کرونا در ایران: سناریوی بدبینانه از مرگ ۳.۵ میلیون نفر خبر می‌دهد

سناریوی خوش‌بینانه دانشگاه شریف جان باختن ۱۲ هزار نفر را پیش‌بینی می‌کند

در حالی که آمار مبتلایان و جان باختگان کروناویروس (کووید-۱۹) در ایران با سرعتی بسیار زیاد در حال افزایش است، گروهی از محققان دانشگاه شریف هشدار داده‌اند که در صورت نادیده گرفتن شدن توصیه‌های بهداشتی، همه‌گیری این ویروس می‌تواند میلیون‌ها نفر را در ایران قربانی کند.

آسوشیتدپرس در گزارشی بر اساس تحقیق انجام شده در دانشگاه صنعتی شریف می‌نویسد: «سه سناریو در مورد همه‌گیری کرونا در ایران که یکی از مرگبارترین کشورها در خارج از چین (منشاء بیماری) به شمار می‌رود، مطرح است.»

یک ماه از اعلام رسمی شیوع کروناویروس در ایران می‌گذرد و در این مدت در نتیجه پنهان‌کاری و سوء‌مدیریت و سیاسی‌کاری، هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۶ هزار نفر نیز مبتلا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افروز اسلامی، از محققان دانشگاه شریف به این نکته اشاره می‌کند که در صورت همکاری مردم برای عمل به توصیه‌های بهداشتی و قطع زنجیره ارتباطی تا زمان عبور مرحله پیک (اوج) بیماری، ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. در صورتی که همکاری مردم متوسط باشد، ۳۰۰ هزار نفر مبتلا و ۱۱۰ هزار نفر قربانی می‌شوند. اما در صورتی که راهبردهای بهداشتی اجرا نشود، سیستم درمانی فلج شده و با افزایش شمار مبتلایان به چهار میلیون نفر، تعداد قربانیان به ۳.۵ میلیون نفر خواهد رسید.

البته در این گزارش به بی‌تدبیری دولت و عدم اجرای یک برنامه جامع و دقیق برای کنترل شیوع کرونا در ایران اشاره‌ای نشده است. این گزارش به این نکته اشاره نمی‌کند که چرا شهرهای منشاء شیوع کرونا از جمله قم در مراحل اولیه قرنطینه نشد و چرا به رغم توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و الگوی موفق دیگر کشورهای درگیر با کرونا، تعطیلی ادارات و سازمان‌ها نه تنها اجرا نمی‌شود، بلکه ساعات کاری فروشگاه‌ها نیز افزایش یافته است.

در مقابل مردم نیز در برابر برخی اقدامات مانند بسته شدن حرم در قم مقاومت نشان می‌دهند و تصاویر مخابره شده از داخل ایران نشان می‌دهد که هنوز بازارهای شب عید با ازدحام جمعیت مواجه است. در همین حال مراسم چهارشنبه‌سوری نیز مانند سال‌های قبل مجروح بر جا گذاشته است.

از سوی دیگر توصیه سفر نکردن به ۱۳ استان با بالاترین شمار مبتلایان به کرونا نیز هنوز به طور کامل جدی گرفته نشده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، تا کنون مرگ ۱۲ سیاستمدار و مقام جمهوری اسلامی بر اثر ابتلا به کروناویروس به ثبت رسیده و ۱۳ نفر دیگر نیز مبتلا شده یا در قرنطینه به سر می‌برند.

بیشتر از