کرونا؛ نیایش دسته‌جمعی و خواندن آیات شفابخش

پس از اعلام اولین مورد مرگ بر اثر کرونا در بنگلادش، مسلمانان دسته‌جمعی «آیات شفابخش» خواندند

گردهمایی‌های مذهبی از این قبیل که توصیه‌های مقامات رسمی را نادیده می‌گیرند، خشم عموم مردم را برانگیخته است- STR / AFP

به دنبال اعلام اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بنگلادش، حدود ده هزار مسلمان این کشور برای دعای دسته‌جمعی و خواندن «آیه‌های شفابخش» قرآن برای محاظفت از کشورشان در مقابل بیماری، گرد هم آمدند. 

پلیس محلی گفت، گردهمایی فوق روز چهارشنبه و در شهر رایپور واقع در جنوب بنگلادش در فضای آزاد برگزار شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توتا میاه، رئیس پلیس بنگلادش، به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «مومنان پس از سپیده صلح و برای رهایی کشور از ویروس کرونا، دعای ختم شفا خواندند.»

سازمان‌دهندگان این گردهمایی که به گفته پلیس برای برگزاری آن مجوز نگرفتند، ادعا کرده‌اند که ۲۵ هزار نفر شرکت کردند. 

تصاویر این مراسم دعا در شبکه‌های اجتماعی، موجی از انتقاد را برانگیخت و مردم آن را «باورنکردنی» خواندند. 

MUNIR UZ ZAMAN / AFP

دولت بنگلادش مدارس را تعطیل کرده است و به مردم توصیه کرده است که برای کاهش انتشار ویروس کرونا، از تجمع‌های بیش از ده نفر خودداری کنند. ویروس کرونا در بنگلادش تاکنون ۱۴ نفر را مبتلا کرده است. 

 ولی بسیاری با بی‌اعتنایی به هشدارها به مناطق تفریحی و توریستی و نیز گردهمایی‌های جمعی رفته‌اند. از همین رو، مسئولان گزینه قوانین منع رفت‌وآمد را بررسی می‌کنند. 

اوبایدول کوایدر، از رهبران ارشد حزب حاکم اتحادیه عوام، به خبرنگاران گفت:‌ «در صورت لزوم، در بنگلادش تعطیلی اعلام می‌کنیم. هر جایی که لازم باشد، اجرا خواهد شد. اول باید امنیت مردم تامین شود. برای این کار همه تلاشمان را می‌کنیم.»

علی‌رغم هشدارهای دولت برای محدود کردن گردهمایی‌های عمومی، مسجدی در اندونزی هنوز در تلاش برای برگزاری مراسم نماز جمعه است. 

یک سخنگوی مسجد استقلال به شبکه خبری محلی آنتارا گفت: «امام نصارالدین عمر، امام ارشد مسجد، گفته است که به دنبال تصمیم شورای علمای اندونزی، نماز جمعه این هفته مانند همیشه برگزار می‌شود.» 

مسجد استقلال بزرگترین مسجد در جنوب شرق آسیاست. این مسجد قصد دارد درهای خود را به روی مسلمانانی که می‌خواهند به عباداتشان در آنجا ادامه دهند باز نگه دارد، اما گفته است که مسجد را ضدعفونی خواهند کرد. 

  تجمع بزرگ نمازگزاران در بنگلادش برای از بین رفتن ویروس کرونا، همزمان با گزارش اولین مورد مرگ در این کشور جنوب شرق آسیا 

گردهمایی‌های مذهبی از این قبیل که توصیه‌های مقامات رسمی را نادیده می‌گیرند، خشم عموم مردم را برانگیخته است. یک نفر در شبکه توییتر نوشت:‌ «این دعاخوانی‌ها همه ما را محکوم می‌کند. کار همه ما تمام است.» 

ویروس کرونا به سرعت در کشورهای جنوب شرق آسیا در حال پیشروی است؛ به‌ویژه در مالزی که در پی شرکت ۱۶ هزار نفر در یک رویداد مذهبی، گزارش شد نزدیک به ۸۰۰ نفر به ویروس مبتلا شده‌اند. 

سازمان بهداشت جهانی، این منطقه در آسیا را به در پیش گرفتن اقدامات «سختیگرانه‌تر» برای مقابله با ویروس ترغیب کرده است. 

© The Independent