امانوئل ماکرون به صف منتقدان چین در مدیریت بحران کرونا پیوست

 شمار کشته‌شدگان ویروس کرونا در چین ، افزایش۵۰ درصدی داشته است

امانوئل مکرون در گفت و گو با نشریه فاینشیال تایمز گفت: «‌ با توجه به وضعیت امروز چین...و با همه احترام به آن، بگذارید ساده لوح نباشیم که باور کنیم آنها در مدیریت این بحران بهتر بوده اند.» - Yoan VALAT / POOL / AFP

امانوئل مکرون مدیریت اپیدمی ویروس کرونا در چین را زیر سوال برد و گفت: «اتفاقاتی افتاده که ما از آن بی خبریم.»‌

رئیس جمهوری فرانسه در حمله‌ای تند به این کشور تک حزبی که مدعی است بهتر از کشورهای دمکراتیک غربی در کنترل بیماری‌ عالم‌گیر عمل کرده است، گفت:«ساده لوحی»‌ خواهد بود اگر اطلاعات رسمی از سوی دولت چین را باور کنیم.  

اظهارات آقای ماکرون در حالی ابراز شده است که شمار جان باختگان ویروس کرونا در چین پس از اصلاح  آمارهای قبلی ، افزایش۵۰ درصدی داشته است.

امانوئل مکرون در گفت و گو با نشریه فاینشیال تایمز گفت: «‌ با توجه به وضعیت امروز چین...و با همه احترام به آن، بگذارید ساده لوح نباشیم که باور کنیم آنها در مدیریت این بحران بهتر بوده اند. ما نمی دانیم. واضح است که اتفاقاتی در چین رخ داده که ما از آن بی اطلاعیم. » 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفته اظهاراتی نظیر زیر سوال بردن کشورهای دمکراتیک غربی و پایبندی دیرینه آنها به اصول آزادی گمراه کننده است. 

او افزود: «‌این برای ما غیرقابل قبول است. ما نمی توانیم تار و پود وجودی خود ( اصول آزادی) را برای مقابله با بحران بهداشتی رها کنیم.»‌

امانوئل مکرون آخرین رهبر جهان است که نحوه مدیریت اپیدمی کرونا در چین را زیر سوال برده است. 

دامنیک راب وزیر خارجه بریتانیا و جانشین موقت نخست وزیر، قبلا گفته بود باید سوال‌های سختی‌ در این باره پرسیده شود که شیوع ویروس کرونا چطور آغاز شد و چطور نتوانست خیلی زودتر متوقف شود. اظهاراتی که به نظر اشاره به تاخیر چین در گزارش شیوع ویروس به کشورهای جهان دارد. 

دونالد ترامپ هم موضع سخت تری در قبال چین گرفته است. او روز چهارشنبه کنفرانس خبری خود ضمن زیر سوال بردن آمار دولت چین گفت:‌ « آیا واقعا کسی این آمارها را باور می کند؟» 

رئیس جمهور آمریکا از تئوری‌های توطئه که می گوید ویروس کرونا شاید از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون سرایت کرده باشد، نه از بازار محلی، حمایت کرده است او گفت که واشنگتن در حال بررسی گزارش‌هایی مبنی بر احتمال سرایت ویروس از آزماشگاه به بیرون است. آزمایشگاهی که گفته می شود در حال مطالعه ویروس کرونا در خفاش ها بوده. 

این تئوری در پی افشاگری نشریه واشنگتن پست از اسناد سفارت آمریکا در پکن توجهات زیادی را به خود جلب کرده. براساس این سناد که مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است، مقام های سفارت از ایمنی آزمایشگاه مزبور ابراز نگرانی کرده بودند. 

آقای ترامپ گفته: «‌من اطلاعات بیشتری به شما خواهم داد. داستان را دنبال می کنیم. باید دید چه می شود.»‌

همزمان، چین به نظر ناخواسته به این تردیدها در خصوص نحوه مواجهه و پاسخ خود به این ویروس دامن زده است. مقام های کشور روز جمعه آمار جدید جان باختگان را منشتر کردند که نشان می دهد دولت چین پیش تر آمار قربانیان ویروس کرونا را کم رنگ جلوه داده است. 

آمار جدید از مرگ ۴،۶۳۲ نفر حکایت دارد. چیزی که ۵۰ درصد بیشتر از آمار اعلام شده قبلی است. 

مقام های چین گفته‌اند ناهمخوانی در این آمارها ناشی از تاخیر در اعلام گزارش های مرگ و میر در دوران بحران بوده است. 

© The Independent