در اعماق گودال مرموز نزدیک به دهانه چیکسولوب مکزیک چه می‌گذرد؟

گودال آبی‌رنگ تام ها نزدیک شبه‌جزیره یوکاتان است، جایی که سیارک قاتل دایناسورها ۶۶ میلیون سال پیش با زمین برخورد کرد

تصویر پهپادی از گودال آبی‌رنگ تام ها- Joan Alberto Sánchez Sánchez/Ecosur-Conahcyt

اقیانوس‌شناسان ثابت کرده‌اند که در خلیج چتومال مکزیک فروچاله‌ای [یا کارست‌چال] وجود دارد که عمیق‌ترین گودال جهان است، اما آنچه واقعا در ته گودال، نزدیک دهانه چیکسولوب قاتل دایناسورها، قرار دارد رازآمیز باقی مانده است.

گودال آبی‌رنگ «تام‌ ها» (Taam Ja’ Blue Hole) در سواحل جنوب شرقی مکزیک دست‌کم ۴۲۰ متر عمق دارد و گودال «دراگون هول» در دریای جنوبی چین را، که حدود ۳۰۰ متر زیر سطح دریا است، پشت سر می‌گذارد.

حفره‌های آبی‌رنگ غارهایی زیر بستر دریا‌یند که با نفوذ آب در شکاف‌ها تشکیل می‌شوند و در مسیر خود مواد معدنی را حل می‌کنند و درنهایت به فروچاله‌ها منجر می‌شوند.

گودال آبی‌رنگ تام ها نزدیک شبه‌جزیره یوکاتان است، جایی که سیارک قاتل دایناسورها ۶۶ میلیون سال پیش با سیاره [زمین] برخورد کرد. زمانی که این گودال برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ کشف شد، به نظر می‌رسید فاصله‌اش از سطح دریا تنها حدود ۲۷۵ متر باشد.

اکنون بررسی دقیق‌تری نشان داده است که عمق آن به‌مراتب بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان برای اندازه‌گیری عمق گودال یک کشتی را در نزدیکی آن مستقر کردند و در دسامبر ۲۰۲۳ طنابی را در آن انداختند.

آن‌ها همچنین با ابزاری برای تعیین میزان رسانایی، دما و عمق آب و حفره وارد آن شدند.

آن‌ها دریافتند که این گودال دست‌کم ۴۲۰ متر عمق دارد، اما ممکن است عمیق‌تر از این هم باشد. به گفته پژوهشگران، ابزار ثبتی که آنان در اختیار داشتند تنها در عمق ۵۰۰ متری کار می‌کرد.

مشخص شد که آب درون حفره لایه‌هایی با درجه حرارت و شوری متفاوت دارد.

یک لایه در عمق حدود ۴۰۰ متری میزان شوری و دمای نزدیک به دریای کارائیب داشت.

محققان گفتند، این نشان می‌دهد که ممکن است زیر آب بستری وجود داشته باشد که این دو دریا را به هم وصل می‌کند. آن‌ها نتیجه گرفتند: «در اعماق حفره آبی‌رنگ تام جا ممکن تنوع زیستی وجود داشته باشد که بتوان درمورد آن تحقیق کرد و آن را با فرایندهای فیزیکوشیمیایی و ژئومورفولوژیکی که بیوتوپ [یا اصطلاحا زی‌جای] منحصربه‌فردی را تشکیل می‌‌دهد مرتبط دانست.»

© The Independent

بیشتر از علوم