کرونا در ایران؛ ۵۰ مبتلا و شش مرگ در هر ساعت

تغییر رویکرد تهران از «عادی شدن همه روال‌ها» به «کرونا شوخی نیست»!

حسن روحانی اصرار داشت که از شنبه همه روال‌ها عادی می‌شود و همچنان آمار قربانیان و مبتلایان کرونا را امیدوارکننده توصیف می‌کند-Iranian Presidency / AFP

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توییتی که بامداد امروز (پنجشنبه) منتشر کرد، نوشت: «مطابق آخرین داده‌ها، تقریبا هر ساعت ۵۰ نفر در ایران به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و ایضا هر ۱۰ دقیقه یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.»

او در ادامه نوشت: «با توجه به این اطلاعات در مورد سفر، تردد، جابه‌جایی و دید و بازدید نوروزی آگاهانه تصمیم بگیرید.»

توییت جهانپور پس از اظهارات روز گذشته معاون وزیر بهداشت، نشان دهنده تغییر نسبی رویکرد این وزارتخانه است که سعی در کم اهمیت جلوه دادن تهدید‌های جدی ناشی از شیوع ویروس کرونا و کوچک‌نمایی این بحران داشت. در یک ماه گذشته دولت و وزارت بهداشت از هیچ تلاشی برای کوچک شمردن تهدید‌های جدی کووید-۱۹ برای شهروندان فروگذار نکردند. اما به نظر می‌رسد  بحرانی که در نتیجه بی‌تدبیری و پنهان‌کاری مسئولان به سرعت گسترده شد، اکنون نگرانی‌ها را برانگیخته کرده و لحن آنها به «کرونا را جدی بگیرید» تغییر کرده است. 

علیرضا رئیسی روز گذشته به طور جدی هشدار داد در صورتی که توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته نشود، ایران تا دو ماه دیگر هم درگیر کووید ۱۹ خواهد بود.

در همین حال علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران به مسافران نوروزی هشدار داده که به استقبال مرگ می‌روند. زالی گفت: «کرونا را نباید شوخی گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا به نقل از زالی نوشت: «با سفر هم خودتان و هم خانواده‌تان را در آستانه مرگ قرار می‌دهید و هم برای ویروس فرصت‌های جدیدی فراهم می‌کنید.»

این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که برخی تصاویر از جاده‌های ایران نشان می‌دهد که مسافران نوروزی سفرهای خود را آغاز کرده‌اند.

یک ماه پس از نادیده گرفتن خطر ویروس کرونا و ترغیب مردم به ادامه روال عادی زندگی، اکنون مقامات جمهوری اسلامی از مردم می‌خواهند متوجه خطر ویروس کرونا باشند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که همچنان اصرار به قرنطینه نکردن دارد و آمار و ارقام را امیدوار کننده می‌خواند، چند روز پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران مدعی شد که از روز «شنبه» همه روال‌ها به حالت عادی بازمی‌گردد. 

با مرگ حدود هزار و ۲۰۰ و ابتلای حدود ۱۸ هزار نفر در یک ماه، قرنطینه، تعطیلی سازمان‌ها و اماکن غیرضروری و آموزش مردم برای حفظ فاصله اجتماعی بر خلاف ده‌ها کشور دیگری که همه‌گیری کووید-۱۹ در آنها اتفاق افتاد، در ایران اجرا نمی‌شود. این در حالی است که ۱۷ استاد پزشکی و پنج وزیر بهداشت سابق: علیرضا مرندی وزیر بهداشت دولت­های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت محمد خاتمی، طریقت منفرد که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد حدود ۶ ماه وزیر بهداشت بود، مرضیه وحیدی دستجردی و کامران باقری لنکرانی وزرای بهداشت دولت محمود احمدی­نژاد در نامه‌ای سرگشاده به روحانی از دولت خواستند با قاطعیت جلوی ترددها را بگیرد تا زنجیره انتقال کووید-۱۹ قطع شود. آنها در این نامه هشدار داده‌اند که روند شیوع کرونا در ایران صعودی است و عدم رعایت توصیه‌ها بازی با جان مردم است.

در بخشی از این نامه آمده است: «توصیه اکید ما به عنوان پزشکان متخصص این حوزه این است که با فوریت از همین امروز حداقل به مدت ۱۵ روز کلیه‌ی دستگاه‌های غیر اضطراری و کسب و کارهای غیرضرور به­‌طور کامل تعطیل شود و تنها مراکز تولیدی و فروشگاه‌­ها و مراکز توزیع مواد غذایی و دارویی آن­هم با رعایت کامل و سخت­گیرانه استانداردهای بهداشتی به فعالیت روزانه خود ادامه دهند و با قاطعیت جلوی ترددها و مسافرت­‌های غیرضروری شهری و بین­‌شهری گرفته شود.»

چین پس از حدود سه ماه قرنطینه میلیون‌ها نفر در شهر ووهان به عنوان کانون این بیماری،‌ اکنون به مرحله مهار بیماری در این شهر نزدیک می‌شود.

ایتالیا که بزرگترین کانون شیوع کرونا در اروپا به شمار می‌رود نیز در همان مراحل اولیه قرنطیه کامل کشور را اجرا کرد. اما از نظر مقامات تهران با اینکه ایران رکورددار آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در خاورمیانه و سومین کشور با بیشترین تلفات پس از چین و ایتالیا به‌شمار می‌رود، قرنطینه اقدامی «قرون وسطایی» است. 

کرونا از هفته‌ها قبل از اعلام رسمی آن (۳۰ بهمن) در ایران شیوع پیدا کرده بود و در حالی که پروازهای هواپیمایی ماهان در مسیر چین ادامه داشت (و دارد)، مقامات گزارش‌های مربوط به این بیماری در ایران را تکذیب می‌کردند. اما حتی پس از معرفی قم به عنوان کانون کرونا و مرگ دو نفر در این شهر نیز قرنطینه قم اجرا نشد.

همچنان نیز قرنطینه انجام نمی‌شود و توجیه مقامات وزارت بهداشت و دولت این است که آنها به جای قرنطینه و اعمال محدودیت روی «فرهنگ» مردم حساب کرده‌اند.

بیشتر از