مایک پمپئو از توافق آمریکا و طالبان درباره کاهش خشونت‌ها می‌گوید

بارقه‌های امید برای ساختن آینده سیاسی افغانستان پس از سال‌ها جنگ و درگیری

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کنار وزیر خارجه آمریکا- Andrew Harnik / POOL / AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است ایالات متحده و طالبان بر روی کاهش هفت روزه خشونت‌ها، که از نیمه شب جمعه آغاز شد، توافق کرده‌اند.

اوج این توافق هفت روزه امضای یک موافقتنامه در روز ۲۹ فوریه میان طالبان و آمریکاست. آقای پمپئو می‌گوید به زودی مذاکرات میان مقامات افغان، و پس از آن با دولت اتحاد ملی آغاز خواهد شد. 

طالبان پیش از این از مذاکره با دولت کابل خودداری کرده و آن را دست‌نشانده آمریکا تلقی می‌کردند.

امید می‌رود پس از ۱۸سال درگیری، این توافق فرصتی برای برنامه‌ریزی بر روی یک آینده سیاسی در این کشور جنگ‌زده باشد.

تلاش‌های گذشته برای دستیابی به صلح، با حملات طالبان به نیروهای بین‌المللی خنثی شده است.

آقای پمپئو در توییتی نوشت: «پس از ده‌ها سال درگیری، ما با طالبان بر روی کاهش قابل توجه خشونت در سراسر افغانستان به تفاهم رسیده‌ایم. این گامی ‌مهم در راه طولانی صلح است و من از همه افغان‌ها می‌خواهم این فرصت را از مغتنم بشمارند.»

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان، نیز در بیانیه‌ای گفت: «به دنبال مذاکرات طولانی میان امارت اسلامی‌ افغانستان و ایالات متحده آمریکا، طرفین موافقت کردند پیمانی را در حضور ناظران بین‌المللی امضا کنند.»

این موافقتنامه در دوحه، میان نمایندگان طالبان و زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا و صدر هیئت مذاکراتی ایالات متحده، به امضا می‌رسد. مذاکرات مربوطه از سال ۲۰۱۸ در دوحه در جریان بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ امیدوار است بتواند به عنوان بخشی از وعده‌هایش برای خاتمه دادن به «جنگ‌های بی پایان» نهایتا نیروهای این کشور را از افغانستان خارج کند.

پس از ده‌ها سال درگیری، ما با طالبان به روی کاهش قابل توجه خشونت در سراسر افغانستان به تفاهم رسیده‌ایم. این گامی ‌مهم در راه طولانی صلح است و من از همه افغان‌ها می‌خواهم این فرصت را مغتنم بشمارند.

یِنس اشتولتنبرگ، دبیر کل ناتو، ضمن استقبال از این حرکت، گفته است این توافق می‌تواند راه را برای یک صلح پایدار هموار کند. در حال حاضر حدود ۱۶ هزار سرباز ناتو در افغانستان مستقرند.

نیروهای ارتش افغانستان همچنان با گروه‌هایی از جمله داعش خواهند جنگید و آماده مقابله علیه هرگونه تجاوز از مفاد توافق با طالبان هستند.

© The Independent