هیلاری کلینتون گزینه معاونت مایکل بلومبرگ

بلومبرگ هیلاری کلینتون را شخصیتی بسیار قدرتمند می‌داند

 مایکل بلومبرگ هزینه‌ای نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی در چند ایالت مهم آمریکا هزینه کرده است  - PHILIPPE LOPEZ / AFP

مایک بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک و کاندیدای دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درنظر دارد هیلاری کلینتون را به عنوان گزینه معاونت ریاست جمهوری انتخاب کند. 

رسانه «دراج ریپورت» گزارش داده که آقای بلومبرگ ۷۸ ساله که برای استفاده از نظرخواهی‌ها و داده‌ها معروف است، معتقد است همراهی بانوی اول سابق و کاندیدای ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، «نیرویی سخت قدرتمند» خواهد ساخت. 

«دراج ریپورت» نخستین رسانه ای بود که بیش از بیست سال پیش رابطه جنسی میان بیل کلینتون و مونیکا لوئینسکی را افشاء کرد. منابع مطلع می‌گویند آقای بلومبرگ حتی درحال بررسی تغییر آدرسش از نیویورک به کلرادو یا فلوریداست زیرا طبق مفاد قانون اساسی آمریکا، یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری و معاونش نباید در یک ایالت واحد زندگی کنند.

این گزارش در حالی منتشر شده که حزب دموکرات نگران آن است که نامزدی نداشته باشد که بتواند در انتخابات ماه نوامبر بر دونالد ترامپ پیروز شود.

هرچند نامزد میانه روی حزب دموکرات، پیت بوتیجیج و برنی سندرز مترقی، در انتخابات مقدماتی حزب در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر – نخسیتن ایالاتی که در این انتخابات رای دادند - پیروز شدند، اماهیچیک در جایگاه یک نامزد پیشتاز قرار نگرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، کارزار جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری نیز با قرار گرفتن در مقام چهارم در آیووا و پنجم در نیوهمپشایر در تکاپو و تقلاست.

در واقع این کارزار بی روح و رونق آقای بایدن بود که مایک بلومبرگ را بسیار دیرتر از دیگران  ترغیب کرد وارد گود شود. او گفته حاضر است برای شکست ترامپ میلیاردها دلار خرج کند.

کارشناسان می گویند کمتر کسی در میان حزب دموکرات خواهان نامزدی مجدد خانم کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری است، هرچند خود او اخیرا در برنامه گراهام نورتون، کمدین بریتانیایی گفت در موج تقاضاهای مردم برای شرکت در انتخابات «غرق» شده است.

با وجود این، همراهی کلینتون با بلومبرگ به  عنوان معاون ریاست جمهوری جنجال کمتری برخواهد انگیخت، اما سئوال اینجاست که آیا هواداران آقای سندرز از چنین آمیخته ای حمایت خواهند کرد یا نه.

تنها هفته گذشته بود که خانم کلینتون ۷۲ ساله در پاسخ به سئوال اِلِن دوُگِنِرِس که آیا جایگاه معاونت ریاست جمهوری را خواهد پذیرفت، گفت:«چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد، اما نه، احتمالا نه.» 

او در واکنش به اصرار بیشتر مجری برنامه گفت:«هرگز، هرگز نمی گویم زیرا به خدمت به کشورم اعتقاد دارم، اما چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»

اما تیم انتخاباتی آقای بلومبرگ چنین احتمالی را رد نکرده است. در بیانیه ای که جیسون شِچِر، مسئول ارتباطات آقای بلومبرگ به ایندیپنپدنت و دیگر رسانه ها فرستاده، گفته شده :« تمرکز ما روی انتخابات مقدماتی و تعاملات آن است نه شایعات مربوط به معاونت ریاست جمهوری.»

در این میان، مایک فرِیولی، یک استراتژیست کهنه کار دموکرات ها گفته اطمینان دارد در انتخابات ریاست جمهوری امسال یک زن در میان تیم دونفرهای است (که برای کاخ سفید وارد کارزار میشود).

آقای فریولی افزود: «چیزی که می توانید رویش حساب کنید این است که چه در جایگاه نامزدی برای معاونت ریاست جمهوری، چه مقام ریاست جمهوری،  شرکت یک زن در مبارزات قطعی است. در غیر این صورت، بهتر است کارزار را تعطیل کنیم.»

علاوه بر الیزابت وارن و اِیمی کلوبوچار، نامزدهای دموکرات برای ریاست جمهوری، سناتورکامالا هریس و سناتور استیسی آبرامز نیز قرار دارند که ممکن است در صورت انتخاب یک مرد به سمت ریاست جمهوری برای معاونت او درنظر گرفته شوند. خانم آبرامز در کارزار فرمانداری ایالت جورجیا در سال ۲۰۱۸ با تفاوت اندکی از رقیبش شکست خورد. 

گزارشهای مربوط به احتمال معاونت ریاست جمهوری کلینتون در حالی منتشر شده که نظرخواهی ها نشان می دهند آقای بلومبرگ به رغم عدم شرکت در انتخابات مقدماتی ایالات آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی، به گونهای چشمگیر بر رقبایش پیشی گرفته است.

پیشتازی او به دنبال صرف ۳۵۰ میلیون دلار تبلیغ تلویزیونی در چند ایالت کلیدی مطرح شده که  نتیجه نهایی انتخابات احتمالا با رای آن ها تعیین می شود.  

میانگین نظرخواهیهای عمومی توسط نهاد «ریِل کلیِر پالیتیکس» آقای بلومبرگ را با ۱۴ امتیاز در مقام سوم، جو بایدن با ۱۹ امتیاز در مقام دوم و برنی سندرز با ۲۳ امتیاز در مقام نخست قرار داده است.

© The Independent