یک گروه آخرزمانی مرموز موجب شیوع سریع ویروس کرونا شده است

به دنبال شیوع بیماری از طریق یک کلیسای مسیحی و پیروان آن، شهر دئگو با بحران بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است

از بین ۱۵۲ موردی که در شهر دئگو٬ کره جنوبی شناسایی شده‌اند، اکثر آنها در کلیسای شینچی‌ئونجی این شهر مبتلا شده‌اند.YONHAP / AFP

در حالی که شیوع ویروس کرونا در سرتاسر آسیا در حال گسترش است، و در سرزمین اصلی چین جان بیش از ۲۳۰۰ نفر را گرفته است، یک فرقه مذهبی مرموز عامل اصلی شیوع شدید و بی‌سابقه این ویروس در کره جنوبی بوده است.

به گفته مقامات کره جنوبی، پس از آنکه ابتلا به ویروس کرونا در دئگو، چهارمین شهر بزرگ این کشور، به سرعت بالا رفت، روز جمعه شمار موارد تأیید شده ناگهان به ۲۰۴  مبتلا و یک قربانی افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که شهر دئگو قرنطینه شده است – خیابان‌ها و فروشگاه‌ها از مردم خالی شده‌اند، به ۲.۵میلیون نفر ساکنان شهر هشدار داده شده است که در خانه‌هایشان بمانند و سرتاسر شهر با اسپری ضدعفونی می‌شود - مقامات بهداشتی دریافته‌اند که عامل افزایش ناگهانی موارد ابتلا، زنی به اسم «بیمار ۳۱» در یکی از کلیساهای این شهر بوده که رهبر آن ادعا می‌کند عیسی مسیح است و به زمین بازگشته است.

از بین ۱۵۲ موردی که در شهر شناسایی شده‌اند، اکثر آنها در کلیسای شینچی‌ئونجی شهر دئگو مبتلا شده‌اند. بیمار ۳۱، که یک زن ۶۰ ساله است، قبل از تشخیص بیماری حداقل در چهار مراسم این کلیسا شرکت کرده است.

طبق گزارش‌های محلی، این زن اولین بار در دهم فوریه تب کرده است، اما به بهانه اینکه اخیرا به هیچ سفر خارجی نرفته، دو بار از دادن آزمایش ویروس کرونا خودداری کرده است.

در این رویداد که مرکز کنترل بیماری کره آن را «شیوع خیلی سریع» نامید است، ۴۴ نفر از ۷۲ نفری که در این منطقه مبتلا شده‌اند از طریق بیمار ۳۱ به این ویروس آلوده شده‌اند.

مقامات شهرداری دئگو می‌گویند کلیسای شینچی‌ئونجی در این شهر ۱۰۰۱ عضو دارد که از همه آنها خواسته شده خودشان را قرنطینه کنند. به گفته مقامات تا بعداظهر پنج‌شنبه، ۹۰ درصد آنها علائم بیماری داشته‌اند.

کوون یونگ-جین، شهردار دئگو، می‌گوید کسانی که علایم بیماری دارند، «در سریع‌ترین زمان ممکن آزمایش خواهند شد.»، و ضمن «ناکافی» خواندن واکنش ملی، مصرانه از مقامات دولت در سئول خواست که گام‌های جدی‌تری بردارند.

در حالی که کیم کانگ لیپ، معاون وزیر بهداشت کره جنوبی، نیز وضعیت را «بسیار وخیم» وصف کرده است، آقای کوون می‌گوید: «ما قصد داریم تمامی پیروان این کلیسا را آزمایش کنیم و از آنها خواسته‌ایم که در خانه‌هایشان بمانند و خودشان را از دیگر اعضای خانواده جدا کنند.»

کلیسای شینچی‌ئونجی اعلام کرده که تمامی ۷۴ معبد خود را در سراسر کشور تعطیل کرده و به پیروان خود گفته است که به جای مراجعه به کلیسا از طریق یوتیوب مراسم عبادی کلیسا را تماشا کنند.

این کلیسا، که در سال ۱۹۸۴ توسط رهبر آن، لی مان هی، تأسیس شد، بارها به ایجاد یک فرقه مذهبی متهم شده است.

