عذرخواهی و اظهار «ندامت» پلیس مالدیو از بازداشت خانم مایوپوش

دلیل اصلی بازداشت این خانم توریست شکایت افراد محلی بوده است

تصاویر این واقعه نشان می‌دهد که آن زن در حالی که مایو به تن دارد و با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند - youtube

پلیس مالدیو از بازداشت زنی که به خاطر پوشیدن مایو بازداشت شد، عذرخواهی کرد.

این زن در روز ۶ فوریه در جزیره غیرتفریحی مافوشی، بخشی از آب‌سنگ حلقه‌ای کافو در آن کشور واقع در اقیانوس هند، بازداشت شده بود.

گردشگری، بزرگترین صنعت مالدیو است و بسیاری از ۱۲۰۰ جزیره این کشور، محل استقرار هتل‌ها و مراکز تفریحی بین‌المللی است که در آنها قوانین لباس پوشیدن و آیین پوشاک، بسیار منعطف‌تر (از بقیه نواحی کشور) است.

تصاویر این واقعه نشان می‌دهد که آن زن در حالی که مایو به تن دارد و با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند، در برابر سه افسر پلیس که می‌کوشند وی را به‌زور به بیرون از ساحل بکشند، مقاومت می‌کند. یکی از افسران در حالی دیده می‌شود که با بالا نگاه داشتن حوله‌ای، سعی در پوشاندن اندام او دارد.

صدای آن زن شنیده می‌شود که با فریاد می‌گوید: «شما دارید مرا مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می‌دهید.»

در پی آن واقعه، پلیس مالدیو علنا به خاطر بازداشت او معذرت خواسته است.

بیانیه پلیس مالدیو اظهار می‌دارد که پلیس محلی مافوشی، شکایتی از یکی از شهروندان دریافت می‌کند که خانمی «لباسی نامناسب بر تن دارد» و در حال قدم زدن در جاده اصلی شهر محل است. در آن بیانیه همچنین آمده است که ادعا شده بود که آن زن، «مست» بوده است.

بیانیه ادر ادامه می‌فزاید: «از گردشگران همواره خواسته می‌شود که حساسیت‌های فرهنگی و مقررات محلی منطقه را محترم بشمرند و از پوشیدن مایوی شنا در مناطق مشخصی از جزیره که محل زندگی اجتماعات محلی است، خودداری کنند.»

بیانیه اظهار می‌دارد: «پلیس مالدیو از صمیم قلب از این خانم گردشگر و عموم مردم برای رفتار نادمانه در نحوه اداره این ماجرا، معذرت می‌خواهد. تحقیقاتی کامل کلید خورده است تا مطمئن شویم که در موقعیت‌های مشابه، دیگر چنین رفتارهای شدید و ناهمگونی تکرار نشود.»

«امنیت و ایمنی کشور ما، شامل ساکنان و مهمانان آن، از اهمیتی بالایی در چشم ما برخوردار است. به همین خاطر هم به گردشگران پرشماری که به کشور ما می‌آیند، یادآوری می‌کنیم که حساسیت‌های فرهنگی محلی را هنگام دیدار از جزایری که ساکنان بومی دارند، محترم شمارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن زن مدت کوتاهی در اداره پلیس مافوشی تحت بازداشت بود، و سپس بدون هر گونه اتهامی آزاد شد.

محمد حمید، رئیس پلیس مالدیو، نیز در پرتو آن بازداشت، عذرخواهی عمومی خود را اظهار داشت.

او گفت: «اتفاق در مافوشی رخ داده است که در آن، افسران ما خانم گردشگری را بازداشت کردند و به نظر می‌رسد که ماجرا به نحو خیلی بد و نامناسبی اداره شده است. من از این خانم گردشگر و عموم مردم به خاطر این حادثه معذرت می‌خواهم. چالشی که بر عهده من نهاده شده است، این است که نیروی پلیس خود را حرفه‌ای سازم و ما در حال حاضر مشغول کار بر روی آن هستیم.»

وزارت امور خارجه بریتانیا به مسافران توصیه می‌کند که «قوانین محلی، نشانگر این واقعیت است که مالدیو یک کشور اسلامی است. شما باید همواره رسوم، سنت‌ها، قوانین و مذاهب محلی را محترم بشمارید و نسبت به اعمال و اقدامات خود آگاه و هشیار باشید که باعث توهین به آنها نشود، به ویژه اگر بنا دارید در ماه مقدس رمضان از اماکن مذهبی دیدار کنید.»

این توصیه می‌افزاید: «نحوه لباس پوشیدن معمولا غیررسمی است، اما هنگام دیدار از جزایر غیرتفریحی، باید نسبت به مقررات محلی در زمینه لباس و پوشش حساس باشید. برهنگی و آفتاب گرفتن با بالاتنه لخت، در هیچ جایی از این کشور، حتی در جزایر تفریحی، مجاز نیست.»

© The Independent

بیشتر از جهان