محمود عباس نخست‌وزیر جدید تشکیلات خودگردان را منصوب کرد

محمد مصطفی اقتصاددان است و یک دهه قبل در بازسازی غزه پس از جنگ نقش مهمی ایفا کرد

محمود عباس و محمد مصطفی، رئیس و نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین- ایندیپندنت فارسی

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به‌رغم مخالفت‌ اعضای جنبش فتح، محمد مصطفی، مشاور اقتصادی دیرینش، را نخست‌وزیر جدید تشکیلات خودگردان اعلام کرد. برخی رسانه‌های منطقه مدعی‌اند که این انتخاب درپی فشارهای ایالات‌متحده بوده است.

در پیوند با همین موضوع الجزیره نوشت که محمود عباس با «فشار» آمریکا برای «اصلاحات» روبه‌رو است و انتصاب محمد مصطفی نیز «بخشی از چشم‌انداز واشینگتن درمورد غزه پس از جنگ است».

محمد مصطفی در آمریکا تحصیل کرده است، اقتصاددان است و مواضع سیاسی مستقل دارد. نخست‌وزیر ۶۹ ساله تشکیلات خودگردان فلسطین، پیش‌ از این نیز وزیر اقتصاد و معاون نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود عباس در سال ۲۰۱۵ محمد مصطفی را برای ریاست صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین برگزید. این صندوق در سراسر فلسطین نزدیک به یک میلیارد دلار دارایی دارد.

نخست‌وزیر جدید در سال ۲۰۱۳ نیز معاون نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان بود. او حدود یک دهه قبل در بازسازی غزه پس از جنگ هم نقش مهمی داشت.

مصطفی ماه ژانویه در سخنانی جنگ غزه را «فاجعه انسانی» خواند و گفت پیامدهای این جنگ از یک دهه درگیری بیشتر بوده است. الجزیره نوشت: «مقامات دولت بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، از محمود عباس خواسته‌اند متخصصان اقتصادی و تکنوکرات‌ها را برای کمک به اداره غزه پس از جنگ به کار گیرد.»

حوزه اختیارات تشکیلات خودگردان،  که اکنون محمد مصطفی مامور تشکیل کابینه آن است، به بخش‌هایی از کرانه باختری محدود است. محمود عباس در حکم انتصاب محمد مصطفی از او خواست تا برنامه‌هایی را برای متحد کردن مجدد دولت در کرانه باختری و غزه تدارک ببیند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین بر مواردی ازجمله اصلاحات دولتی، ارتقای وضعیت اقتصادی و امنیت و مبارزه با فساد نیز تاکید کرد.

محمد مصطفی جانشین محمد اشتیه می‌شود که اواخر فوریه از مقام خود استعفا کرد. 

تشکیلات خودگردان، که جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت‌ می‌شناسند، اتحاد مجدد سرزمین‌های فلسطینی را هدف قرار داده است. جنبش فتح این تشکیلات را رهبری می‌کند. محمد مصطفی به‌رغم نزدیکی به محمود عباس عضو جنبش فتح نیست و همین مسئله انتخاب او را برای محمود عباس چالش‌برانگیز کرده بود.

انتخاب نخست‌وزیر جدید تشکیلات خودگردان در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای آینده نمایندگان فتح و حماس در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. حماس از سال ۲۰۰۷  کنترل غزه را از دست تشکیلات خودگردان فلسطین خارج کرد.

بیشتر از جهان