بحران کرونا؛ شورش در زندان‌ها و احتمال آمار بالای مرگ محبوسان

عفوبین‌الملل از احتمال کشته شدن ۳۶ نفر از زندانیان در ناآرامی‌ها اخیر خبر داد

بنا به گزارش‌هایی که از چندین منبع موثق به سازمان عفوبین‌الملل رسیده است، نیروهای امنیتی برای سرکوب زندانیان معترض از «مهمات مرگبار و گاز اشک‌آور» استفاده کرده‌اند - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

سازمان عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای با اشاره به حوادث اخیر در زندان‌های ایران، از احتمال کشته شدن ۳۶ نفر از محبوسان زندان‌های کشور خبر داد. زندانیانی که طی هفته‌های گذشته و در جریان اعتراض‌های گسترده زندانیان به وضعیت بد بهداشتی در جریان فراگیری بحران کرونا، جان خود را از دست داده‌اند.

عفوبین‌الملل در بیانیه خود نوشته است: «بنا به اطلاعاتی که عفو بین‌الملل دریافت کرده، بیم آن می‌رود که حدود ۳۶ زندانی بر اثر اقدامات مهلک نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات زندانیان کشته شده باشند؛ این اعتراضات به منظور ابراز نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها بر پا شده بود».

به نوشته عفو بین‌الملل «هزاران زندانی دست کم در هشت زندان در نقاط مختلف کشور به برپایی اعتراضاتی برای ابراز نگرانی از آلودگی زندان‌ها به ویروس کرونا اقدام کرده‌اند»

بنا به گزارش‌هایی که از چندین منبع موثق به سازمان عفوبین‌الملل رسیده است، نیروهای امنیتی برای سرکوب زندانیان معترض از «مهمات مرگبار و گاز اشک‌آور» استفاده کرده‌اند.

دایانا الطحاوی، معاون مدیریت منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، می‌گوید: «مشمئزکننده است که مقام‌ها و مسئولان ایران، به جای پاسخ دادن به مطالبات مشروع زندانیان در مورد محافظت شدن در برابر ویروس کرونا، بار دیگر برای خاموش کردن صدای اعتراض افراد به کشتار آنان اقدام کرده‌اند.» 

به گفته او «ضرورت دارد که بلافاصله تحقیقات مستقلی در مورد شکنجه و جان باختن افراد زندانی انجام شود، تا مسئولان و مسببان مورد محاکمه قرار گیرند. به نیروهای امنیتی باید اعلام شود که استفاده از قوه قهریه مرگبار و غیرقانونی را بلافاصله متوقف کنند و از مجازات کردن زندانیانی که خواهان برخورداری از حق سلامت خود شده‌اند خودداری کنند.»

عفو بین‌الملل به علاوه از مقام‌ها و مسئولان ایران خواسته است تا همه کسانی را که صرفاً به دلیل بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از حقوق‌شان به زندان افتاده‌اند بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد کنند.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از شورش و اعتراض گسترده زندانیان حداقل پنج شهر ایران مخابره شد. درگیری‌هایی که در زندان‌های اهواز به اوج خود رسیده بود و گزارش‌های زیادی از تیراندازی در زندان سپیدار اهواز نیز منتشر شد.

در کردستان و در شهر سقز نیز شورش و اعتراض زندانیان منجر به فرار نزدیک به ۸۰ زندانی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به وضعیت زندانیان در زندان‌های ایران ابراز نگرانی کردند.

جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی نیز با نوشتن نامه به رئیس قوه قضاییه خواستار آن شدند که یا به این زندانیان مرخصی داده شود و یا آنها آزاد شود.

قوانینی که زندانیان در ایران به واسطه آن می‌توانند در شرایط ویژه بحران کرونا به مرخصی بیایند تبعیض‌آمیز است و براساس این قوانین بسیاری از زندانیان حتی در شرایط اضطرار فعلی نیز نمی‌توانند از مزیت مرخصی بهره گیرند. 

بیشتر از