تهدید روحانی؛ ما نتوانیم کرونا را کنترل کنیم، دوباره کشورهایتان آلوده می‌شوند

رییس‌جمهور ایران می‌گوید آمریکا فرصت داشت به بهانه کرونا از تحریم‌ها دست بردارد

روحانی می‌گوید آمریکایی‌ها فرصت عذرخواهی از ایران را از دست دادند- President.ir

جلسه امروز صبح هیات دولت ایران، به حسن روحانی این فرصت را داد تا مجدداً سیاست‌ «فشار حداکثری» دولت آمریکا را به چالش بکشد.

روحانی در سخنانش به این موضوع پرداخته که اگر به هر دلیل آمریکا پیش‌تر تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده است، باید به دلیل کرونا آن‌ها را لغو یا تعلیق می‌کرد.

او به آمریکایی‌ها هشدار داده که ویروس کرونا مرز و کشور نمی‌شناسد و اگر کشوری نتواند با کرونا مقابله کند، این ویروس مجدداً در کشورهای دیگر فراگیر می‌شود: «آمریکایی‌ها هم می‌دانند مسئله کرونا اختصاص به یک کشور خاص ندارد. همه کشورهای جهان تقریباً به هم متصل هستند و اگر در ۱۰ کشور با کرونا مبارزه کنید و یک کشور در این میان مبارزه نکند این دوباره پخش می‌شود و آن کشورها را آلوده می‌کند.»

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید آمریکایی‌ها «در این شرایط سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند و نفهمیدند چه‌کار کنند». او گفته که مقام‌های ایالات‌متحده «می‌توانستند از کار غلط خود عذرخواهی کنند» و تحریم‌ها را لغو و یا تعلیق کنند و «کسی هم آن‌ها را ملامت نمی‌کرد که عقب‌نشینی کرده‌اند» ولی آن‌ها این «بهترین فرصت تاریخی» را از دست دادند.

با این وجود ساعاتی پیش از سخنان روحانی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران را منتفی ندانست.

 وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تأکید دوباره بر اینکه دارو و غذا تحریم نبوده، نیست و نخواهد بود در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال تعدیل تحریم‌های ایران گفت: «ما همه سیاست‌های خود را به‌طور منظم مورد بازبینی قرار داده و برآورد می‌کنیم. پس پاسخ به این پرسش که آیا بازنگری می‌کنیم این است که «البته».

آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حاکی از آن است که تا روز سه‌شنبه ۴۴ هزار و ۶۰۵ نفر به کرونا مبتلا شده و ۲ هزار و ۸۹۸ نفر نیز جان باخته‌اند. با این حال تردید‌های زیادی در مورد صحت و دقت این آمار مطرح است و گزارش‌های غیررسمی تعداد مبتلایان و قربانیان را به‌مراتب بیشتر اعلام می‌کند.

حسن روحانی در سخنان امروزش، مجدداً وضعیت ایران را در مقابله با کرونا بسیار خوب توصیف و گفت برخلاف ایران، «کشورهای بزرگ ، کشورهای صنعتی و کشورهای بسیار پرمدعا در این آزمایش دچار مشکل شدند». او گفته دلیل وضعیت خوب مقابله با کرونا در ایران،  «انسجام و مدیریت خوب» و «کار پزشکی ماهرانه و دقیق» بوده است.

او گفته که با پیشنهاد متخصصان برای اجرای مدل چینی قرنطینه ومدل اروپایی مخالفت کرده و راهی جدید و موثر برای مقابله با کرونا در پیش گرفته است: «قرنطینه چینی یعنی اینکه تمام مغازه‌ها بسته شود و ماشین‌ها از حرکت متوقف شود و تمام درب خانه‌ها بسته شود، هیچ کس حق ندارد از خانه خارج شود و غذای ۲۴ ساعت توسط مامورین به داخل خانه انداخته می‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی گفته که «عده ای در داخل کشور فشار می آوردند که مدل چینی را اجرا کنیم» ولی «ما مدل چینی را اجرا نکردیم».

پیش‌تر پیروز حناچی، شهردار تهران گفته بود که دولت ایران به این دلیل قرنطینه کامل شهرها را اجرا نمی‌کند که منابع مالی و کالایی اجرای آن را در اختیار ندارد.

روحانی همچنین مدعی شده که شیوه کشورهای اروپایی در مقابله با کرونا این است که آن‌ها می‌گویند «ما کاری نداریم این ویروس منتشر می‌شود، عده‌ای مبتلا و عده‌ای بیمارستان می‌روند، عده‌ای خوب می‌شوند و یا عده‌ای فوت می‌کنند. بالاخره عبور می‌کنیم».

این سخنان در حالی از سوی رییس‌جمهور ایران مطرح شده است که مقامات کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا چند هفته قبل از اعمال محدودیت در ایران، اقدامات سختگیرانه را در کشورهایشان اجرایی کرده بودند.

بیشتر از