندگی در شهر نیویورک با ضریب ۱۰۰، به عنوان معیار رتبه‌بندی مد نظر قرار گرفته است و هزینه‌های زندگی در سایر شهرها بر اساس متوسط هزینه‌های زندگی در نیویورک تهیه شده است. برای نمونه، شاخص ۱۰۵ بدان معناست که هزینه زندگی در این شهر پنج درصد بیشتر از هزینه زندگی در نیویورک است.

بر اساس این گزارش، ارزان‌ترین شهرها، دمشق (سوریه)، تاشکند (ازبکستان)، آلماتی (قزاقستان)،بوینس آیرس (آرژانتین)، کراچی (پاکستان)،  کاراکاس (ونزوئلا)،  لوساکا (زامبیا)، و چنای، بنگلور، و دهلی نو (هر سه در هند) هستند و البته گران‌ترین شهرها، نیز سنگاپور، هنگ‌کنگ،اوزاکا و توکیو (ژاپن)، نیویورک و لس‌آنجلس (آمریکا)، پاریس (فرانسه)، زوریخ (سوئیس)، تل آویو (اسرائیل)،و  ژنو (سوئیس) عنوان شده اند. 

در مقایسه اما، در گزارشی که واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در یک نظرسنجی که نتایج آن را در مارس سال گذشته منتشر کرد، گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان با اختلاف معنی‌داری معرفی شدند. در این گزارش، تهران در رتبه صد و بیستم قرار گرفته بود، چرا که بر اساس استانداردهای اروپایی، تهران یک شهر ارزان محسوب می‌شود و یکی از دلایل آن، کاهش ارزش ریال طی سال ۹۷ بوده است. نیویورک (آمریکا) در همین دوره زمانی به عنوان یکی از گرانترین شهرهای دنیا برای زندگی مطرح شده بود. 

بیشتر از