آمریکا مدعی‌ست روسیه کارزار دروغ‌پراکنی درباره کرونا راه انداخته‌

به گفته آمریکا روسیه در صدد انحراف افکار عمومی درباره ویروس کرونا است

به گفته مقامات آمریکا هدف روسیه «کاشتن بذر اختلاف و تضعیف نهادها و ائتلاف‌های آمریکایی از درون است - AFP

مقامات آمریکایی می‌گویند هزاران حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی که با دولت روسیه در ارتباطند، در تلاشی هماهنگ می‌کوشند که درباره ویروس کرونا اطلاعات دروغین پخش کنند.

گفته می‌شود که هدف این کارزار تخریب وجهه آمریکا و گسترش تئوری‌های بی‌اساس توطئه در مورد شیوع کرونا است که حدود ۷۸۰۰۰ نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و جان بیش از ۲۵۰۰ نفر را گرفته است.

مقامات در وزارت خارجه آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حساب‌هایی به چندین زبان در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام ایجاد و به کار گرفته شده‌‌اند تا این اطلاعات به بیشترین شمار ممکن از مردم برسند.

فیلیپ ریکر، دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، می‌گوید هدف روسیه «کاشتن بذر اختلاف و تضعیف نهادها و ائتلاف‌های آمریکایی از درون است.»

به گفته او: «یک بار دیگر بدخواهان روس قصد دارند با دروغ‌پراکنی در مورد ویروس کرونا، افکار عمومی از واکنش بهداشتی را در سطح جهان منحرف کنند و امنیت عمومی را به خطر بیندازند.»

براساس گزارش تهیه شده برای «مرکز مشارکت جهانی» وزارت امور خارجه، که خبرگزاری فرانسه به آن دست یافته است، چندین هزار حساب کاربری آنلاین شناسایی شده‌‌اند که پیام‌های «تقریباً مشابهی» را در مورد ویروس کرونا منتشر می‌کنند.

این حساب‌ها قبلا به خاطر انتشار پیام‌هایی در حمایت از روسیه در مورد رویدادهای مهم از جمله جنگ سوریه، تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه، و تظاهرات گسترده مردمی شیلی، شناسایی شده بودند.

در هفته‌های اخیر، ادعاهایی در رسانه‌های اجتماعی مطرح شده‌، مبنی بر اینکه ایالات متحده در تلاش برای «راه انداختن جنگ اقتصادی با چین» ویروس کرونای جدید را مهندسی کرده است؛ یا اینکه سازمان سیا این ویروس را به عنوان یک سلاح بیولوژیکی ساخته است.

این حساب‌ها همچنین بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، را هدف قرار داده‌اند و به دروغ او رابه دست داشتن در گسترش این ویروس متهم کرده‌اند.

طبق گزارش مذکور، این حساب‌ها نه توسط ربات‌ها، بلکه توسط کاربران انسان مدیریت می‌شوند و مطالب خود را به زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی منتشر می‌کنند.

گفته می‌شود این حساب‌ها یا با پروکسی‌های روس در ارتباطند یا پیام‌هایی مشابه آنچه توسط سرویس‌های خبری روسیه از جمله «روسیه امروز» و «اسپوتنیک» منتشر می‌شوند، پخش می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از یکی دیگر از مقامات «مرکز مشارکت جهانی» نقل شده است که: «در دکترین روسی مقابله با اطلاع‌رسانی، این یک پدیده رایج است. شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در سطح جهان به اوج خود نرسیده است، بنابراین استراتژی روسیه بسیار مبتذل و خفت‌آور است. با این حال این استراتژی به طور مؤثری از فضای اطلاع‌رسانی بهره می‌گیرد تا تخم نفاق و اختلاف بین ما و چینی‌ها بکارد، و یا از این شرایط بهره‌برداری اقتصادی کند.»

در این گزارش، کارزار کنونی روس‌ها به کارزار دروغ‌پراکنی کا‌گ‌ب در دهه ۱۹۸۰ تشبیه شده که بسیاری از مردم جهان را متقاعد کرد که ویروس اچ‌آی‌وی توسط دانشمندان آمریکایی مهندسی شده است.

بیشتر از جهان