کرونا در ایران؛ تعطیلی مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه

گروهی از مردم با شکستن درهای حرم مانع بسته شدن آن شدند

خبرگزاری ایرنا نوشت: «تولیت حرم حضرت معصومه، تولیت مسجد مقدس جمکران و استاندار قم با صدور اطلاعیه‌ای از بسته شدن درب‌های حرم مطهر و مسجد جمکران تا اطلاع ثانوی خبر دادند.»

بنا به گزارش ایرنا، در متن اطلاعیه‌ای که با امضای «آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت استان مقدس حضرت معصومه ، محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و بهرام سرمست استاندار قم» منتشر شده، با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا آمده است: «کمک به قطع زنجیره این بیماری به شدت مسری، و بنابر درخواست و تاکید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی درب‌های حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران بسته خواهد بود.»

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و اعلام مقامات مسئول درباره مرکزیت شهر قم در شیوع و پراکنده کردن ویروس، مسئولین و متولیان اماکن مذهبی این شهر به شدت شماتت شدند که چرا در ابتدای ورود این ویروس به کشور شهر قم را قرنطینه نکردند و یا حداقل چرا درهای اماکن مذهبی پرجمعیت این شهر را به روی مردم نبسته بودند. 

در آن روزها محمد سعیدی، نماینده علی خامنه‌‌ای در استان قم و تولیت حضرت معصومه هم درباره احتمال قرنطینه شهر قم یا تعطیلی موقت اماکن زیارتی گفته بود: «دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور نماینده علی خامنه‌ای در شهر قم هم  با غیر ضروری دانستن موضوع «تعطیلی موقت» حرم حضرت معصومه گفته بود: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند.»

این مقام مذهبی گفته که تعطیلی حرم سبب «بی‌پناهی» مردم می‌شود و شورای امنیت ملی باید در مورد آن تصمیم بگیرد.

حالا و با گذشت زمانی طولانی از انتشار ویروس کرونا از مرکزیت مذهبی‌ترین شهر ایران گذشته است، مقامات مذهبی این شهر بیش از هر زمان دیگری با واقعیت ترسناک این همه‌گیری روبرو شدند و از مواضع گذشته خود کوتاه آمدند. 

امروز در حالی متولیان شهر قم حاضر به صدور اعلامیه بسته شدن اماکن مذهبی شهر شده‌اند، که در روزهای ابتدایی شیوع بیماری در شهر قم و درخواست برای تعطیلی حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران، بسیاری از مقامات مسئول با مواضع خود امکان قرنطینه‌سازی شهر قم و یا تعطیلی مساجد و حرم را سخت‌تر و پیچیده‌تر کردند.

از سوی دیگر و پس از اعلام بسته شدن درهای حرم معصومه در شهر قم گروهی از مردم با هجوم به سمت حرم حضرت معصومه در‌های بسته‌شده حرم را شکسته‌اند تا تعطیل نشود!

در تصاویر منتشر شده می‌بینیم که فردی خودش را هم‌چون مدافعان حرم در سوریه، برابر دستورهای سازمان بهداشت جهانی، مدافع حرم در قم می‌داند.

در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در شهر قم، «تولیت حرم معصومه» اطلاعیه‌ای بسیار بلند و به تفصیل منتشر کرد تا از تعطیل نکردن اماکن مذهبی شهر قم دفاع کند. 

در بیانیه تولیت حضرت معصومه آمده بود که «این تولیت به دستورات بهداشتی شورای تامین استان قم عمل نخواهد کرد چرا که این تصمیم‌ها، ناشی از عدم شناخت ساختار ایمانی تمدن جهانی اسلام هستند».

به نوشته بیانیه طولانی تولیت حرم حضرت معصومه «آنچه شورای تأمین در مصوبه خود به تاریخ ۵ اسفند ماه برای آستان مقدس حضرت معصومه تجویز کرد، تعطیلی نماز جماعت و ضدعفونی کردن مضجع شریف و اماکن مقدسه حرم بود! اقدام و تجویزی که ناشی از عدم شناخت دقیق ساختارهای اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام است، ساختارهایی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فقهای خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماری‌های واگیردار در اعتاب مقدسه بکار گرفته شده است.»

 در بیانیه تولیت حرم حضرت معصومه ادعا شده که نقره به کار رفته در حرم خاصیت «آنتی باکتریال» دارد. 

توجیهات غیرعلمی و نادقیق بسیاری درباره پاک بودن ضریح مکان‌های مقدس در شهر قم و مشهد کار را به جایی رساند که چندتن با منتشر کردن ویدیویی از «لیسیدن» ضریح در قم و مشهد نمایش «ناممکن بودن ابتلا به ویروس در مکان‌های مذهبی» بدهند که البته کار یکی از آن‌ها به زندان کشید.

در هفته‌های گذشته چندتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انگشت اتهام در گسترده‌ترشدن بحران کرونا در کشور را به سمت مسئولانی نشانه رفتند که مانع قرنطینه شهر قم شده بودند. 

نماینده مردم رشت در مجلس بدون نام بردن از شخص خاصی گفته بود «آنکه مانع قرنطینه قم شد، ظلم بزرگی به کشور کرد».

علی مطهری نماینده مردم تهران گفته بود: «باید مشخص شود چه کسانی با چه انگیزه‌ای مانع قرنطینه اولیه قم شدند. آیا وزارت بهداشت در این باره کوتاهی کرده یا مقاومت‌هایی بر اساس عقاید عوام‌فریبانه و خرافی در شهر قم وجود داشته است؟»

مشخص نیست که چطور تولیت حرم معصومه در فاصله‌ای کم‌تر از یک ماه به این نتیجه رسیده که «ساختارهای اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام» برابر «ویروس کرونا» مقاوم نیست یا خیر مشخص نیست و باید توجیه آن را از آیت‌الله سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، پرسید. 

بیشتر از