تهدید بوریس جانسون توسط آمریکا به دلیل حمایت از «هواوی»

سفیر آمریکا در آلمان می‌گوید همکاری بریتانیا با شرکت چینی تبعات خطرناکی دارد

 شرکت هواوی بارها این ادعا را، که برای غرب یک خطر محسوب می‌شود، رد کرده است - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، تلویحا بریتانیا را در ارتباط با تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر، پیرامون دسترسی شرکت هواوی به شبکه «جی پنج» این کشور، تهدید کرده است. او گفته که این امر روند شراکت اطلاعات محرمانه میان بریتانیا و ایالات متحده را «به خطر» می‌اندازد.

اظهارات سفیر آمریکا به دنبال آن منتشر شده که نخست وزیری بریتانیا به غول ارتباطات چین، هواوی، اجازه داده است به رغم مخالفت‌های دستگاه رهبری ترامپ، نقشی محدود در ایجاد شبکه «جی پنج» بریتانیا داشته باشد. آقای ترامپ هواوی را یک تهدید امنیتی تلقی می‌‌کند.

سفیر آمریکا در جمع رهبرانی که در کنفرانس امنیت مونیخ گردآمده بودند، به دیگر کشورها هشدار داد که از نمونه بریتانیا پیروی نکنند. این درحالی است که برلین در حال دسترسی هواوی به شبکه جی پنج خود است.

آقای گرنل گفت: «لحظاتی پیش دونالد ترامپ از آ اف ۱ (پایگاه هوایی ۱) به من تلفن کرد و دستور داد به تمام کشورهایی که این فروشنده غیرقابل اعتماد را انتخاب می‌کنند، خاطرنشان کنم که این اقدام توانایی ما را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات محرمانه در بالاترین سطوح، به خطر خواهد انداخت.»

بنا بر گزارش‌ها، به دنبال تصمیم نخست وزیر بریتانیا به شرکت دادن هواوی در ایجاد شبکه «جی پنج»، رئیس جمهوری ترامپ مکالمه تلفنی بسیار خشمگینانه‌ای با آقای جانسون داشته است. 

گفته می‌شود آقای جانسون هم در بحبوحه تنش‌ها با آقای ترامپ، برنامه دیدار خود از ایالات متحده را در فصل بهار لغو کرده است. این نخستین دیدار او از آمریکا پس از ارتقا به مقام نخست وزیری می‌بود.

سخنگوی نخست وزیری بریتانیا در پاسخ به این سئوال که آیا لغو دیدار رسمی ‌جانسون، نتیجه تصمیمش در مورد هواوی بوده، گفت: «نخست وزیر مشتاق دیدار از ایالات متحده است و همچنان با دستگاه رهبری آمریکا در تماس خواهد بود.»

او افزود: «اضافه کنم، او در حال حاضر روی اِعمال برنامه‌های بلندپروازانه داخلی و برقراری تساوی در تمام سطوح کشور و اقشار مردم تمرکز می‌کند.»

آقای جانسون اما، معتقد است این امکان وجود دارد که شبکه «جی پنج» با همکاری هواوی ایجاد شود، بدون آنکه همکاری‌های اطلاعاتی با ایالات متحده و دیگر اعضای اتحاد موسوم به «پنج چشم» به خطر بیفتد. درگروه امنیتی و اطلاعاتی «پنج چشم»، علاوه بر آمریکا و بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز عضویت دارند. 

دولت بریتانیا تایید کرده که هواوی یک تامین کننده «قابل اعتماد» تجهیزات «جی پنج» نیست، اما می‌گوید با منع ورود این شرکت به بخش‌های بسیار حساس این شبکه و محدودیت حضورش به فقط ۳۵ درصد فعالیت‌های حاشیه‌ای، می‌تواند خطرات بالقوه شرکت هواوی در پروژه جی پنج را کنترل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گرماگرم هشدارهای آمریکا، گروهی از نمایندگان پارلمان استرالیا که قرار بود از لندن دیدار کرده و با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا ملاقات کنند، برنامه سفر خود را به دنبال درز کردن جزئیات این ملاقات، لغو کرده‌اند.

گفته می‌شود آقای راب در مورد شرکت هواوی در پروژه «جی پنج» تحت فشار گذاشته شده و به او گفته‌اند: «چه حسی می‌کردید اگر روس‌ها ساختارهای خودشان را در شبکه‌های شما تعبیه می‌کردند؟ این حسی است که ما نسبت به هواوی داریم.»

شرکت هواوی بارها این ادعا را، که برای غرب یک خطر محسوب می‌شود، رد کرده است.