ویروس کرونا؛ خسارت ۲۱۷ میلیارد پوندی به اقتصاد جهان

احتمال توقف رشد تولید ناخالص داخلی جهان برای اولین بار در یک دهه گذشته

در پی شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های بزرگ تجاری جهان زنگ خطر را به صدا درآوردند - Anthony WALLACE / AFP

در حالی که شیوع این بیماری بنگاه‌های تجاری در سرتاسر جهان را تهدید می‌‌کند، شرکت‌های مختلف، از جمله گروه بربری و فیات، زنگ خطر را زده‌اند.

کارشناسان تخمین زده‌اند که شیوع ویروس کرونا در سه ماهه اول سال جاری ۲۱۷ میلیارد پوند زیان به اقتصاد جهان وارد کند.

شرکت کاپیتا اکانمیکس پیش‌بینی کرده است که حتی اگر این اپیدمی به زودی کنترل شود، رشد تولید ناخالص داخلی جهان برای اولین بار در طول بیش از یک دهه متوقف شود.

این هشدار پس از آن مطرح شد که در نتیجه نگرانی از این که شیوع ویروس کرونا بنگاه‌های اقتصادی جهان را با هرج و مرج روبه‌رو کند، نام تجاری مد اشرافی بربری، پیش‌بینی سود خود را به شدت کاهش داد.

همچنان که تعطیلی کارخانه‌ها، محدودیت‌های مسافرتی، و شرایط قرنطینه تحمیل شده توسط مقامات چینی به شدت به اقتصاد آسیب می‌زند، تولیدکنندگان خودرو و شرکت‌های تولید لوازم آرایشی در اروپا، مانند لورئال، از جمله شرکت‌هایی هستند که روز جمعه در مورد تأثیر اقتصادی این اپیدمی هشدار دادند.

در حالی که در کشور چین بیش از ۳۱۰۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۳۷ نفر جان باخته‌اند، تحلیلگران پیش‌بینی‌ها برای رشد تولید ناخالص داخلی چین را کاهش داده‌اند.

در نتیجه قرنطینه شدن شهرها توسط مقامات چینی با هدف تلاش برای کنترل این بیماری، بسیاری از کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها در سراسر این کشور تعطیل شده‌اند. همچنین، محدودیت‌های مسافرتی زنجیره تأمین و عرضه را در سرتاسر جهان مختل کرده است.

سایمن مک‌آدام، اقتصاددان جهانی در شرکت کاپیتال اکانمیکس، می‌گوید: «فعلا، حدس ما در بهترین حالت این است که اختلال اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در سه‌ماهه اول سال جاری، بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار برای اقتصاد جهان هزینه خواهد داشت. اگر حدس ما درست باشد، به مفهوم آن است که از سال ۲۰۰۹ تا کنون، برای اولین بار تولید ناخالص داخلی جهان در سه‌ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته هیچ رشدی نخواهد داشت.

او همچنین پیش‌بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی تا اواسط سال آینده، به میزان قبل از شیوع این بیماری برگردد، و با این شرط که این ویروس زود کنترل شود، زیان تولید در فصل‌های بعد از آن جبران شود.

آقای مک‌آدام می‌گوید: «پیش‌بینی کلی این است که اگر فرضا اختلال اقتصادی در آینده نزدیک پایان یابد، احتمالا در نهایت ویروس کرونا باعث تأخیر در بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۰ خواهد شد و آن را به طور کامل متوقف نخواهد کرد.»

روز جمعه، بربری اعلام کرد که در نتیجه کاهش بازدید مشتریان از فروشگاه‌ها و کاهش ساعات فعالیت تجاری، فروش این شرکت در سرزمین اصلی چین در دو هفته گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. در پی شیوع ویروس کرونا، این خانه مد لوکس بریتانیایی ۲۴ واحد از ۶۴ فروشگاه خود را در کشور چین تعطیل کرده است.

