کرونا به ایران رسید؛ دو مبتلا فوت شدند

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که دو فرد مبتلا به ویروس کرونا فوت شده‌اند

ظهر امروز اعلام شد که دو مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم شناسایی شده‌اند.

روابط عمومی وزارت بهداشت ایران با اعلام این خبر گفته است، آزمایش‌های اولیه درباره این دو فرد و ابتلایشان به کرونای جدید مثبت بوده است ولی این وزارتخانه آزمایش‌های دیگری برای قطعی‌ شدن این موضوع انجام خواهد داد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، همچنین از اقدامات این وزارتخانه برای کنترل بیماری کرونا در قم خبر داده است: «ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود، افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد. در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به ویروس کرونا مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.»

ساعتی پس از انتشار این خبر، وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که دو فردی مبتلا، فوت شده‌اند.

جهانپور در حساب توییتری خود دلیل مرگ این دو بیمار را عواض ناشی از کرونا و کهولت سن اعلام کرد.

براساس اطلاعات جدید این دو فرد از چند روز پیش با علائم کرونا در بیمارستان بستری بوده‌اند و بعد از فوت آن‌ها مشخص شده که به کرونا مبتلا بوده‌اند. 

همچنین اعلام شده است که این دو نفر سفر خارجی نداشته‌اند و حتی به بیرون از شهر قم هم سفر نکرده‌اند.

اعلام این اطلاعات جدید سبب شده تا احتمال انتقال این ویروس از افرادی دیگر به این دو نفر مطرح شود؛ افرادی که هنوز شناسایی نشده‌اند. 

محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز درباره نحوه آشکار شدن این ویروس در قم گفته‌ است که «ما شاهد یک پیک بیماری‌های تنفسی ظرف سه چهار روز اخیر بودیم و در بررسی‌های صورت گرفته دو مورد منجر به فوت شد و آزمایشات اولیه مشخص شد که این دو نفر از نظر کرونا مثبت هستند ولی هنوز نتیجه تست‌های ژنتیک اعلام نشده است.»

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی قم درباره مراکز قرنطینه و نگهداری از موارد مشکوک در این استان گفته است که بیمارستان «کامکار» به عنوان مرکزبیماران ویروسی در نظر گرفته شده و یک بیمارستان دیگر نیز قرار است که پشتیبان باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت مجموعه‌ای از توصیه‌های بهداشتی برای شهروندان قمی داشته است. رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن ( پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی)، شست‌وشوی مکرر دست ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه‌آنفلونزا، بخشی از این توصیه‌ها است.

در دو هفته گذشته چندین خبر از مشاهده ویروس کرونا در برخی شهرهای ایران منتشر شده بود، که وزارت بهداشت ایران همه این خبرها را تکذیب کرد. این وزارتخانه اعلام کرده بود که اعلام اخبار مربوط به این بیماری تحت تاثیر مسائل امنیتی و سیاسی قرار نخواهد گرفت.

اگر نتیجه نهایی آزمایش‌ها درباره این دو فرد مثبت باشد، ایران بیست‌ و پنجمین کشوری خواهد بود که ابتلا به این ویروس در آن گزارش شده است.

ویروس کرونا دی‌ماه امسال در بازار ماهی‌فروشان شهر ووهان چین مشاهده شد. این ویروس علائمی همچون آنفولانزای حاد با مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند. تاکنون بیش از 2000 نفر از مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

تلاش‌های بین‌المللی در راستای تهیه واکسن برای مقابله با این ویروس در جریان است.

بیشتر از