رهبر احتمالی کره‌شمالی؛ تحصیل در سوئیس و آموزش باله

کیم یو جونگ در صورت مرگ برادرش، محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی او است

کیم یو جونگ نقشی مهم در تدوین سیاست‌های عمومی رهبر جوان کره‌شمالی دارد-LUONG THAI LINH / POOL / AFP

هم‌زمان با افزایش شایعات درباره وضعیت سلامتی کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، موضوع جانشین احتمالی کیم جو اونگ نیز توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

کیم‌جونگ اون از روز ۱۱ آوریل در انظار عمومی ظاهر نشده است. برخی رسانه‌ها گفته‌اند که او پس از انجام جراحی قلب به کما رفته است، برخی دیگر از مرگ او نوشته‌اند و افراد دیگری هم بوده‌اند که وضعیت سلامتی او را رو به بهبود اعلام کرده‌اند. تلویزیون دولتی کره شمالی تاکنون واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

اما اگر کیم‌جونگ اون مرده باشد، شیوه جانشینی و اداره کره شمالی پس از مرگ او اندکی پیچیده است.

به صورت کلی اکنون سه گزینه جدی برای جانشینی کیم‌جونگ اون وجود دارد: خواهر کوچک‌ترش «کیم یو جونگ»، برادر بزرگ‌ترش «کیم جونگ چول» و پسر ده‌ساله‌اش.

در میان این گزینه‌ها، محتمل‌ترین جانشین، خواهر کوچک‌تر او است. او هم می‌تواند به رهبری این کشور برگزیده شود و هم می‌تواند ریاست شورای موقت رهبری این کشور تا بالا رفتن سن فرزند پسر کیم‌جونگ اون را به عهده داشته باشد.

برکشیده شدن برادر بزرگ‌تر یعنی کیم جونگ چول و رسیدن او به جایگاه رهبری کره‌شمالی با توجه به اینکه او هیچ‌گاه در مرکز سیاست این کشور قرار نداشته و سررشته‌ای هم از امور جاری در کره‌شمالی و مناسبات قدرت ندارد، غیرمحتمل به نظر می‌رسد. چول بیش از آنکه به سیاست و اخبار بین‌الملل علاقه داشته‌ باشد، شیفته موسیقی است. گفته شده که او گیتارنوازی بااستعداد است.

خواهر غم‌خوار، جانشین مقتدر

در این میان، کیم یو جونگ، خواهر کوچک رهبر کره‌شمالی اکنون محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی برادر ۳۶ ساله‌اش است. او هم‌اکنون عضو علی‌البدل هیئت سیاسی کره‌شمالی (مهم‌ترین نهاد زیرمجموعه رهبری) است.

مانند همه‌چیز در کره‌شمالی، اطلاعات در مورد این زن مقتدر نیز جسته‌وگریخته و پرابهام است. گفته شده است که او پنج سال از برادرش کوچک‌تر و اکنون ۳۱ ساله است.

در سال ۱۹۹۶ که رهبر کنونی کره‌شمالی در برن سوئیس مشغول تحصیل بود، کیم یو جونگ که در آن زمان هشت ساله بود، با برادر نوجوانش زندگی می‌کرده که از ارتباط بسیار نزدیک این خواهر و برادر حکایت دارد.

در رسانه‌ها یک عکس از او در زمانی که دختربچه بود و در یک مدرسه ابتدایی خصوصی در سوئیس تحصیل می‌کرد، وجود دارد. گفته شده است که او علاوه بر دروس معمول، در سوئیس آموزش باله هم دیده است.

او در سال ۲۰۰۰ و پس از پایان تحصیلات برادرش، با او به کره شمالی بازگشته است. زمانی که برادرش به صورت فشرده درس سیاست می‌آموخت تا توانایی او برای به‌دست گرفتن قدرت در صورت مرگ پدرش، محک بخورد، کیم یو جونگ در دانشگاه نظامی پیونگ یانگ، درس کامپیوتر خوانده است.

او نخستین بار و به صورت رسمی در مراسم خاکسپاری پدرش در دسامبر سال ۲۰۱۱ دیده شد؛ زمانی که برادر محبوبش خود را برای تکیه زدن به صندلی رهبری آماده می‌کرد.