لی ادعا می‌کند که عیسی مسیح است و به زمین بازگشته و وعده داده است که در روز قیامت ۱۴۴ هزار نفر را با خود به بهشت ببرد. طبق آموزه‌های این کلیسا، تنها شخص او می‌تواند معنی انجیل را درک و تفسیر کند.

جی ایل تارک، استاد ادیان در دانشگاه پرزبيتارى بوسان در کره جنوبی، به آسوشیتدپرس گفته است: «پیروان شینچی‌ئونجی معتقدند که لی مان هی نامیراست و زندگی جاودانه دارد. آنها برای تبلیغ باور خود، اغلب به سراغ بستگان و آشنایان می‌روند و یا دزدکی وارد کلیساهای دیگر می‌شوند، بدون آنکه به آنها بگویند که عضو کلیسای شینچی‌ئونجی‌ هستند.»

آقای تارک می‌گوید پیروان شینچی‌ئونجی در برابر ابتلا به ویروس آسیب‌پذیرترند چون در مدت مراسم خیلی نزدیک به هم روی زمین می‌نشینند. او می‌گوید، در فرقه شینچی‌ئونجی، شرکت در مراسم‌های کلیسا نه اختیاری، بلکه اجباری است.

این شاخه مذهبی اعلام کرده است که به طور کامل با تلاش‌های دولت برای قرنطینه افراد همکاری می‌کند و گروه‌های کلیسایی اصلی کشور را به پخش ادعاهای دروغین متهم کرد. آنها گفته‌اند که این کلیسا در ابتدا از پیروان خود خواسته است که در مورد شیوع بیماری سکوت کنند.

این فرقه مذهبی در بیانیه خود گفته است که مقامات بهداشتی در حال ضدعفونی کلیسای آن در دئگو هستند که حدود ۸۰۰۰ نفر در مراسم‌های آن شرکت می‌کنند، و در تلاشند کسانی که را که بیمار ۳۱ با آنها در تماس بوده، پیدا کنند.

این کلیسا پذیرفته است که زن مذکور عامل شیوع اخیر بوده است؛ اما از اواخر ژانویه به پیروان خود توصیه کرده است که اگر به خارج از کشور سفر کرده‌اند، یا حتی اگر علایم خفیفی مانند علایم سرماخوردگی دارند، در خانه‌هایشان بمانند و به کلیسا نروند.

در متن بیانیه آمده است: «ما قلبا متأسفیم به خاطر اینکه یکی اعضای ما، که به تصور خودش به دلیل نداشتن سفر خارجی به سرماخوردگی مبتلا شده بود، باعث شد بسیاری در کلیسای ما به این ویروس آلوده شوند و در نتیجه موجب ایجاد نگرانی در جامعه منطقه شوند.»

شیوع کرونا در دئگو - که یکی از ساکنان آن را به «حمله زامبی‌ها» تشبیه کرده است، باعث افزایش نگرانی در دولت کره جنوبی شده است.

مون جه این، رئیس جمهوری این کشور، دستور داده است، هرچه سریع‌تر کسانی را که اخیرا از کلیسای دئگو و همین‌طور بیمارستانی در شهر چئونگ‌دو، در جنوب شرق این كشور بازدید کرده‌اند، ردیابی و شناسایی کنند. گفتنی است بسیاری از موارد ابتلا در چند روز گذشته این بیمارستان گزارش شده‌اند.

در سئول، پارک ون سون، شهردار این شهر، روز جمعه گفت مقامات شعب کلیسای شینچی‌ئونجی را بسته نگه خواهد داشت تا زمانی که شیوع بیماری کنترل می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که افزایش سریع شمار مبتلایان در کره جنوبی، به معنای افزایش خطر جهان‌گیر شدن این بیماری نیست.

تدروس ادهانون، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، تأکید کرده که موارد جدید ابتلا، به موارد شناخته‌شده‌ای قبلی مربوط می‌شود که مقامات کره جنوبی از نزدیک آنها را زیر نظر داشته‌اند.

او گفت: «شمار افراد مبتلا قابل مدیریت است، و من امیدوارم که مقامات کره جنوبی نهایت تلاش‌شان را بکنند تا شیوع بیماری را در این مرحله آغازین مهار کنند.»

با این حال، در دئگو مقامات چندان خوشبین نیستند. آقای کوون روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «ما در شرایط بحرانی بی‌سابقه‌ای هستیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی