ابهام در برگزاری انتخابات در سه ایالت آمریکا زیر سایه کرونا

فرماندار اوهایو، بر خلاف سه ایالت دیگر، انتخابات امروز را به تعویق انداخت

یکی از هواداران حفظ اسلحه در شهر کلمبوس اوهایو در آمریکا که انتخابات مقدماتی امروز در آن به تعویق افتاده است - Matthew Hatcher/AFP

همزمان با اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه در بسیاری از ایالت‌های آمریکا برای جلوگیری از اشاعه ویروس کرونا، نگرانی‌ در خصوص چگونگی برگزاری انتخابات‌ مقدماتی در ایالت‌های مختلف در آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود. امروز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه، قرار است در سه ایالت آریزونا، فلوریدا و ایلینویز، این رقابت‌ها بین جو بایدن و برنی سندرز دنبال شود. این سه ایالت، در مجموع ۴۴۱  نماینده حزبی یا «دلیگیت» از مجموع بیش از ۴۰۰۰ دلیگیت توزیع خواهند کرد که در واقع ۱۱ درصد کل این تعداد محسوب می‌شود.

قرار بود امروز در ایالت اوهایو هم انتخابات برگزار شود اما مایک دی‌واین، فرماندار جمهوریخواه این ایالت، بعد از اینکه دادگاه درخواست او مبنی بر به تعویق افتادن انتخابات این ایالت تا ماه ژوئن را رد کرد، در آخرین ساعات روز دوشنبه اعلام کرد که بنا بر دستور بالاترین مقام بهداشت این ایالت، دکتر امی دکتون، جایگاه‌های انتخاباتی به دلیل یک فوریت «بهداشت عمومی»، بسته خواهند بود. او با انتشار یک بیانیه گفت که این ایالت یک بحران سلامت بی‌سابقه را تجربه می‌کند و برگزاری انتخابات هم رای دهندگان و هم برگزارکنندگان انتخابات را با خطر جدی سلامتی روبرو خواهد کرد.

نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهند که در ایالت‌هایی که امروز انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات انجام می‌شود، جو بایدن از بخت زیادی برای پیروزی بر سندرز دارد. بایدن که در دو هفته پیاپی، توانسته است که پیروزهای گسترده‌ای را در ایالت‌های مختلف به دست بیاورد، امیدوار بود که پس از امروز، فاصله خود را با سندرز در ایالت‌های پیروز شده و همچنین تعداد نمایندگان حزبی که برای رسیدن به عدد ۱۹۹۱ نیاز دارد، بیشتر کند. 

اما بحران کرونا این سوال را پیش آورده است که چگونه می‌توان رای دهندگان را به جایگاه‌های رای‌گیری فرستاد در حالی که حتی برخی از این مکان‌ها، امکانات لازم را برای حفاظت از سلامت آنها فراهم نمی‌کنند. برای مثال در اوهایو، مسوولان بسیاری از جایگاه‌های رای‌گیری گفته‌اند که مواد ضدعفونی کننده دست یا ضدعفونی کننده سطوح را برای روز انتخابات ندارد و بیش از یک هفته طول می‌کشد که بتوانند به این مواد دسترسی داشته باشند. برخی از افرادی که قراربوده کارگزار اجرای انتخابات باشند هم پیشاپیش گفته‌اند در پای صندوق‌های رای حاضر نخواهند شد و سلامت خود را ریسک نخواهند کرد. 

انتخابات در اوهایو پس از آن به خطر افتاد که مرکز جلوگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، به عنوان بالاترین نهاد تخصصی پزشکی در زمینه اطلاع‌رسانی درباره شیوع ویروس کرونا، اعلام کرد که تجمعات بالای ۵۰ نفر خطر دارد. این برای مسوولین ایالتی کار را دشوار می‌کرد که گفتند نمی‌توانند ایمنی انتخابات را با این شرایط حفظ کنند و انتخابات باید به تعویق بیفتد. 

از سوی دیگر کاخ سفید، به مردم توصیه کرده است که در گروه‌های بیشتر از ۱۰ نفر جمع نشوند. نگهداشتن جمعیت در زیر ده نفر برای جایگاه‌های انتخاباتی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. 

چنین وضعیتی می‌تواند به کاهش حضور رای دهندگان پای صندوق‌های رای بیانجامد. در این بین، با توجه به اینکه یکی از عمده‌ترین گرو‌ه‌های رای‌دهنده به جو بایدن افراد بالای ۵۰ سال هستند و این افراد با بالاترین خطر در ارتباطا با ویروس کرونا مواجه هستند و بنابراین می‌توان انتظار داشت، کاهش چشمگیری در رای دهندگان این گروه وجود داشته باشد. در مقابل او، سندرز از حمایت زیاد جوانان بهره‌مند است که بسیاری از آنان دانشجو هستند. این در حالی است که دانشجویان هم به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های خود را ترک کرده‌اند و بنابراین در شهرهایی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، دیگر قادر به رای دادن نخواهند بود. 

اگر چه ایالت‌های آریزونا و فلوریدا ممکن است که چندان تحت تاثیر این شرایط قرار نگیرند چرا که بخش عمده‌ای از شهروندان این دو ایالت با استفاده از مکانیسم رای دادن زود هنگام، رای خود را به صورت پستی ارسال کرده‌اند. در ایلینویز، که شهر پرجمعیت شیکاگو در آن قرار دارد، فرماندار این ایالت تصمیم متفاوتی نسبت به اوهایو گرفته است. او گفته است که در مکان‌های رای گیری وسایل و تجهیزات و مایع ضدعفونی کننده به اندازه کافی وجود خواهد داشت و رای دهندگان نباید نگران این مساله باشند. 

با وجود چنین تصمیمات مقطعی، نگرانی جدی در خصوص وضعیت انتخابات مقدماتی حزب دموکرات وجود دارد که تا ماه ژوئیه ادامه خواهد داشت. دموکرات‌ها از این چند ماه برای تشویق و حساس کردن طرفدارانشان استفاده می‌کنند و اگر همچنان موضوع بحران کرونا، حجم بزرگی از خبرهای رسانه‌های آمریکا را به خود اختصاص دهد و موضوع انتخابات را کاملا به حاشیه ببرد، عملا برای دموکرات‌ها یک امتیاز منفی به حساب خواهد آمد. 

هم اکنون ایالت‌های کنتاکی، لوییزیانا و جورجیا هم گفته‌اند انتخابات مقدماتی را در تاریخ‌های مقرر برگزار نخواهند کرد. این برای بایدن که روز دور پیروزی افتاده بود، خبر بسیار بدی است و چنین وقفه‌ای می‌تواند روی افت هیجان و اقبال به او در ایالت‌های بعدی تاثیر زیادی بگذارد. به هرحال، در وضعیتی که اقدامات سختگیرانه برای کنترل ویروس کرونا، هر روز وارد مرحله جدیدی می‌شود، صرف نظر از انتخابات‌های مقدماتی، حتی نگرانی‌هایی وجود دارد در خصوص آمادگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری که در ماه نوامبر قرار است برگزار شود. اگر چه مسوولان کاخ سفید می‌گویند که این بحران ممکن است تا ماه اوت ادامه پیداکند، اما مشخص نیست چه با توجه به صدمات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این بحران، وضعیت کشور در آن زمان چگونه باشد.