نمایش تلویزیونی حضور او در این مراسم در حالی که شانه‌به‌شانه رهبر بعدی قدم بر‌می‌داشت، جایگاه او را در دوره جدید حکمرانی در این کشور نشان می‌داد.

 او در ۹ سال رهبری کیم‌جونگ اون، علاوه بر مسئولیت رسمی‌اش برای راهبری امور تبلیغاتی کره‌شمالی در سطح بین‌المللی، به صورت ویژه بر چگونگی نمایش تصویر برادرش در رسانه‌ها نیز نقش داشته است.   

در سال‌های گذشته و به دستور رهبر کنونی کره‌شمالی، خواهر کوچک‌تر به عضویت کمیته دفاع ملی و کمیته مرکزی حزب کارگران منصوب شده است.

در رسانه رسمی کره‌شمالی تا سال ۲۰۱۴ از او نام برده نمی‌شد. تنها در آن زمان به صورت رسمی تائید شد که کیم یو جونگ خواهر کوچک‌تر رهبر جوان کره شمالی است. نکته جالب توجه اینکه در همان سال رهبر کره‌شمالی به دلیل بیماری، غیبتی یک‌ماهه داشت و احتمال داده می‌شود که کیم یو جونگ در این مدت به صورت موقت وظایف رهبری این کشور را به عهده داشته است؛ نشانه‌ای دیگر از جایگاه و نقش او در هرم قدرت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در افتتاحیه المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در کره جنوبی، کیم یو جونگ به‌عنوان فرستاده ویژه رهبر کره‌شمالی در این مراسم شرکت کرد و در کنار «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و «مون جائه» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی قرار گرفت. این نخستین‌بار پس از جنگ کره و برقراری آتش‌بس میان شمال و جنوب این شبه‌جزیره بود که فردی از خاندان حاکم کیم به صورت رسمی به جنوب سفر می‌کرد.

گفته شده است که او نقشی مهم در تدوین سیاست‌های عمومی برادرش دارد. تلاش برای نمایش چهره‌ای مردمی از کیم جونگ اون و ساختن تصویری مقتدر و باصلابت از برادری که به دلیل فرم صورت، قامت کوتاه و چاقی مزمن می‌توانست چهره‌ای کمتر کاریزماتیک و جدی در رسانه‌ها داشته باشد، از هنرمندی‌های او است.

در دو دیدار کیم‌جونگ اون با دونالد ترامپ در هانوی و سنگاپور، او برادرش را همراهی می‌کرد. مشخص نیست که او تا چه اندازه در تدوین سیاست عجیب دیدار رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا نقش داشته ولی حضور او در این دیدارها و هماهنگی هیئت سیاسی کره‌شمالی نشان می‌دهد که دست‌کم چگونگی برگزاری این دیدارها را به نمایندگی از برادرش برعهده داشته است.

جایگاه ویژه او در مناسبات قدرت، هم‌زمان با بازنشستگی و حذف نسل قدیمی‌تر سیاستمداران و رهبران نظامی در این کشور، پرده‌ای از سیاست مشترک او و برادرش برای پوست‌اندازی قدرت و برنامه بلندمدت آن‌ها برای جایگزینی افراد جوان‌تر و البته وفادار به خودشان در لایه‌های بالایی حکومت در این کشور بوده است.

هنوز مشخص نیست که کیم‌جونگ اون واقعا بیمار و در آستانه مرگ است یا نه. مشخص نیست که او مرده یا زنده است. سیاست کنترل اخبار در این کشور وضعیت کنونی را پرابهام‌ کرده است.

هر آن‌چه اتفاق بیفتد، «فعلا» در این موضوع نمی‌توان تردید داشت که کیم یو جونگ، دومین چهره مقتدرکره شمالی و امین و معتمد برادرش است. البته نباید از نظر دور داشت که در نظام‌های بسته، آسانسور قدرت با همان سرعتی که می‌تواند فرد را در چشم به‌هم‌زدنی در جایگاه قدرت مطلقه قرار دهد، ممکن است با سرعتی غیرقابل درک او را از دایره قدرت خارج کند و به زیر بکشد. حال باید دید آسانسور قدرت در کره‌شمالی برای کیم‌ یو جونگ چه شتابی را انتخاب کرده است.