چگونگی مقابله با شیوع ویروس مرگبار کرونا در خاورمیانه

عدم اتخاذ اقدامات بهداشتی لازم، منجر به انتشار روز افزون ویروس کرونا خواهد شد

آزمایش زائران عراقی بازگشته از ایران در فرودگاه نجف. عکس از: ‏AFP‏

از آغاز شیوع ویروس مرگبار کرونا در خاورمیانه که به عنوان کشنده ترین بیماری واگیردار عصر حاضر شناخته می شود، کشورهای منطقه در صدد مقابله با این ویروس خطرناک برآمدند و هر کشور اقداماتی را برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کرده است. اکنون برای این که میزان عملکرد و تلاش های انجام شده در این کشورها را مورد بررسی قرار دهیم، چند پرسش اساسی را مطرح می کنیم:

آیا دولت های منطقه، مردم خود را از میزان شیوع این بیماری و حقایق مربوط به آن آگاه کرده اند؟

آیا دولت ها، برای جلوگیری از شیوع این ویروس مرگبار اقدامات لازم را اتخاذ کرده اند یا خیر؟

آیا دولت ها، پیشگیری از این بیماری مرگبار را در اولویت کاری خود قرار داده و یا این که اولویت تا کنون در راستای تحقق برنامه های سیاسی عقیدتی آن ها است؟

آیا دولت ها، برنامه های سیاسی خود را تا آن زمان که چالش شیوع ویروس کرونا به پایان رسد، متوقف کرده اند و یا اینکه سلامتی مردم اهمیت چندانی برای آن ها ندارد؟

آیا برخورد دولت ها با شیوع این ویروس مرگبار که تا چندی پیش آن را ناشی از توطئه و تنش های تاریخی می دانستند، تغییر کرده است؟

البته ایران نخستین کشوری در خاورمیانه بود که در معرض شیوع پرشتاب ویروس کرونا قرار گرفت، بیماری کرونا نخست در شهر مذهبی قم آشکار شد سپس این ویروس خطرناک با سرعت عجیبی در بسیاری از شهرهای ایران منتشر شد و صدها تن را مبتلا به بیماری کشنده کرونا کرد. ایران پس از چین، دومین کشور در میزان شیوع ویروس کرونا بود و افراد بسیاری در این کشور قربانی این بیماری شدند حتی شماری از اعضای بلند پایه دولتی نیز پس از ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمده ترین پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که دلیل شیوع پرشتاب ویروس کرونا در ایران چه بود؟ و چرا سایر کشورهای منطقه با این وضعیت ناگوار رو به ور نشدند؟ در پاسخ می توان گفت که سهل انگاری دولت در مقابله با این ویروس و پنهان کاری حقایق مربوط به میزان انتشار ویروس کرونا، می تواند به عنوان عامل اصلی شیوع این بیماری در ایران تلقی شود. در حالی که تمام کشورها سعی داشتند در نخستین گام، مردم را از میزان انتشار ویروس و حقایق مرتبط به آن آگاه کنند، دولت ایران تلاش می کرد این مسئله را تا آن جا که ممکن باشد از شهروندان خود پنهان کند. دولت ایران، در گام نخست، شیوع ویروس کرونا را ناشی از توطئه های استکبار جهانی خوانده و به همین دلیل، نهادهای دولتی به صورت لازم به این چالش بهداشتی رسیدگی نکردند و از ایفای مسئولیت سر باز زدند. اما در قدم بعدی، رژیم ایران از پذیرش کمک های بین المللی از جمله کمک های ایالات متحده خودداری کرد. به نظر می رسد که علت اصلی خودداری از پذیرش کمک های بین المللی، نگرانی رژیم ایران از بر قرار شدن روابط میان جامعه جهانی و ملت ایران در چارچوب کمک های بهداشتی بود، زیرا دولت ایران هر گونه ارتباط میان شهروندان ایرانی و کشورهای خارجی را تهدیدی برای سیاست های رژیم می داند. از سوی دیگر، ایران با دریافت کمک های بین المللی، ناگزیر می شد، رفتار خود را با جهان خارج اندکی تغییر دهد، در حالی که دولت ایران این تحول را هرگز به سود منافع خود نمی بیند. شکی نیست که عملکرد اخیر رژیم ایران در عرصه مقابله با چنین بیماری خطرناکی که صدها قربانی به جا گذاشته است، به زودی انگیزه برای ابراز مخالفت مردم با رژیم ایران خواهد شد، زیرا باور ملت به نظام آخوندی با گذشت هر روز کم تر می شود و در حال حاضر، محبوبیت این دولت به کم ترین میزان ممکن کاهش یافته است.

