زنی که قرار بود تصویرش روی ۲۰ دلاری منتشر شود کیست؟

هریت هال این بار به سراغ زنی رفته که جانش را برای نجات دیگران به خطر انداخت

سال ۲۰۱۶ در یک رای‌گیری تصمیم بر آن شد که هریت تابمن نخستین زن سیاه‌پوستی بشود که تصویرش روی اسکناس آمریکایی منتشر می‌شود. قرار بود که اسکناس ۲۰ دلاری با تصویر خانم تابمن سال  ۲۰۲۰ و همزمان با صد سالگی اصلاحیه ۱۹ قانون اساسی آمریکا که به زنان حق رای می‌داد، منتشر شود.

حال اما دولت ترامپ در حرکتی که ضربه به حقوق زنان به نظر می‌رسد، اعلام کرده است که این اقدام متوقف شده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اول خردادماه در پاسخ به سوالی از سوی آیانا پرسلی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و نخستین زن سیاه پوستی که از ایالت ماساچوست به کنگره راه پیدا کرده، گفت: «ما به دلیل مسائل مربوط به تقلبی بودن اسکناس‌ها، تصمیم به طراحی دوباره گرفتیم. بنابراین، اسکناس ۲۰ دلاری تا سال ۲۰۲۸ چاپ نخواهد شد».

خانم تابمن سال ۱۸۴۹،  زمانی که حدود ۲۷ سال داشت، پس از سال‌ها آزار و اذیت از برده‌داری فرار کرد و پس از آزادی به دستکم ۷۰ زن دیگری که همچنان اسیر برده‌داری بودند کمک کرد تا آزاد شوند. او تا پایان عمرش دست از تلاش برای لغو قانون برده‌داری و اعطای حق رای به زنان برنداشت.

قدرت محض و اراده خانم تابمن برای مقابله با مشکلات عظیم او را به سمبل عزم زنانه تبدیل کرده است.

زمانی که اعلام شد که طبق یک رای‌گیری قرار است تصویر خانم تابمن روی اسکناس ۲۰ دلاری منتشر شود، جک لو، وزیر خزانه‌داری پیشین گفت: «آن‌چه من را به طور خاص شگفت‌زده کرد، واکنش‌ها و اظهارات بی‌شمار کودکان بود، کسانی که هریت تابمن برایشان فقط یک شخصیت تاریخی نیست، بلکه یک الگو برای رهبری و مشارکت در موکراسی است».

در ادامه بخش مختصری از کتاب «او: تجلیل از ۱۰۰ زن مرتد» را می‌خوانیم تا کمی بیشتر درباره زندگی فوق‌العاده خانم تابمن بدانیم.

هریت تابمن (تولد ۱۸۲۲، مرگ مارس ۱۹۱۳ در آمریکا)، مخالف برده‌داری

«هریت تابمن که مخالف برده‌داری بود، پس از فرار از بردگی در مریلند و طی ۱۴۵ کیلومتر، در حالی که برای دستگیری‌ و تحویلش جایزه تعیین شده بود، از مرز گذشت و وارد پنسیلوانیا شد. او اصلا قصد نداشت بار دیگر به دوران بردگی بازگردد.

خانم تابمن از زمان تولد بردگی کشیده بود و در مزارع کار کرده بود. بارها از سوی صاحبانش مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود که آثار آن همیشه با او ماند. سال ۱۸۴۹ او توانست به ایالات شمالی فاقد برده‌داری فرار کند، اما این پایان اقدامات او نبود.

هریت تابمن قصد داشت خانواده خود و دیگر برده‌ها را نیز آزاد کند. در همین راه او جان خود را به خطر انداخت و از طریق شبکه‌ای از خانه‌های امن که به «راه‌آهن زیرزمینی» مشهور بود، بارها به جنوب بازگشت. خانم تابمن در طول هشت سال حدود ۲۰ بار این سفر خطرناک را انجام داد و به حدود ۷۰ برده کمک کرد تا آزادی خود را بازیابند. این در حالی بود که مبلغ جایزه‌ای که برای دستگیری او تعیین شده بود روز به روز بالاتر می‌رفت. شجاعت خانم تابمن باعث شد او «موسی» لقب بگیرد.

زمانی که جنگ داخلی آمریکا آغاز شد، خانم تابمن به پرستاری روی آورد و بعدها به عنوان پیش‌آهنگ و جاسوس فعالیت کرد. پس از جنگ هم او درآمد ناچیزش را صرف کمک به برده‌های پیشین و همچنین فعالیت برای گرفتن حق رای برای زنان کرد. شجاعت و اقدامات بشردوستانه او مثال زدنی است. عزم راسخ هریت تابمن و تمایلش به این‌که جانش را برای دیگران به خطر بیاندازد، او را در تاریخ ماندگار کرد. سال ۲۰۱۶ او با اکثریت آرا به عنوان نخستین زن سیاه‌پوست آمریکایی انتخاب شد که عکسش روی اسکناس آمریکایی چاپ می‌شود».

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه