هشدار وزارت بهداشت: وضعیت هیچ نقطه‌ای در ایران «سفید» نیست

شمار قربانیان کرونا در ایران از مرز ۳۶۰۰ نفر گذشت

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران و اقدامات برای مبارزه با این ویروس را اعلام کرد. 

این مقام مسئول با تاکید بر این که «هیچ جای کشور عاری از ویروس کرونا نیست»، گفت: «در هیچ یک از استان‌‌ها، وضعیت سفید نیست و در برخی روستاها ممکن است موارد ابتلا تک‌‌گیر باشد اما نمی‌‌تواند مبنا قرار بگیرد.»

امروز حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت که «وضعیت برخی استان‌ها در جنوب سفید است و در استان‌هایی مثل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکلی وجود ندارد». 

کیانوش جهانپور با اشاره به حرف‌های حسن روحانی دراین‌باره، گفت: «وضعیت در بوشهر بهبود نسبی یافته است، اما این مسئله به‌معنی افزایش سفر به این نقطه نیست، زیرا این وضعیت به‌شدت شکننده است و ظرف چند روز از بین می‌رود.»

جهانپور با انتقاد از ترددهای زیاد مردم در روزهای گذشته و پس از پایان تعطیلات گفت:«این نگرانی جدی وجود خواهد داشت که بعد از تعطیلات با ابتلای بیشتری روبه‌رو شویم. مردم بدانند این وضعیت همچنان بحرانی است و ما تنها در فاز مدیریت بیماری هستیم. اگر مردم رعایت نکنند، با بحران مواجه خواهیم شد و ممکن است مدیریت بیماری دشوارتر شود.»

وضعیت تهران قرمز است

جهانپور با بیان این که «تعطیلی کامل یک کشور ممکن و مطلوب نیست»، گفت: «وضعیت تهران در زمینه کرونا قرمز است؛ هرچند در دو هفته اخیر با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و کاهش موارد بستری و مرگ‌ومیر مواجه بودیم، اما این مربوط به زمانی بود که مردم در خانه‌ها مانده بودند و با بازگشایی برخی مشاغل مواجه نبودیم.»

به گفته جهانپور «ما در تهران ضعف‌هایی داریم. خلاء خانه‌های بهداشت در تهران باعث شد غربالگری در تهران خیلی سخت‌تر باشد. بنابراین از امکانات موجود و خانه‌های سلامتی که در اختیار شهرداری تهران است، استفاده می‌کنیم تا پوشش بیشتری را برای مردم تهران ایجاد کنیم».

پروتکل‌هایی برای اصناف و زندانیان 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که برای زندانیانی که نمی‌‌توانند آزاد شوند چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: «پروتکل‌‌های مربوط به زندان‌‌ها ابلاغ شده است.» 

به گفته جهانپور «ممکن است پروتکل‌‌هایی نیز برای فاصله‌‌گذاری هوشمند تدوین شود که در اختیار اصناف و نهادها قرار خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره «معتادان متجاهر» هم گفت: «پروتکل‌های معتادان متجاهر اعلام می‌شود، اما اگر تجمعات را درباره کسانی اعمال کنیم که ابتلای آنها مشخص نیست، افزایش ابتلا خواهیم داشت. البته اقدامات مربوط به معتادان متجاهر، جزو کارویژه‌های وزارت بهداشت نیست.»

حقوق مساوی درمانی برای اتباع افغانستان و شهروندان ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با اهمیت پذیرش بیماران اتباع افغانستان گفت: «رویکرد جامعه ما انسانی‌است و سلامت حقوق حقه انسان‌ها است. اتباع افغانستان نیز از این حق برخوردار هستند.»

وی خاطر نشان کرد: «هر اقدامی که برای مردم خود انجام می‌دهیم، به اتباع خارجی و افاغنه هم تعلق می‌گیرد. نه تنها در ایران، بلکه اگر نیاز کشور رفع شود، تمام توانمان را با کشورها به اشتراک می‌گذاریم. حتی اگر مردم آمریکا هم نیاز به توانایی یا امکانات ما داشته باشند، داشته‌هامان را در اختیار آنها می‌گذاریم.»

آمارهای چین یک شوخی تلخ بود

جهانپور با بیان این که در قسمت عمده مناطق کشور در مرحله طغیان و در برخی شهرها در مرحله اپیدمی یا همه‌‌گیری هستیم، گفت: «در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت؛ به‌نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود، زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ‌ومیر کمتری دارد؛ همه این موارد بر اساس گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد.»

جهانپور گفته است که «این که چین ادعا کرده است دوماهه اپیدمی را جمع کرده است، مورد شبهه است. برای ما بیش از دو ماه طول می‌کشد».

به گفته این مقام بهداشتی کشور «روند یکنواخت در نمودار ابتلا به کرونا در ایران وجود دارد و این نشان می‌دهد بیماری در کشور مدیریت شده، اما هنوز به مرحله مهار یا کنترل نرسیدیم و این وضعیت مدیریت‌شده هم شکننده است».

در شبانه‌روز گذشته  ۲۴۸۳ بیمار جدید به مبتلایان کرونا در ایران افزوده شده‌اند و تعداد کل مبتلایان به این بیماری به ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر رسیده است. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۱ بیمار در اثر کرونا جان باخته‌اند و شمار جان‌باختگان به ۳۶۰۳ نفر رسیده  است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش‌از چهار هزار نفر هم به علت ابتلا به این بیماری حال بسیار بدی دارند. 

از سوی دیگر، امروز خبر رسید که تاکنون ۳۰۰ نفر از پرسنل درمانی سازمان تامین اجتماعی مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند و ۱۰ نفر نیز از این پرسنل جان خود را در راه خدمت از دست داده‌اند.

به گفته جهانپور، ایران از لحاظ موارد ابتلا در رتبه ۲۹ جهان قرار دارد و از لحاظ موارد بهبود یافته پنجمین کشور دنیاست.

بیشتر از