از سوی دیگر، گسترش حضور ایران در عراق و رفت و آمد شدید مردم به زیارت عتبات مقدسه، ویروس کرونا را از ایران به عراق انتقال داد و ملت عراق را با چالش دیگری رو به رو کرد. دولت عراق در مقابله با این ویروس خطرناک، دست به کار شد و اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز را اتخاذ کرد، اما به دلیل نگرانی از خدشه دار شدن روابط با ایران، از بستن مرزهای خود با آن کشور خودداری کرد و همین امر منجر به افزایش شیوع ویروس کرونا در عراق شد.

در لبنان نیز، دولت آن کشور که تحت نفوذ حزب الله قرار دارد، پس از ورود ویروس کرونا از ایران و دانستن منبع خطر، برای مدت طولانی حاضر به متوقف کردن پروازها به ایران نشد و به اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه بسنده کرد، از این رو لبنان تا هنوز در معرض شیوع این ویروس خطرناک قرار دارد. شهروندان لبنانی که از مدت ها بدین سو، به دلیل سیاست بازی های گروه های سیاسی وابسته به ایران در رنج و مصیبت به سر می برند، ناگزیر اند در مسئله بیماری کرونا نیز از ایران جدایی نداشته باشند.

در سوریه، رژیم بشار اسد بدون این که اهمیتی به سلامتی مردم قائل شود به شدت در تلاش است تا کنترل استان ادلب در شمال کشور را به دست گیرد و البته تشدید جنگ در ادلب، هزاران تن از شهروندان سوریه را وادار به ترک مناطق جنگ زده کرده، مسئله ای که می تواند باعث انتشار پرشتاب ویروس کرونا شود. البته در شرق کشور و در مناطقی که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و آمریکایی ها قرار دارد، مقامات محلی توانسته اند تا حدودی اقدامات بهداشتی ممکن را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ کنند.

اما در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، چالش های موجود از جمله جنگ یمن و تحریم قطر مانع هماهنگی عمومی برای مقابله با شیوع ویروس مرگبار کرونا می شود، اما اعضای ائتلاف عربی بدون در نظر داشت تنش های سیاسی، کلیه ای اقدامات بهداشتی لازم را به منظور جلوگیری از شیوع بیماری مهلک کرونا اتخاذ کرده اند.

امارات متحده عربی، اولین کشوری بود که به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، فرودگاه های خود را به روی پروازهای ایران بست و این اقدام پیشگیرانه، از شیوع ویروس در امارات متحده عربی جلوگیری کرد. بحرین نیز اقدامات مشابهی را برای منع گسترش ویروس کرونا اتخاذ کرده است، اما عربستان سعودی که علاوه بر وسعت قلمرو و ارتباطات گسترده ای بین المللی، همه روزه میزبان هزاران تن از زائران خانه خدا است، اقدامات وسیع و همه جانبه را به هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده است. عربستان سعودی افزون بر اتخاذ اقدامات بهداشتی لازم در فرودگاه ها و تجمّعات مردمی، پروازها را به تمام مناطق آلوده به ویروس کرونا، از جمله ایران متوقف کرده است و در شهرهای مقدس مکه و مدینه، برنامه های ویژه بهداشتی پیشگیرانه را به اجرا در آورده است. البته عمان و مصر نیز اقدامات بهداشتی مشابهی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده و اطلاع رسانی در مورد این بیماری واگیردار را افزایش داده اند.

ترکیه به رغم این که در صدد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شده است، اما آنکارا به جای تمرکز به مقابله با این بیماری مرگبار، بیشتر متوجه درگیری های شمال سوریه است و حضور هزاران پناه جو در مرزهای یونان، خطر شیوع ویروس کرونا را در این پهنه، افزایش می دهد.

جالب این جا است که اسرائیل و فلسطین با این که از سال ها بدین سو در حالت تنش و مخالفت به سر می برند، اما از هنگام شیوع ویروس کرونا، هماهنگی های ویژه ای میان اسرائیل و فلسطین در کرانه باختری و برخی دیگر از مناطق فلسطینی آغاز شده است و هدف از این همکاری ها، جلوگیری از انتشار ویروس مرگبار کرونا است. تداوم همکاری در فراهم کردن اقدامات بهداشتی میان اسرائیل و فلسطین باعث شده است تا برخی امیدواری به گسترش زمینه همکاری در سایر عرصه ها میان دود جانب داشته باشند.

البته تردیدی نیست که ویروس مرگبار کرونا هیچ مرز و حدی را نمی شناسد و تهدید بزرگی برای سراسر کشورهای جهان است، بنابر این ایجاب می کند به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری مهلک و واگیردار، اختلافات سیاسی و سلیقه ای کنار گذاشته شود و همه ای نظام های سیاسی و افراد جامعه هماهنگی و همکاری خود را افزایش دهند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه