تونبرگ برنامه تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا را نوعی «تسلیم شدن» خواند

کنشگر سوئدی محیط زیست در بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا ملاقات می‌کند

گرتا تونبرگ در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت، قانون تغییرات اقلیمی این اتحادیه، چیزی جز «حرف‌های توخالی» نیست- REUTERS/Johanna Geron

گرتا تونبرگ گفته است که برنامه اتحادیه اروپا برای متوقف کردن تغییرات اقلیمی آنقدر ضعیف است که به نوعی «تسلیم شدن» می‌ماند.

این فعال محیط زیست در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت که قانون تغییرات اقلیمی که این اتحادیه معرفی کرده است، چیزی جز «حرف‌های توخالی» نیست.

گرتا تونبرگ در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت، قانون تغییرات اقلیمی این اتحادیه، چیزی جز «حرف‌های توخالی» نیست

او در یک نشست خبری گفت: «شما گفتید این معضل خطری برای کل هستی است؛ حالا باید به حرف خود عمل کنید. باید راهی علمی پیدا کنید که بهترین فرصت ممکن را برای ما فراهم کند تا از حیات آینده انسان و سایر جانداران روی زمین محافظت کنیم. ما به کمتر از این راضی نمی‌شویم. هر چیزی جز این نوعی تسلیم شدن است. این قانونی که برای (مبارزه با) تغییرات اقلیمی معرفی شده است، یعنی تسلیم شدن. چون طبیعت با کسی چانه نمی‌زند، و با قوانین فیزیک نمی‌توان معامله کرد. ما اجازه نمی‌دهیم جایی که پای آینده ما در میان است، تسلیم شوید.»

این کنشگر برجسته ۱۷ ساله سوئدی که پرچمدار جنبش مبارزه با تغییرات اقلیمی بوده است، انگشت اتهام را به سوی کشورهای اتحادیه اروپا گرفت و گفت: «ادعا می‌کنید که می‌توانید جنبش تغییرات اقلیمی را رهبری کنید، اما همچنان زیرساخت‌های جدید سوخت فسیلی می‌سازید و برای آن بودجه اختصاص می‌دهید.»

اتحادیه اروپا توافق کرده است که مجموعه اقداماتی را برای به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ در پیش گیرد. بریتانیا نیز هدف مشابهی را دنبال می‌کند. «هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی» (آی.پی.سی.‌سی)، نهاد مسئول امور آب و هوا در سازمان ملل، می‌گوید انتشار کربن در سراسر جهان باید تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد تا گرم شدن زمین به ۱.۵ درجه محدود شود.

آی.‌پی‌سی‌سی می‌گوید، با آن که گرمایش جهانی تا ۱.۵ درجه هم می‌تواند تأثیرات سوء قابل ملاحظه‌ای در پی داشته باشد، چنان تأثیراتی در صورتی که گرمایش به ۲ درجه برسد به مراتب بیشتر خواهد بود.

برخی از کشورها تصمیم گرفته‌اند در مدت زمان کمتری انتشار کربن را به صفر برسانند. فنلاند می‌گوید تا سال ۲۰۳۵ به این هدف خواهد رسید.

برنامه به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ که به لحاظ زمانی دست‌یافتنی‌تر است، برای کشورهای توسعه یافته‌ای مثل دولت‌های عضو اتحادیه اروپا جنجال‌برانگیز بوده است زیرا به موجب توافق اقلیمی پاریس از کشورهای ثروتمند انتظار می‌رود در کربن‌زدایی اقتصاد خود پیشگام باشند و بیشتر از سایر کشورها اقدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تونبرگ در ادامه سخنان خود گفت: «صرفا تعیین هدف برای ۲۰۳۰ یا ۲۰۵۰ کافی نیست، ما باید برای ۲۰۲۰ و سال‌های پیش رو هم باید اهداف مشخصی تعیین کنیم. ما از هم‌اکنون باید انتشار کربن را از سرمنشأ آن شدیداً کاهش دهیم. این تعیین هدف برای آینده دور توسط شما، یعنی انگار در حال حاضر مشکلی جدی وجود ندارد، بنگاه‌های تجاری، حداقل در چند سال آینده، همچنان به انتشار کربن ادامه خواهند داد و قبل از آن که حتی مجال پیدا کنید اهداف خود را برای سال ۲۰۳۰ محقق کنید، باقیمانده بودجه کربن‌مان خرج خواهد شد.»

تونبرگ در ساعات اولیه همان روز بعد از جلسه‌ای با اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت: «وقتی خانه شما دارد در آتش می‌سوزد، برای خاموش کردن آن چند سال صبر نمی‌کنید، با این حال هیأت تغییرات اقلیمی دارد چنین چیزی را پیشنهاد می‌کند.»

«وقتی اتحادیه اروپا این قانون تغییرات اقلیمی و به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ را ارائه می‌کند، یعنی دارید غیرمستقیم اذعان می‌کنید که تسلیم شده‌اید: از توافق پاریس پا پس می‌کشید، از وعده‌هاتان عقب‌نشینی می‌کنید، و از انجام آنچه می‌توانید برای تضمین آینده فرزندانتان بکنید، دست می‌کشید.»

این کنشگر محیط زیست افزود: «این قانون چنین نشان می‌دهد که گویا اقداماتِ واقعاً درخوری در حال انجام است، در حالی که اینطور نیست. حقیقت تلخ این است که نه از آگاه‌سازی خبری هست، نه از تصویب سیاست‌های لازم. ما در بحرانی هستیم که هنوزحتی برای یک بار هم به شکل یک بحران به آن نگاه نکرده‌اید.»

پارلمان اروپا به علت خطر ویروس کرونا تعطیل شده است و اغلب جلسات آن لغو شده است، اما به نشست تونبرگ اجازه برگزاری داده است. این نشست با تصویب قانون جدید تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا توسط کمیسیون اروپا همزمان شد.

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون، گفت: «امروز با تصویب این قانون، اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰ اولین بلوک اقتصادی بدون انتشار کربن در دنیا خواهد شد. قانون تغییرات اقلیمی ترجمان عزم سیاسی ماست، که ما را در مسیر برگشت‌ناپذیر به سوی آینده‌ای پایدار قرار خواهد داد. این قلب توافق سبز اروپاست.»

معاون اجرایی توافق سبز اروپا، فرانس تیمرمانس، افزود: «ما امروز به حرف خود جامه عمل پوشاندیم تا به شهروندان اروپا نشان دهیم که در به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ مصصم هستیم. قانون تغییرات اقلیمی تضمین می‌کند که ما در راستای هدفمان گام برخواهیم داشت، اصولی عمل خواهیم کرد، در مسیر درست حرکت خواهیم کرد و در مورد میزان تحقق هدف خود پاسخگو خواهیم بود.»

در این قانون، هدف الزام‌آور برای ۲۰۵۰ طرح شده است، و میزان کربنی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ کم کنند مشخص شده است. از سال ۲۰۳۰، بازرسی‌های پنج‌ساله از پیشرفت کشورهای عضو در راستای اهداف تعیین شده توسط بروکسل صورت خواهد گرفت.

قانون جدید که باید رسماً به تصویب اعضای پارلمان اروپا و کشورهای عضو برسد، این مجوز را نیز به کمیسیون می‌دهد که هشدارها و توصیه‌هایی را برای کشورهایی که اقداماتشان با «هدف به صفر رساندن انتشار کربن ناسازگار است» صادر کند.

© The Independent

بیشتر از جهان