الیزابت وارن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کرد

دو قطبی سندرز-بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها برای رقابت با ترامپ را مشخص می‌کند

به گفته نزدیکان خانم وارن، او گفته است هنگام اعلام کناره‌گیری از انتخابات، قصدی برای حمایت از دو کاندیدای پیشتاز ندارد- MARK FELIX / AFP

تنها دو روز پس از انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در ۱۴ ایالت آمریکا که با پیروزی جو بایدن در ۱۱ ایالت و برنی سندرز در ۳ ایالت خاتمه یافت، الیزابت وارن، دیگر کاندیدای باقی‌مانده در این رقابت‌ها، کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

او برای اولین بار، خبرکناره‌گیری خود را در یک تماس تلفنی با کارکنان کمپین خود اعلام کرده است. او گفته است که هیچ وقت نمی‌خواسته چنین تماس تلفنی بگیرد. 

وارن، سناتور ایالت ماساچوست، از کاندیداهای بخش پیشرو حزب دموکرات در این انتخابات محسوب می‌شود که پس از اعلام کاندیداتوری ریاست جمهوری، به همراه برنی سندرز توانسته بودند، هیجان زیادی را برای تغییرات اساسی در حوزه اقتصادی و بیمه‌سلامتی ایجاد کنند. اما برخلاف سندرز که توانسته است طی یک سال گذشته همواره بر تعداد هواداران بیافزاید و در ایالت‌های مختلف آمریکا به تبلیغ ایده‌های خود بپردازد، وارن نتوانست که حمایت سراسری چندانی را جلب کند. 

الیزابت وارن، در رقابت‌ کاندیداهای دموکرات در روز موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» که این هفته برگزار شد، حتی در ایالت خود یعنی ماساچوست، رقابت را به جو بایدن واگذار کرد. طبق یک روال سنتی، کاندیداهای ریاست جمهوری معمولا بیشترین شانس را برای پیروزی در ایالتی که از آن می‌‌آیند دارند و شکست وارن، نشان‌دهنده افول جدی این کاندیدای ریاست جمهوری بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پس از انتخابات «سه‌شنبه بزرگ»، مایکل بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی و شهردار سابق نیویورک، که در طی سه ماه گذشته بیش از پانصد میلیون دلار هزینه تبلیغات انتخاباتی خود کرده بود نیز از رقابت‌های انتخاباتی حزب دموکرات کناره‌گیری کرد. او اعلام کرد که از جو بایدن حمایت خواهد کرد. 

به گفته منابع خبری، وارن روز گذشته با برنی سندرز و جو بایدن صحبت کرده است. اطلاعاتی در خصوص محتویات این گفت‌وگوها منتشر نشده است. حمایت او از هر یک از این دو کاندیدا، اهمیت بسیاری خواهد داشت. اگر چه وارن از نظربرنامه‌های انتخاباتی خود، بسیار به سندرز نزدیک‌تر است، اما طی هفته‌های گذشته، روابط سردی بین این دو حاکم بوده است. به گفته نزدیکان خانم وارن، او گفته است هنگام اعلام کناره‌گیری از انتخابات، قصدی برای حمایت از دو کاندیدای پیشتاز ندارد. 

پیش از «‌سه‌شنبه بزرگ»، پیت بوتجج و امی کلوبوچار، دو کاندیدای دیگر ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات که عموما مواضع معتدل و میانه‌رویی همچون بایدن در حوزه‌های مختلف به خصوص در زمینه بیمه خدمات بهداشتی داشتند، از این رقابت‌ها کناره‌گیری کردند. زمان کناره‌گیری این دو البته اهمیت زیادی داشت. به دلیل اینکه اگر آنها در رقابت‌های سه‌شنبه باقی می‌ماندند، رای میانه‌روهای حزب دموکرات بین چندین کاندیدا توزیع می‌شد و همین برای برنی سندرز بهترین شانس پیروزی در ایالت‌های مختلف فراهم می‌کرد. از کناره‌‌گیری این دو هم اکنون به عنوان یکی از عوامل بازگشت جدی بایدن به رقابت‌های ریاست جمهوری یاد می‌شود. چرا که پس از شکست اولیه بایدن در چند ایالت، اگر او نمی‌توانست پیروزی قابل توجهی در ۱۴ ایالت به دست بیاورد، عملا ادامه کاندیداتوری‌اش با خطر مواجه می‌شد. 

اگر وارن، از انتخابات سه‌شنبه بزرگ کناره‌گیری می‌کرد، به احتمال زیاد، کسر عمده‌ای از هوادارانش که از بخش پیشرو حزب دموکرات محسوب می‌شوند، به برنی سندرز که هم اکنون یکی از دو کاندیدای پیشتاز به شمار می‌رود، رای می‌دادند تا او بتواند سهم بیشتری از آنچه «دلیگیت» یا نمایندگان حزبی حاصل از پیروزی در ایالت ها به دست بیاورد. 

با این وجود، کناره‌گیری وارن نشان دهنده آن است که هم کاندیداها و هم حامیان حزب، به این باور رسیده‌اند که رقابت‌ اصلی کاندیداهای ریاست جمهوری حزب دموکرات در مرحله مقدماتی، بین جو بایدن و برنی سندرز خواهد بود. 

سندرز کسانی را نمایندگی می‌کند که معتقدند باید تغییرات اساسی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و سیاست‌خارجی آمریکا اتفاق بیفتد و جو بایدن هم نمایندگی بخش‌هایی از حزب دموکرات را به عهده دارد که عمدتا معتقدند اصلاحات یاد شده به نوعی ادامه آن چیزی است که باراک اوباما آغاز کرده بود، و نیز بی‌اثر کردن سیاست‌ها و اقداماتی که در زمان ترامپ انجام شده است.