نیجریه و نیوزیلند اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش دادند

نخست‌وزیر نیوزیلند گفت، فرد مبتلا شهروندی نیوزیلندی است که به تازگی از ایران بازگشته است

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، این ویروس امکان تبدیل به ویروسی فراگیر را دارد- Kena Betancur/Getty Images/AFP

نخست‌وزیر نیوزیلند روز جمعه گفت این کشور اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا را تایید کرده است. شیوع این ویروس از چین شروع و به سرعت در سراسر جهان پخش شد.

در خبر دیگری، وزارت بهداشت نیجریه نیز اعلام کرد که اولین مورد ابتلا به این ویروس را پیدا کرده است. وی مردی ایتالیایی است که سه روز پیش از میلان به لاگوس، پرجمعیت‌ترین شهر قاره آفریقا، سفر کرده است. 

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند هنگام سخنرانی در سیدنی گفت فرد مبتلا شهروندی نیوزیلندی است که به تازگی از ایران به کشور بازگشته است.

خانم آردرن گفت، این بیمار شصت و چند ساله اکنون «در وضعیت خوب و رو به بهبودی» در قرنطینه در بیمارستان آوکلند به سر می‌برد.

او افزود: «در نیوزیلند همیشه برنامه برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر وجود دارد. ما به خوبی آماده بوده و همان طور که انتظار داشتیم در حال به کار بستن تمهیدات لازم هستیم.»

کمی پیشتر دیوید کلارک، وزیر بهداشت نیوزیلند محدودیت‌های موقتی بر سفرهایی با مبدا ایران اعمال کرد. آمار مرگ و میر در ایران با فاصله‌ای زیاد، بیشتر از آمار مرگ در هر کجای دنیا خارج از چین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کلارک با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «این بدان معنی است که افراد نمی‌توانند از ایران به مقصد نیوزیلند پرواز کنند و هر کسی که طی ۱۴ روز گذشته در ایران بوده باید خود را قرنطینه کند.»

نیوزیلند تصمیم گرفته هیچ استثنایی در عدم اجازه ورود به کشور به دانشجویان چینی روا ندارد و برای پروازهایی از مبداهای هنگ کنگ، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و تایلند نیز نیروهای ویژه پزشکی و بهداشتی در فرودگاه حاضر خواهند بود.

در همین حال، وزارت بهداشت نیجریه در توییتی نوشت اولین مورد ابتلا را کشف کرده که همچنین اولین مورد ابتلا به ویروس در صحرای آفریقا است. وی فردی ایتالیایی است که در نیجریه کار می‌کند و در تاریخ ۲۵ فوریه به کشور بازگشته است.

اوساگی اهانیر، وزیر بهداشت این کشور با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت ابتلای این بیمار به ویروس کرونا با آزمایش صورت گرفته توسط مرکز کنترل بیماری نیجریه تایید شد.

آقای وزیر گفت: «وضعیت این بیمار در حال حاضر خوب است و هیچ علامت وخیمی از خود بروز نداده است.» و افزود وی در بیمارستانی در بخش یابا در شهر لاگوس تحت مداوا است.

آقای اهانیر گفت: «در حال حاضر مشغول بررسی تمام افرادی هستیم که از زمان ورود فرد بیمار به کشور با او تماس داشته‌اند.»

چین در روز جمعه ۳۲۷ مورد جدید از ابتلا به ویروس را اعلام کرد که پایین ترین رقم از ۲۳ ژانویه بوده و تعداد کل آمار افراد مبتلا در کشور را به ۷۸ هزار و ۸۰۰ نفر رساند که ۲۸۰۰ نفر از ایشان جان باخته‌اند.

اما با توجه به این که سایر کشورها به غیر از چین اکنون حدود سه چهارم موارد جدید ابتلا را تایید کرده‌اند، تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت تمام ملت‌ها باید آماده شوند.

 آقای تدروس روز پنجشنبه در ژنو گفت: «این ویروس امکان تبدیل به ویروسی فراگیر را دارد. اکنون زمان ترس و هراس نیست بلکه زمان دست به عمل شدن است تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری کرده و جان مردم را نجات داد.»

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲ کشور از جمله نیجریه و نیوزیلند اولین موارد ابتلا در کشورهای خود را گزارش کرده‌اند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، خارج از چین، این ویروس تا کنون به ۴۶ کشور دنیا رسیده است و حدود ۳۷۰۰ مورد مبتلا داشته که ۵۷ نفر جان باخته‌اند.

آژانس مودیز (Moody's) از شرکت‌های فعال در زمینه ارزیابی شرکت‌ها و بازار بورس گفته است فراگیری ویروس کرونا در نیمه اول سال جاری میلادی باعث رکود اقتصادی در سطح جهان و ایالات متحده خواهد شد.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان