دولت افغانستان: طالبان آتش‌بس را بپذیرد و به افغان‌کشی پایان دهد

طالبان و دولت افغانستان، برای مذاکرات صلح بین‌افغانی نمایندگان‌شان را مشخص کرده‌اند

اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، خواست دولت و مردم افغانستان است- جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، عکس از رسانه‌های افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان از گروه طالبان خواست که از تبلیغات منفی علیه روند صلح دست بردارند، آتش‌بس را بپذیرند و به افغان‌کشی در این کشور پایان دهند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، روز شنبه نهم فروردین در یک کنفراس خبری در کابل به رسانه‌ها گفت: «توقع جمهوری اسلامی افغانستان این است که گروه طالبان از تبلیغات منفی در برابر روند صلح دست بردارند، خشونت را در این کشور کاهش دهند، آتش‌بس را ببپذیرند و به افغان‌کشی پایان دهند تا به یک صلح پایدار برسیم.»

آقای فیصل افزود: «گروه طالبان باید در روند دستیابی به صلح، تعهدات و توافقات خود را عملی کنند و تبلیغات منفی را کنار بگذارند تا روند صلح در این کشور هدر نشود. باید حداکثر استفاده را از این فرصت کلیدی ببریم تا به یک نتیجه مثبت دست یابیم.»

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان همچنان در پیوند با زمزمه‌های سفر هیات طالبان به کابل و رهایی زندانیان این گروه از زندان‌های این کشور، نیز گفت: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان با حسن نیت متعهد است تا امنیت و مسایل لجستیکی هیات را که به نمایندگی از گروه طالبان به کابل می‌آیند، تامین کند، اما این هیات هنوز نیامده است و هر زمانی که بیایند، دولت افغانستان در رابطه با رهایی زندانیان آن‌ها با ایشان صحبت خواهند کرد و پس از آن در پرتو فرمان محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری این کشور، صد تن از زندانیان طالبان را با توجه به کهولت سن، وضعیت سلامتی و آسیب‌پذیری از لحاظ ویروس کرونا، بر بنیاد اصل بشردوستی از بند آزاد خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان در حالی خواهان اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان و قطع کشتار شهروندان این کشور شده است که گفته می‌شود طالبان و دولت افغانستان، برای مذاکرات صلح بین‌افغانی نمایندگان‌شان را مشخص کرده‌اند و قرار است که نمایندگان طالبان، در جریان همین هفته به کابل بیایند و در پیوند با روند صلح و آزادی زندانیان‌شان با حکومت کابل از نزدیک صحبت کنند.

الهام شمس، کارشناس سیاسی، در رابطه با گفت‌وگوهای صلح و اعلام آتش‌بس از سوی طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان بدون فشار کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده آمریکا، هیچگاه آماده اعلام آتش‌بس و قطع خون‌ریزی شهروندان افغانستان نخواهند شد. آمریکا باید در این زمینه دولت را حمایت کند و به طالبان فشار آورد تا پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی، آتش‌بس را اعلام کنند. در جریان مذاکرات نباید قتل و خون‌ریزی صورت گیرد. دولت افغانستان نیز برای مذاکره با طالبان آمادگی کامل داشته باشد و خواسته‌های ملت را بی‌پرده برای آنان بیان کنند تا بتوانیم از این فرصت طلایی استفاده خوبی ببریم و کشور را از جنگ و ویرانی مدام نجات دهیم.»

این چندمین بار است که دولت افغانستان از گروه طالبان خواستار آعلام آتش‌بس و پایان قتل و کشتار شهروندان این کشور شده است، اما گروه طالبان هر بار این خواست دولت افغانستان را نپذیرفته است، بلکه در مقابل حملات‌شان را شدت بخشیده‌اند. این گروه می‌گویند تا زمانی که مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز نشود و دو طرف به نتیجه واحدی نرسند، آتش‌بس را اعلام نخواهند کرد.

اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، نه تنها خواست دولت افغانستان، بلکه خواست اصلی مردم این کشور و کشورهای خارجی دخیل در روند صلح نیز هست، اما طالبان تا کنون به بهانه‌های مختلف از  پذیرش این خواست سرباز زده‌اند.  

بیشتر از