نغمه: آماده‌ام برای تامین صلح آوازخوانی را بس کنم

آرزوی «شاه‌پیری» صلح و ثبات دائمی در افغانستان است

شاه پیری (نغمه)، هنرمند نامدار، خوش‌آواز و خوش‌سیمای افغانستان است-wikipedia

نغمه، یکی از مشهورترین آوازخوانان زن در افغانستان، می‌گوید که آماده است تا برای پایان جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی در کشورش، آوازخوانی را بس کند و آرزو دارد که جنگ در افغانستان پایان یابد و مردم در فضای صلح و آرامش زندگی کنند.

شاه پیری (نغمه)، هنرمند نامدار، خوش‌آواز و خوش‌سیمای افغانستان است. وی که سال‌هاست در بیرون از کشورش زندگی می‌کند، آرزو دارد تا روزی شاهد صلح و ثبات دایمی در افغانستان باشد تا هموطنانش در یک فضای صلح‌آمیز زندگی کنند. 

شاه پیری می‌گوید: «اگر به من گفته شود که آوازخوانی را بس کنم تا صلح و ثبات دایمی در افغانستان به وجود بیاید، من آمده‌ام تا هنرم (آوازخوانی) را ترک کنم. زیرا آرزوی من و فرزندانم صلح و ثبات دایمی در کشور مان است و امید دارم که به‌زودی شاهد آن روز باشیم.»  

این هنرمند مشهور افغانستان، وضعیت کنونی کشورش را نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید: «افغانستان در وضعیت خوبی قرار ندارد. من و فرزندانم نمی‌توانیم که به کشور خود برویم و در آن‌جا زندگی کنیم. من هر گاه به افغانستان که میهنم  است می‌روم، نمی‌توانم آزاد گشت و گذار کنم. با برقه و چادر رفت و آمد می‌کنم. این حالت برایم واقعا نگران‌کننده است که چرا کشور ما صاحب صلح و ثبات نمی‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو نغمه از هیچ یک از سیاست‌مداران کنونی کشورش دل خوشی ندارد، و می‌افزاید: «افغانستان به میدان جنگ برای کشورهای دیگر مبدل شده است و هر که می‌آید و برای منافع خود جنگ می‌کند. من از سیاسیون کشورم می‌خواهم که قدرت و چوکی را فراموش کنند، به فکر ملت خود باشند تا افغانستان به یک صلح پایدار برسد.»

نغمه در پیوند با رهایی زندانیان گروه طالبان از زندان‌های افغانستان معتقد است: «طالبانی که در بند هستند، اگر مرتکب جرم و جنایت شده باشند، باید مجازات شوند. اما در صورتی که این زندانیان بدون جرم (فقط به صرف هواداری از طالبان) زندانی شده‌اند، باید از بند رها شوند. هیچ فردی نباید بدون جرم به زندان انداخته شود، زیرا من به طالب، جمهوریت، یا هیچ چیز دیگری جز انسانیت باور ندارم.»

 خانم شاه پیری که مشهور به نغمه است، در شهر قندهار متولد شده است و خانواده‌اش در اوان کودکی‌ او از قندهار به کابل کوچیدند. بانو نغمه آوازخوانی را از دوران تحصیل ابتدایی آغاز کرد و در سن هجده سالگی به تلویزیون ملی افغانستان پا نهاد و اولین ترانه‌اش را خواند.

وی سپس در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی با منگل، یکی از آوازخوانان نامدار پشتو‌زبان افعانستان ازدواج کرد که ثمره آن دو پسر و دو دختر است که اکنون همه آنان در آمریکا زندگی می‌کنند. نغمه و منگل پس از چندین سال زندگی مشترک در کنار یکدیگر، بالاخره بدون آن که دلایلش را همگانی کنند، از هم جدا شدند. نغمه سپس با شخصی دیگر به نام شریف که گفته می‌شود پسر مولوی محمدنبی (یکی از رهبران پیشین جهادی در افغانستان) ازدواج کرد و بارها از طریق رسانه‌ها گفته است که از این ازدواجش راضی است.

این آوازخوان نامدار افغانستان همچنان در بیرون از کشورش زندگی می‌کند و چندین کنسرت نیز در اروپا و آمریکا برای هموطنان و علاقه‌مندانش اجرا کرده است و آرزو دارد که روزی در کشورش صلح تامین شود تا دوباره با خانواده‌اش به میهن خود برگردد.

بیشتر از