چین و هنگ‌کنگ دو بازار عمده محصولات این «برند» هستند، و ماه گذشته تحلیلگران تخمین زدند که فروش محصولات آن در چین ۴۶ درصد از تجارت این شرکت را در سال جاری تشکیل دهد.

پس از آن که جولی براون، مدیر ارشد مالی بربری، اعلام کرد که به دلیل بلاتکلیفی در مورد ویروس کرونا، این شرکت نمی‌تواند پیش‌بینی‌های قبلی خود را برای سالی مالی مختوم به ماه مارس حفظ کند، در معاملات صبح روز جمعه، ارزش سهام بربری ۵ درصد کاهش یافت.

لوکا سولکا، تحلیلگر مالی در شرکت مدیریت دارایی سانفورد سی برنشتاین، گفت که هشدار بربری احتمالاً «اولین مورد از خبرهای دردناکی» است که در راهند.

شرکت تولیدکننده لوازم آرایشی «استی لادر» نیز در نتیجه تأثیر ویروس کرونا این هفته پیشبینی سود خود برای سال ۲۰۲۰ را کاهش داد. «لورئال» نیز انتظار دارد که این بحران تأثیر کوتاه‌مدتی بر بازار آسیایی این شرکت، که بخش کلیدی فروش آن را تشکیل می‌دهد، بگذارد.

شرکت یونیکلوی ژاپنی نیز که در حوزه خرده‌فروشی پوشاک فعالیت می‌کند، با پیروی از مقررات تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی و مراکز خرید، از مجموع ۷۵۰ فروشگاه خود در چین، ۳۵۰ شعبه را تعطیل کرده است. حدود یک پنجم فروش این شرکت، از بازار چین است.

«فدرال رزرو»، بانک مرکزی آمریکا، روز جمعه در گزارشی به کنگره، هشدار داد که ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد اختلال در اقتصاد چین و سرریز آن به بخش‌های دیگر اقتصاد جهان شود.

در اروپا، با توجه به آن که تعطیلی ناشی از ویروس کرونا در چین می‌تواند بر تأمین قطعات برای شرکت‌های عمده خودروسازی تأثیر بگذارد، تولید خودرو با تأخیر روبه‌رو شده است.

گروه خودروسازی فیات کرایسلر اعلام کرده است که احتمال خطر توقف تولید طی دو تا چهار هفته آینده را در یکی از کارخانه‌های تولید در اروپا شناسایی کرده است، و این نگرانی وجود دارد که این وضعیت بر دیگر تولیدکنندگان در سرتاسر قاره و بریتانیا تأثیر بگذارد.

دیوید لگت، سردبیر اخبار خودرو در شرکت تجزیه و تحلیل «گلوبال‌دیتا»، هشدار می‌دهد که چند هفته آینده برای تولیدکنندگان خودرو بسیار حیاتی است، چون یک خودرو عادی از حدود ۲۰۰۰۰ قطعه تشکیل می‌شود، و یک زنجیره تأمین و مونتاژ فرعی طولانی و پیچیده در فرآیند تولید هر خودرو عمل می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه می‌گوید: «ما انتظار چنین چیزی را داشتیم، و این از عوارض تأثیر اقتصادی فزاینده ویروس کرونا، مخصوصا بر چرخه تأمین در حوزه تولید است.»

بسیاری از کارخانه‌ها در استان هوبی، مرکز شیوع این بیماری، از ابتدای تعطیلات سال جدید چینی، یعنی سه هفته پیش، تعطیل شده‌اند.

غول الکترونیکی فاکس‌کان، سازنده گوشی‌های آیفون اپل، بخشی از تولید خود را به ساخت ماسک‌های جراحی اختصاص داده است تا از کارگران خود در برابر ابتلا به بیماری محافظت کند و کارخانه‌های خود را باز نگه دارد.

این شرکت تایوانی قصد دارد تا پایان ماه، روزانه ۲ میلیون ماسک تولید کند، و گفته است که پس از تأمین ماسک لازم برای کارکنان خود، عرضه این ماسک‌ها به بیرون را آغاز خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان