سرنوشت ساختمان شماره ۱۰ پس از بستری بوریس جانسون در بیمارستان

هیچ نخست‌وزیری نمی‌خواهد قدرت را به معاون خود واگذار کند

بوریس جانسون در حال تشویق کادر درمانی قبل از بستری شدن در بیمارستان-PIPPA FOWLES / 10 DOWNING STREET / AFP

به دنبال بستری شدن بوریس جانسون، دفتر نخست وزیری بریتانیا، دونینگ استریت، اعلام کرد او کماکان مسئولیت اداره دولت را بر عهده خواهد داشت. گر چه او در بخش اورژانس پذیرفته نشده، اما این امر به افزایش شدت بحران منجر خواهد شد.  

دفتر نخست وزیر گفته که « این یک اقدام احتیاطی است. »

در حالی که بعضی همکاران آقای جانسون از  شر عفونت رها شده‌اند، اما تب بالا و سرفه جانسون هنوز بعد از ۱۰ روز ادامه دارد. 

زمان زیادی از آن دوران گذشته  که انتظار می رفت پزشک نخست وزیر، هر نوع تغییری در حال بیمار خود را پنهان کند. خبر سکته وینستون چرچیل نخست وزیر وقت بریتانیا در سال ۱۹۵۳ میلادی، به مردم اعلام نشد و اداره امور دولت به گروه کوچکی از نزدیکان او واگذار شد. 

اکنون پس از ۶۷ سال، روزنامه نگاران از برنامه احتمالی دولت می پرسند، سوال‌هایی که حتی پیش از آن که آقای جانسون از طریق پیامی ویدیویی خبر مثبت بودن آزمایش ویروس کرونای خود را اعلام کند، مطرح بوده است.  

دفتر نخست وزیر، قبلا تأیید کرده بود که در صورت عدم توانایی آقای جانسون برای ادامه کار، دامینیک راب وزیر امور خارجه موقتاً جانشین او خواهد شد. 

از زمان ابتلای آقای جانسون به بیماری، خبرنگاران مشتاقانه به دنبال کارکرد و اداره امور دولتی همزمان با قرنطینه شدن آفای جانسون بوده‌اند. هر چند این مسئله برای مردم، عادی به نظر می‌رسد و بسیاری از آنها باالاجبار با تکنولوژی کار از راه دور آشنا شده‌اند. 

زنگ خطر وقتی به صدا درآمد که نخست وزیر در پیامی ویدیویی روز جمعه، بد حال به نظر رسیده بود. زنگ خطر وقتی بلندتر شد که مت هکاک وزیر بهداشت او، که همزمان با بوریس جانسون به ویروس کرونا مبتلا شده بود، پر انرژِی به زندگی عادی و کار برگشته، کنفرانس خبری روزانه برگزار می کند و در برنامه های صبحگاهی رادیو و تلویزیون ها حاضر می شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی نخست وزیر، تأیید نکرده که چه زمانی آقای جانسون به کار باز خواهد گشت، اما یس از اصرار، اذعان کرده که او کماکان تب دارد. روزنامه ساندی تایمز امروز گزارش کرد که، آقای جانسون در کنفرانس‌های ویدیویی «سرفه می‌کرده و لکنت زبان» داشته است. 

هیچ نخست وزیری نمی‌خواهد به ناتوانایی فیزیکی خود اذعان کند. 

تونی بلر، برای منحرف کردن توجهات از عمل جراحی ترمیم افتادگی قلب‌اش که با بیهوشی موضعی انجام شد، دقت زیادی به خرج داد، زمانی که به گزارش نشریه ایندیپندنت، «دستیاران آقای بلر تاکید کردند که از اشتهای آقای بلر برای نخست وزیر کاسته نشده است.» او در سال ۲۰۰۴ میلادی، این خبر را با عزم جزمش برای شرکت در کارزار انتخاباتی پیش رو ادغام کرد تا امیدهای گوردن براون را برای پیروزی در این انتخابات نقش بر آب کند.

همه نخست وزیرها از داستان‌ خیالی هارولد ماکمیلن که احتمالاً به علت بیماری شدید از سمت خودکناره‌گیری کرد، آگاه هستند (گر چه شاید او بیماری را به عنوان عذری برای برکناری در سال ۱۹۶۳ در زمان ظهور «رسوایی پروفیوما» (Profumo Scandal)، به کار برده باشد). در هر حال او بهبود یافت و در ۹۲ سالگی درگذشت. 

هیچ نخست وزیری مایل نیست قدرت را به معاون خود واگذار کند، حتی در زمانی محدود چرا که بازگشت به کار دشوار خواهد بود. 

اما برای ما، نگرانی اصلی عدم توانایی دولت در مدیریت بحران است: چنانچه نخست وزیر در سلامت و قدرت کامل نباشد و یا معلوم نباشد چه کسی سکان‌دار است.                

© The Independent