نماینده سازمان جهانی بهداشت: آمار مبتلایان در ایران می‌تواند یک‌پنجم رقم واقعی باشد

حسن روحانی: آمار و ارقام امیدوارکننده است

حسن روحانی ادعا می‌کند، ایران از مرحله پیک کروناویروس عبور کرده است-STRINGER / AFP

در حالی که مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی آمار رسمی مبتلایان به کروناویروس (کووید-۱۹) را احتمالا یک پنجم رقم واقعی افراد مبتلا شده در ایران توصیف می‌کند، حسن روحانی مدعی است، ایران از مرحله پیک (اوج) بیماری عبور کرده و آمار و ارقام امیدوار‌کننده است.

ریک برنن، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت که به تازگی از سفر به ایران بازگشته همزمان با ابراز امیدواری روحانی به آمار مبتلایان به کروناویروس در ایران به رویترز گفت: «تعداد مواردی که از ایران گزارش می‌شود می‌تواند یک پنجم رقم واقعی باشد و دلیل آن محدودیت انجام تست کرونا است.» با در نظر گرفتن ۱۴ هزار و ۹۹۱ مورد ابتلا در ایران که روز دوشنبه از سوی وزارت بهداشت اعلام شد و بر مبنای اظهارات برنن، شمار مبتلایان در ایران تا روز دوشنبه می‌تواند ۷۴ هزار و ۹۵۵ نفر باشد. برنن تاکید کرد که «آمار»، ضعیف‌ترین حلقه زنجیره مربوط به کروناویروس در ایران است.

روحانی یک هفته پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران نیز مدعی شده بود که از روز «شنبه» همه چیز به روال عادی بازمی‌گردد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور ساعاتی پس از انتشار اظهارات روحانی در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مدعی شد، حرف‌های رئیس‌جمهور در مورد عبور از پیک تحریف شده است. با این حال آشنا تایید کرد که روحانی وضعیت کرونا در ایران را امیدوار کننده خوانده است.

ایران با حدود ۱۵ هزار مورد ابتلا و حدود ۹۰۰ جان‌باخته بیشترین شمار قربانیان کووید-۱۹ پس از چین و ایتالیا را دارد. البته این آماری است که به طور رسمی اعلام می‌شود. آمار غیررسمی و گزارش‌های میدانی شمار قربانیان را حدود ۲ هزار نفر اعلام می‌کند. محققان دانشگاه تورنتو نیز سه هفته قبل متوسط شمار مبتلایان در ایران را بیش از ۱۸ هزار نفر برآورد کرده و تاکید کردند که مقامات تهران از هفته‌های قبل در جریان شیوع کروناویروس در ایران قرار داشته‌اند.

عدم اطلاع‌رسانی در مورد شیوع کروناویروس در مراحل اولیه، پرهیز از قرنطینه قم به عنوان منشاء شیوع کرونا، پنهان‌کاری و کم اهمیت‌جلوه دادن خطر ویروسی که تا کنون بیش از ۷ هزار نفر را در جهان قربانی و ۱۸۳ هزار نفر را مبتلا کرده، از جمله دلایلی است که به شیوع پرشتاب این ویروس در ایران و ثبت رکورد قربانیان ایرانی در خاورمیانه کمک کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اوایل دی‌ماه که شیوع کروناویروس در شهر «ووهان» در چین در کانون توجه جامعه جهانی قرار گرفت، تا امروز که اغلب کشورها درگیر آن شده‌اند، تنها مقامات جمهوری اسلامی بودند که به سرعت از شکست فوری کرونا و بهبود سریع شرایط سخن گفته‌اند.

در شرایطی که پکن دو ماه و نیم پس از قرنطینه ووهان هنوز ادعای مهار آن را ندارد، مقامات تهران از روزهای نخست از کنترل قریب‌الوقوع این بیماری سخن گفتند. ارایه اطلاعات غلط و بدون پشتوانه علمی و عملی همچنان نیز ادامه دارد.

علاوه بر روحانی، سعید نمکی، وزیر بهداشت او هم در کمرنگ جلوه دادن خطرهای ناشی از این ویروس سهم بسزایی دارد.

نمکی دوم اسفندماه در نشست ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا گفته بود: «قطعا کرونا را در کشور مهار می‌کنیم و وضعیت قم نرمال است.» او اکنون ادعا می‌کند: «اگر مردم در خانه بمانند تا پایان تعطیلات نوروز بر ویروس غلبه می‌کنیم.»

این در شرایطی است که پیشرفته‌ترین کشورهای جهان از آمریکا تا کانادا، استرالیا و اروپا با وجود اجرای قرنطینه یا اعلام وضعیت اضطراری و بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب و تجهیزات کافی پزشکی و محافظتی و اختصاص منابع مالی گسترده، از احتمال ماندگاری این ویروس در ماه‌های آینده سخن می‌گویند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید شاید وضعیت تا آخر تابستان طول بکشد. از سوی دیگر، امانوئل مکرون،‌ همتای فرانسوی او وضعیت را جنگی توصیف کرده است. آنگلا مرکل، ‌صدراعظم آلمان و شمار دیگری از مقامات غربی نیز از احتمالا ابتلای ۶۰ تا ۷۰ درصد شهروندانشان به کروناویروس خبر داده‌اند.

بیشتر از