شهر تخلیه شده پس از فاجعه اتمی فوکوشیما بازگشایی شد

تنها ده درصد از اهالی گفته‌اند که قصد بازگشت دارند

فوتابا در چهار کیلومتری تاسیسات اتمی تخریب شده قرار دارد- Behrouz MEHRI / AFP

در پی لغو بخش‌هایی از ممنوعیت ورود به یک شهر ژاپنی که پس از فاجعه اتمی فوکوشیما دستور تخلیه‌ آن صادر شده بود، اهالی این شهر اجازه یافته‌اند تا به خانه‌‌هاشان بازگردند.

فوتابا واقع در چهار کیلومتری تاسیسات اتمی تخریب شده، روز چهارشنبه و پیشاپیش مسابقات المپیک ژاپن بازگشایی شد. 

در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۱ و در پی زمین‌لرزه ۹ و یک دهم ریشتری که منجر به ذوب شدن سه رآکتور شد، حدود هفت هزار نفر از اهالی شهر ناگزیر از ترک خانه‌های خود شده بودند. 

لغو دستور تخلیه شهر چند هفته قبل از رسیدن مشعل المپیک به یک شهر دیگر منطقه فوکوشیما انجام گرفته است. طبق برنامه‌ریزی‌ها، مشعل المپیک سپس به فوتابا خواهد رفت. 

با این حال، دسترسی نامحدود تنها در شعاع یک مایلی ایستگاه مرکزی فوتابا ممکن است. این ایستگاه قرار است تا چند روز دیگر در ماه مارس بازگشایی شود و برای اولین بار پس از فاجعه اتمی، این شهر را با بقیه مناطق مرتبط سازد. 

 به دنبال بازشدن دروازه ایستگاه بازرسی در نیمه‌شب سه‌شنبه، مسئولان فوتابا تابلو تازه‌ای را بر دفتر جدید اداره شهر نصب کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیرو ایزاوا، شهردار فوتابا، به خبرنگاران گفت:‌ «از این که بالاخره بخشی از فعالیت را به شهرمان بازگرداندیم، بسیار متاثر شده‌ام. قول می‌دهم که به تدریج به سوی بهبود و بازسازی حرکت کنیم.»

مسئولان شهری ابراز امیدواری کردند که شهروندان سابق فوتابا به شهرشان بازگردند، اما نگرانی از وجود تشعشات اتمی ممکن است مانع بازگشت آنان شود. 

به نوشته نشریه تایمز ژاپن، بسیاری از شهروندان پس از تخلیه این شهر، زندگی‌شان را در نقاط دیگر دوباره بنانهاده‌اند و تنها ده درصد از اهالی گفته‌اند که قصد بازگشت دارند. 

فاجعه در نیروگاه اتمی داییچی و انتشار موج عظیم تشعشعات اتمی، دولت ژاپن را بر آن داشت تا دستور تخلیه کلیه مناطق در شعاع ۲۰ کیلومتری محل نیروگاه را صادر کند. 

لغو محدود دستور تخلیه در آن نواحی، برای شهر اوکوما در روز چهارشنبه، و برای شهر تامیوکا در تاریخ دهم مارس، انجام خواهد شد. 

هر سه شهر مذکور در هفت حوزه شهرداری واقع شده‌اند که دولت در پی حادثه اتمی، بازگشت به آن‌‌ها را «دشوار» توصیف کرده بود. 

مقامات ژاپن در ماه ژانویه برای مذاکره درباره بازگشایی شهرهای فوق ملاقات کردند. شینزو آبه، نخست ‌وزیر، ابراز امیدواری کرد که روند احیای شهرها پیشاپیش ورود تماشاگران مسابقات المپیک، تسریع شود. 

© The Independent

بیشتر از جهان