روحانی: چیزی از مردم مخفی نکرده‌ایم

شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۹۲ نفر و آمار مبتلایان به ۲۹۲۲ نفر رسید

حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفته است که عده‌ای در فضای مجازی به دنبال مشوش کردن مردم در مورد ویروس کرونا هستند.

رئیس‌جمهور ایران گفته است که این افراد با انتشار آمار و سخنان دروغ در صدد القای این موضوع به مردم هستند که مقامات جمهوری اسلامی واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنند: «معاندین در فضای مجازی که به آرامش مردم رحم نمی‌کنند. افکار جامعه را با اظهارنظرهای غیردقیق خودشان دچار اضطراب می‌کنند؛ این امر تخصصی است و باید به متخصصین مربوطه واگذار شود.»

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تا ظهر امروز دو هزار و ۹۲۲ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۹۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۵۵۲ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

حسن روحانی گفته است که وزارت بهداشت از نخستین روز همه آمار را در اختیار مردم قرار داده است: «آمار دروغ می‌دهند؛ حرف‌های دروغ می‌زنند و نظرات دروغ منتشر می‌کنند؛ می‌گویند واقعیت‌ها به مردم گفته نمی‌شود، در حالی که از روز اولی که احساس کردیم ویروسی وارد کشور شده، همان‌وقت به وزارت بهداشت و درمان گفته شد که همه آمار و اطلاعات در اختیار مردم قرار داده شده و چیزی از مردم مخفی نشود.»

رئیس‌جمهور ایران در حالی بر صحت آمار وزارت بهداشت و راست‌گویی درباره ویروس کرونا تأکید کرده است که مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس ایران در مصاحبه با وب‌سایت انصاف‌نیوز گفته که آمار وزارت بهداشت در مورد شمار مبتلایان و قربانیان واقعی نیست: «عدد و رقم‌ها واقعی نیست، چون یک تعداد از این بیماران اصلاً علامت ندارند که ما تست کنیم؛ ۹۵ نفر را پیدا می‌کنیم و دو نفر می‌میرند، بعد هم می‌گوییم از ۱۰۰ نفر این‌قدر نفر آدم مرده، درحالی‌که از ۱۰۰ نفر نیست؛ شاید از ۱۰ هزار دو درصدش مرده باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی در سخنان امروزش از وزارت بهداشت خواسته است تا جزییات اقدامشان را به اطلاع مردم برسانند: «باید مردم کاملاً بدانند که چه عده مشکوک و مبتلا به این بیماری‌اند و چه عده جان‌باخته در این بیماری هستند و چه اقداماتی در حال انجام است و آمادگی خودشان را هم به مردم اعلام کنند و خدای ناکرده اگر باز هم بخواهد این بیماری گسترش پیدا کند، با همه توان بیمارستان‌ها و تخت‌ها و پزشکان و پرستاران ما آمادگی دارند تا در برابر این ویروس مهاجم بایستند و ایستادگی کنند تا از این خطر عبور کنیم و رد شویم.»

رئیس‌جمهور ایران از احتکارکنندگان لوازم بهداشتی هم انتقاد کرده و آن‌ها را «کاسبان کرونا» لقب داده است. البته او نگفت که دولتش چه اقداماتی برای مقابله با این گروه انجام خواهد داد و یا کمبود لوازم بهداشتی در ایران به چه نحو جبران خواهد شد.

روز گذشته تدروس ادهانون، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در مورد کمبود لوازم بهداشتی در ایران هشدار داده و گفته بود که وضعیت ایران در این زمینه بدتر از دیگر کشورهای درگیر کرونا است.

برخی مقام‌های رسمی در ایران نسبت به عملکرد دولت در زمینه مقابله با کرونا انتقاد کرده‌اند. پافشاری نکردن دولت درباره قرنطینه قم و همچنین تعلل در برخورد با شرکت‌ها و چهره‌های متنفذ که انحصار ماسک و دیگر مواد بهداشتی را در اختیار دارند از مهم‌ترین انتقاد‌های این گروه است.

حسن روحانی در پایان سخنانش اطمینان داده که ایران به‌زودی از بحران کرونا عبور خواهد کرد.

در مقابل، مسعود پزشکیان معتقد است که دولت موضوع کرونا را شوخی گرفته است : «(کشورهای دیگر) آن شهری که گرفتار بود را تعطیل کردند؛ ما تعطیل نکردیم و همه‌ی شهرهایمان را آلوده کردیم؛ درصورتی‌که اگر آن کار را اول می‌کردیم، دیگر همه‌ی کشور را این‌گونه آلوده نمی‌کردند....این بیماری شوخی‌بردار نیست که ما این‌گونه با آن برخورد می‌کنیم. مدام می‌گوییم که نترسید و ما می‌جنگیم!»

بیشتر از