برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از روبوسی کردن بپرهیزید

می‌توان با پرهیز از تماس فیزیکی با دیگران از خود در مقابل این ویروس حفاظت کرد

زوجی در حال بوسیدن یکدیگر با وجود پوشیدن ماسک محافظ در یکی از ایستگاه‌های قطار پکن- AFP/NICOLAS ASFOURI 

پروفسور جان آکسفورد می‌گوید «نحوه تماس ما با دیگران بسیار مهم است؛ حتی بیش از ماسک زدن.»

یک ویروس‌شناس می‌گوید پرهیز از تماس فیزیکی با دیگران می‌تواند نقشی کلیدی در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا داشته باشد.

پروفسور جان آكسفورد، استاد دانشگاه كوین مری، در گفتگو برنامه «امروز» رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت، مردم می‌توانند با خودداری از دست دادن، بغل کردن و روبوسی از خود در برابر ابتلا به این بیماری مهلک مراقبت کنند.

آقای آکسفورد می‌گوید «این یک ویروس اجتماعی است. به نظر من باید از طریق رفتار اجتماعی – شیوه تماس و برخورد با مردم - از خود مراقبت کنیم. به نظرم این بسیار مهم است؛ حتی بیش از ماسک زدن. از دیدگاه من ماسک انحراف کامل از واقعیت است. چیزی که نیاز داریم این است که دست دادن، بغل کردن، روبوسی و این نوع رفتارها را کاهش دهیم، چون به نظر می‌رسد که این ویروس با تنفس عادی، و نه لزوما سرماخوردگی یا سرفه کردن، پخش می‌شود.»

به گفته آکسفورد، ویروس کرونا از کشورهایی مانند بریتانیا «بیزار» است چون بریتانیایی‌ها با هم صمیمی نیستند.

پروفسور نایل فرگوسن، از کالج سلطنتی لندن، در گفتگو با برنامه «امروز» گفت به اعتقاد او در بدترین حالت ممکن، ویروس کرونا می‌تواند ۶۰ درصد جمعیت بریتانیا را مبتلا کند.

در حال حاضر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در بریتانیا ۸ نفر است و در میان این افراد دو مورد از کارکنان خدمات بهداشتی‌اند. در عین حال یک مطب پزشک عمومی در برایتون از ترس پخش شدن این ویروس بسته شده است.

این ویروس که تاکنون بیش از ۴۰۰۰۰ نفر را در چین مبتلا کرده و جان بیش از ۱۰۰۰ نفر را گرفته است، از سوی دولت بریتانیا به عنوان «تهدیدی جدی و قریب‌الوقوع» برای سلامت عمومی طبقه‌بندی شده است.

دولت همچنین خدمات اضطراری را فعال کرده است، به گونه‌ای که برخی از مردم را وادار کرده‌اند تا در قرنطینه بمانند.

مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت «هر آنچه در توان من باشد برای محافظت از امنیت مردم این کشور انجام خواهم داد. ما تمام اقدامات ممکن را انجام خواهیم داد تا شیوع ویروس کرونا را مهار کنیم. اکنون مقامات خدمات بهداشت ملی و دیگر نهادها با قدرت قانونی بیشتر حمایت خواهند شد تا امنیت مردم را در سراسر کشور حفظ کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان جهانی بهداشت از مردم می‌خواهد مکررا دست‌های خود را با مواد ضدعفونی کننده الکلی یا آب گرم و صابون بشویند، در هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با ساعد یا دستمال کاغذی بپوشانند و از تماس نزدیک با کسانی که تب دارند یا سرفه می‌کنند بپرهیزند.

این سازمان همچنین به افراد توصیه می‌کند که در صورت داشتن تب، سرفه یا تنگی نفس بلافاصله به پزشک مراجعه کنند، و سوابق سفر خود را با مراکز و کارکنان خدمات بهداشتی در میان بگذارند. همچنین، در هنگام بازدید از بازارهای حیوان زنده در مناطقی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، افراد باید از تماس مستقیم و محافظت نشده با حیوانات زنده و سطوحی که حیوانات با آن تماس دارند پرهیز کنند.

علاوه بر این، مردم باید از خوردن محصولات حیوانی خام و نیم‌پز پرهیز کنند و در هنگام تماس با گوشت، شیر یا اندام‌های حیوانات مراقب باشند تا ویروس و بیماری از مواد غذایی پخته نشده به آنها سرایت نکند.

سخنگوی فروشگاه زنجیره‌ای محصولات بهداشتی بوتس در بریتانیا می‌گوید «هنگامی که بیرون از خانه هستید، کف و ژل ضدویروس مخصوص ضدعفونی دست نیز می‌تواند مفید باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان