۵۹۳ مورد ابتلا به کرونا، ۴۳ فوت؛ هشدار در مورد وضعیت استان گلستان

وزارت بهداشت از رشد سریع شیوع کرونا در ایران خبر داده است

شهر قم مبدأ شیوع کرونا در ایران به حساب می‌آید. با قرنطینه نشدن این شهر، بیماری به شهرهای دیگر نیز سرایت کرد - ATTA KENARE / AFP

وزارت بهداشت ایران آمار مربوط به کرونا تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز شنبه را ۵۹۳ مورد ابتلا و ۴۳ فوت ناشی از عوارض این بیماری اعلام کرد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در مورد وضعیت استان گلستان اعلام خطر کرده و گفته است که «احتمالاً استان گلستان با توجه به میزان شیوع به مرکز شیوع کرونا تبدیل می‌شود.»

این مقام وزارت بهداشت گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵ مورد جدید از ابتلا در شهرهای مختلف ایران تائید شده است. تهران با ۵۲ مورد، گلستان، ۲۲ مورد، قم ۲۱ مورد، اراک و ساوه ۱۸ مورد، گیلان ۱۷ مورد و مازندران ۱۲ مورد، بیشترین آمار ابتلا به کرونا طی دیروز و امروز بوده‌اند.

ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز ساعات کاری اداری را دو ساعت کاهش داده و از دستگاه‌های اداری خواسته که کارمندان با مشکلات زمینه‌ای قلبی، ریوی و دیابت را دورکار کنند.

همچنین صبح امروز اعلام شد که محمدعلی رمضانی، نماینده منتخب مجلس یازدهم از شهر آستانه‌اشرفیه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت شده است.

خبرگزاری‌های داخلی دلیل فوت را بیماری آنفولانزا و صدمات شیمیایی ناشی از جنگ ایران و عراق عنوان کرده‌اند.

پسر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در توییتی گفت که به ویروس کرونا مبتلا شده است.

فریدالدین حداد عادل در توییت خود نوشته که در شهر قم به این بیماری مبتلا شده است.

شهر قم مبدأ شیوع کرونا در ایران به حساب می‌آید. با قرنطینه نشدن این شهر، بیماری به شهرهای دیگر نیز سرایت کرد.

با گذشت ۱۰ روز از گسترش کرونا از شهر قم به همه مناطق ایران، صبح امروز قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم گفت که از فردا-یکشنبه- مانع خروج افراد مشکوک به کرونا از قم خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون به‌جز پنج استان، کرونا به همه مناطق ایران سرایت کرده است. استان‌های زنجان، بوشهر، خراسان شمالی، کرمان و چهارمحال و بختیاری تنها استان‌هایی هستند که هنوز ابتلای قطعی به ویروس کرونا در آنجا گزارش نشده است.

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفت که بررسی‌های فنی و بین‌المللی نشان می‌دهد که از روز شنبه، شیوع کرونا در ایران افزایش خواهد داشت: «هرچند در سراسر کشور، بخش‌های بیمارستانی آماده شده و امکانات وسیع همکاران خود و تجهیزات لازم را به میدان آورده‌ایم، اما واقعیت این است که هفته نسبتاً سختی در پیش داریم. با بررسی اپیدمیولوژیک که از رصدهای بین‌المللی و ملی از بیماری انجام شده، روند به‌گونه‌ای دیده می‌شود که پیک بیماری در روزهای آینده است.»

او از ایرانی‌ها خواست که وحشت‌زده نشوند و مطمئن باشند که به‌زودی بیماری کرونا تحت کنترل در خواهد آمد.

نحوه انتشار آمار مبتلایان به کرونا در ایران با تردیدهای جدی در میان برخی سیاستمداران داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. روز گذشته غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی گفت که مسئولان جمهوری اسلامی آمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا را پنهان کرده‌اند: «آقایان را به خداوندی خدا قسم می‌دهم که آمار واقعی به مردم ارائه کنند. متأسفانه، مکرراً آمار را از مردم پنهان می‌کنند و به‌صراحت می‌گویم که آمارهای ارائه‌شده تاکنون، هنوز واقعی نیست. قبرستان‌ها را که نمی‌شود پنهان کرد!»

این نماینده مجلس گفته بود که او به گزارش‌هایی از قبرستان‌ها دست یافته که حکایت از تعداد زیاد مرگ در اثر کرونا دارد: «گزارش‌هایی که از آرامستان‌ها و همچنین گزارش دوستان داریم، از آمار خیلی وحشتناکی خبر می‌دهد که نمی‌شود آن را پنهان کرد. من از بهشت‌زهرا، تازه‌آباد و باغ رضوان رشت آماری در خصوص جان‌باختگان براثر کرونا گرفتم و باید بگویم که آمار، خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.»

بیشتر از