۶۰ هزار راننده کامیون ایرانی بیکار می‌شوند

«رانندگان ایرانی به دلیل اشتباه دولت رئیسی مجبورند بیمه سبز را از کشورهای دیگر بخرند که این امر هزینه حمل را بالا می‌برد»

کامیون‌های ترانزیت ایران در صف ترخیص مرزی‌ــ شبکه‌های اجتماعی

رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، روز یکشنبه ۶ خرداد از ادامه مشکلات متعدد برای صدور ویزای رانندگان ایرانی گلایه کرد و گفت که تاجران ایرانی به دلیل همین مشکل ترجیح می‌دهند بار صادراتی‌شان را به رانندگان خارجی تحویل دهند؛ روندی که در آینده‌ای نزدیک ۶۰ هزار کامیون ایرانی را از مسیر ترانزیت کالا حذف خواهد کرد.

این در حالی است که کامیون‌داران و رانندگان خودروهای باری در داخل ایران هم طی سال‌های گذشته، بارها در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت، دستمزد‌های ناکافی، گرانی روزافزون قیمت لوازم یدکی و نبود برخی قطعات خودروها، به اعتصاب سراسری و اعتراض‌های گسترده متوسل شده بودند.

اکنون رستمی به ایلنا می‌گوید: «برای تعلیق بیمه سبز رانندگان ایرانی که از آغاز سال ۲۰۲۴ شروع شد و تا پایان نیمه اول این سال ادامه دارد، هنوز گره‌گشایی نشده و این موضوع امروز اصلی‌ترین دغدغه کمیسیون حمل‌ونقل است. این مسئله می‌تواند سبب زمین‌گیر شدن ۶۰ هزار کامیونی شود که در زمینه ترانزیت کالا فعالیت دارند.»

او افزود: «در حال حاضر رانندگان ایرانی مجبورند بیمه سبزشان را از کشورهای خارجی بخرند که این امر هزینه حمل را بالا می‌برد و صاحبان بار ترجیح می‌دهند از کامیون‌های خارجی از قبیل کامیون‌های ترکیه‌ای، گرجستانی و این قبیل کشورها برای حمل بار استفاده کنند، زیرا راننده خارجی که تحت پوشش بیمه سبز به ایران می‌آید و حمل را بر عهده می‌گیرد، نسبت به راننده ایرانی که مجبور است بیمه سبز را از شرکت بیمه خارجی بخرد، هزینه کمتری پرداخته و بنابراین بابت حمل بار هم هزینه کمتری از صاحب بار طلب می‌کند. پیامد این اتفاق هم بیکاری رانندگان کامیون ایرانی و جایگزین شدن آن‌ها با رانندگان خارجی است.»

این فعال صنفی و امور بازرگانی توضیح داد که رانندگان ایرانی همچنان با مشکلات صدور ویزا نیز مواجه‌اند و در میان کشورها اروپایی، تنها ایتالیا و آن هم به میزان محدود به رانندگان ایرانی ویزا می‌دهد.

رضا رستمی می‌گوید: «ایران از سال ۱۳۵۴ عضو کنوانسیون جهانی بیمه است و باید به الزامات آن پایبند باشد تا این تعلیق برطرف شود، اما تاکنون نشانه‌ای مبنی بر اجرای الزامات کنوانسیون یاد شده، از سوی بیمه مرکزی ایران دیده نشده است. در نزدیک به پنج ماهی که از سال ۲۰۲۴ گذشته، هر آنچه بیمه مرکزی ایران برای حل این مشکل بیان کرده، صورت اجرایی نداشته و در واکنش به مکاتبات گوناگون کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران هم راه‌حل مقبولی ارائه نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این در نشست کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در اواخر دی ماه سال گذشته، دولت ابراهیم رئیسی مقصر شماره یک محدودیت جدید برای حمل‌ونقل جاده‌ای معرفی شد. به گفته اعضای این کمیسیون، «دولت نباید در بیمه سبز دخالت می‌کرد».

بر اساس گزارش‌ها، شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل با ارسال نامه‌ای، دلایل تعلیق ایران را تحریم‌ها، ناممکن بودن پرداخت حق‌ عضویت و پاسخگو نبودن واحد مرتبط با این کمیسیون بین‌المللی، اعلام کرده است.

رضا میرهادی، مشاور کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران، هم بیمه مرکزی را از مقصران این موضوع معرفی کرده و گفته بود: «تحریم بهانه است. بیمه مرکزی فرصت داشت که خود را با کنوانسیون‌‌‌‌‌‌‌ها منطبق کند. ولی اینکه چرا چنین نکرده، باید گفت که تحریم را بهانه کرده‌ است. همه‌‌‌‌‌‌‌چیز را به‌‌‌‌‌‌‌حساب تحریم نگذارید. خیلی از مشکل‌ها در حوزه ویزا به دلیل نبود روابط درست با کشورها است، نه تحریم‌ها.»

بیشتر از