حسنی مبارک، رییس‌جمهور اسبق مصر درگذشت

مبارک، به مدت سی سال بر مصر حکومت کرده بود

حسنی مبارک نخستین سیاستمداری بود که با بهار عربی از قدرت به زیر کشیده شد- عکس: AFP

حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر، خلبان پیشین نیروی هوایی این کشور که به مدت سی سال و پیش از آن که در قیام «بهار عرب» سرنگون شود، رهبر این کشور بود، درگذشته است. 

آقای مبارک روز سه شنبه به دنبال عوارض ناشی از یک جراحی به بخش مراقبت ویژه بیمارستان منتقل شد و در آن جا درگذشت. او در هنگام مرگ ۹۱ سال داشت.

مبارک که از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۱ بر اریکه قدرت سوار بود، نقش مهمی در تاریخ معاصر مصر ایفاء کرد. او کشورش را وارد دوره‌ای از رونق اقتصادی و روابط نزدیک سیاسی و نظامی با ایالات متحده کرد، اما دوره ریاست جمهوری او، همچنین، دورانی مملو از فساد نیز بود.

حسنی مبارک در قیام مردمی سال ۲۰۱۱ که بخشی از موج اعتراض‌ها در خاور‌میانه و شمال آفریقا بود سرنگون و به جرم فساد و تخطی از حقوق‌بشر زندانی شد، اما چند سال بعد دادگاه استیناف او را از جرائم مذکور تبرئه کرد.

به رغم اختناق سیاسی در طول رهبریش، آقای مبارک به مراتب از عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر بردبارتر بود و به احزاب سیاسی و رسانه‌های مخالف اجازه فعالیت می‌داد. 

حسنی مبارک از هنگام رهایی از حبس در سال ۲۰۱۷، با همسرش، سوزان، و دو فرزندش علاء و جمال که هردو به اتهام فساد چهار سال زندانی و سپس رها شدند، زندگی آرامی را گذراند.

بیشتر از