توییتر شایعات درباره ارتباط فناوری نسل پنج با کرونا را حذف می‌کند

تا کنون بیش از ۲۲۳۰ توییت مرتبط با این موضوع حذف شده است

دانشمندان هرگونه ارتباط بین تکنولوژی نسل آینده موبایل با ایجاد خطرات علیه سلامتی را رد کرده‌اند- REUTERS/John Sibley

توییتر اعلام کرد که مطالب «مضر» در قالب توهم توطئه‌ را که تکنولوژی ۵جی را به همه‌گیری ویروس کرونا مرتبط می‌‌داند، حذف خواهد کرد. 

در هفته‌های اخیر ادعاهایی مبنی بر این که برج‌های مخابراتی در حال پخش اشعه‌های مضر هستند، در توییتر منتشر شده است و به بروز حملاتی علیه ساختارهای مخابراتی انجامیده است. 

توییتر صفحه راهنمای خود را درباره نحوه رفتار با ادعاهای تایید نشده، از جمله اطلاعات جعلی درباره ارتباط ۵جی و ویروس کرونا، به‌روز کرد. 

این شرکت در توییتی نوشت:‌ «ما راهنمای خود را درباره ادعاهای تایید نشده‌‌ای که باعث می‌شود افراد در فعالیت‌های آسیب‌رسان وارد شوند، باعث آسیب یا تخریب ساختار حیاتی تکنولوژی ۵جی شوند، و یا منجر به هراس‌افکنی گسترده یا بی‌نظمی شدید شوند، گسترش داده‌ایم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۲۲۳۰ توییت به دلیل داشتن «محتوای گمراه‌کننده یا بالقوه مضر» از این شبکه اجتماعی حذف شده است؛ هرچند، همه توییت‌هایی که به اشتباه ۵جی را به ویروس مرگبار کرونا مرتبط می‌کنند، حذف نخواهد شد. 

یک سخنگوی توییتر گفت:‌ «ما هنگامی حذف مطالبی با محتوای مرتبط با کووید۱۹ را در اولویت قرار می‌دهیم که درخواست‌هایی را در آن زمینه دریافت کنیم مبنی بر آن که آن محتواها بالقوه مضر یا گمراه‌کننده‌اند. همان طور که قبلا گفته‌ایم، تک تک توییت‌هایی را که محتوای ناقص یا مخدوش درباره کووید۱۹ دارند، حذف نمی‌کنیم.» 

کارشناسان امنیت سایبری، این اقدام توییتر را ستودند اما درباره خطر سوءاستفاده از الگوریتم مورد استفاده برای سانسور چنین محتوایی هشدار دادند. 

جیک مور، یک کارشناس امنیت سایبری در شرکت آنتی‌ویروس ای‌اس‌ای‌تی، به ایندیپندنت گفت:‌ «مادامی که برای آزادی بیان در آینده مانعی ایجاد نکند، شیوه‌ای عالی از به‌کارگیری تکنولوژی است و برای خنثی کردن چنین نظریه‌های مضحکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.» 

او گفت:‌ «توییتر تاریخی طولانی در ایفای نقش راهگشا در چنین موقعیت‌هایی دارد و امیدواریم که رسانه‌های اجتماعی دیگر نیز درباره چنین موضوع مهمی، موضع مشابهی را اتخاذ کنند.»

توییتر از جمله چندین پلتفرم فنی است که ماه گذشته در تلاش برای «مقابله مشترک با تقلب و اطلاعات جعلی درباره ویروس کرونا» به هم پیوستند. 

این گروه متشکل از فیسبوک، گوگل، و توییتر، اعلام کرد که هدف از این همکاری ارتقاء محتوای قابل اطمینان و اشتراک‌گذاری اخبار همکاری با نهادهای بهداشتی دولتی است.

علی‌رغم این تلاش‌ها، اخبار جعلی کماکان توانسته است در فضای آنلاین تکثیر شود، و تبلیغ تئوری‌های توطئه درباره حمله ۵جی از سوی برخی گروه‌های فیسبوکی، ده‌ها هزار عضو این شبکه را به خود جلب می‌کند.

دانشمندان هرگونه ارتباط بین تکنولوژی نسل آینده موبایل با ایجاد خطرات علیه سلامتی را رد کرده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از زندگی