مدیران مراکز تجاری تهران وادار به امضای تعهدنامه حجاب شدند

مراکز تجاری ملزم شده‌اند از نیروهای نگهبانی به عنوان «آمر به معروف» استفاده کنند

تصویر تعهدنامه مدیران مجتمع‌های تجاری تهران و یک مامور گشت ارشاد در حال بازداشت یک زن‌ــ رسانه‌های اجتماعی و ایندیپندنت فارسی

هم‌زمان با حضور گسترده نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در خیابان‌ها به منظور جنگ با زنان و تحمیل حجاب اجباری به آنان، فشار بر کسب‌وکارها، اصناف و مراکز تجاری و عمومی نیز برای برخورد قهری با مخالفان حجاب اجباری افزایش یافته است.

بر اساس گزارش رسیده به ایندیپندنت فارسی، در یکی از تازه‌ترین اقدام‌ها، معاونت نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی با همکاری نهادهای امنیتی، در یک «جلسه توجیهی» بیش از ۱۰۰ مدیر مرکز تجاری تهران را به امضای تعهدنامه‌ای در خصوص رعایت حجاب اجباری وادار کرده است.

در این تعهدنامه که عنوان «صورت‌جلسه توجیهی مدیران مجتمع‌های تجاری تهران» بر آن گذاشته شده است، مالکان و مدیران مراکز تجاری پایتخت ملزم شده‌اند که با «کنترل و نظارت لازم، اقدام‌های پیشگیرانه را در خصوص کشف حجاب مراجعان و کارکنان این مراکز در مشاعات، راهروها و داخل واحدهای صنفی» انجام دهند.

مدیران مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری تهران همچنین تهدید شده‌اند که در صورت «مشاهده بی‌حجابی و خودداری از اقدام لازم در جهت بهبود وضعیت موجود» به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

در این تعهدنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، مدیران مراکز تجاری تهران ملزم شده‌اند تابلوهای تبلیغاتی با مضمون «لزوم رعایت حجاب و پوشش اسلامی» را در ورودی‌ها و مشاعات مجتمع نصب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین مدیران مراکز تجاری تهران وادار شده‌اند از نیروهای نگهبانی و انتظامات مجتمع به عنوان «آمر به معروف» استفاده کنند و آن‌ها نیز باید علاوه بر مبادی ورودی، در راهروها و مشاعات تردد کنند و به مراجعان و کارکنان اصناف تذکر حجاب بدهند.

در این تعهدنامه از مدیران مراکز تجاری خواسته شده است که به وسیله بلندگوهای مجتمع «تذکرات لازم را در خصوص لزوم رعایت حجاب» پخش کنند.

جلوگیری از نمایش لباس‌ زیر زنانه در ویترین مغازه‌ها، پخش نکردن موسیقی‌های غیرمجاز، استفاده نکردن از فروشنده‌های مرد در لباس‌فروشی‌های زنانه، عرضه نکردن لباس‌های نامتعارف و استفاده نکردن از اسامی بیگانه برای مغازه‌ها از دیگر مواردی‌اند که مدیران مراکز تجاری تهران به آن متعهد شده‌اند.

واحدهای صنفی به‌منظور کنترل و نظارت هوشمند باید شناسه صنفی‌شان را روی درهای ورودی نصب کنند و کلیه مراکز با هدف نظارت بر مسئله حجاب باید به دوربین هوشمند مجهز شوند.

مدیران مراکز تجاری تهران همچنین باید از ورود دختران و پسران جوان که حیوان خانگی به همراه دارند، به داخل مجتمع‌های تجاری جلوگیری کنند.

امتناع از رعایت هر یک از مفاد این تعهدنامه جریمه نقدی، پلمب و معرفی به مراجع قضایی را برای مجتمع‌های تجاری تهران به همراه خواهد داشت.

مالک یکی از مراکز خرید تهران با ارسال نسخه‌ای از این تعهدنامه به ایندیپندنت فارسی گفت که با این اقدام، عملا کسب‌وکار ده‌ها واحد صنفی مراکز خرید تعطیل می‌شود و این در حالی است که به دلیل شرایط اقتصادی موجود بیشتر مغازه‌داران با رکود کامل فروش روبرو شده‌اند و از عهده تامین مخارج مغازه‌هایشان برنمی‌آیند و حالا با چنین اقدام‌هایی اندک درآمدشان را نیز از دست می‌دهند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۲ فروردین طی سخنانی از نیروهای آتش‌‌به‌اختیار خواست که با «هنجارشکنی» برخورد کنند. اندکی پس از آن نیز نیروی انتظامی اعلام کرد طرح موسوم به «نور» را برای «مقابله با کشف حجاب» اجرا می‌کند.

از روز شنبه ۲۵ فروردین نیز نیروهای گشت ارشاد که با کشته‌ شدن مهسا امینی، در شهریور ۱۴۰۱ از سطح خیابان‌ها جمع شده بودند، به خیابان‌ها بازگشتند و دستگیری زنان با برخوردهای خشونت‌آمیز را آغاز کردند.  

در روزهای اخیر تصاویر متعددی از برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی با زنان در سطح خیابان‌ها منتشر شده و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ماموران گشت ارشاد تعداد زیادی از دختران نوجوان را نیز مقابل مدارس دخترانه بازداشت کرده‌اند.

با انتشار ویدیوها و تصاویر متعدد از برخورد خشونت‌آمیز با مخالفان حجاب اجباری، مجتبی ذوالنوری، نایب‌رئیس مجلس، از برخورد «تند» با زنان دفاع کرد و گفت: «تندی برخورد شامل کسانی است که هنجارشکن متعمدند. مثل برخی از سلبریتی‌ها و کسانی که می‌خواهند تعمدا با هنجارها، اصول و ارزش‌ها و اعتقادات مردم مقابله کنند و بجنگند.» او همچنین مدعی شد که «کسانی که حجاب غیرکامل دارند، داغ و درفش نمی‌شوند، بلکه رفتار در مورد آن‌ها متنبه‌کننده، ارشادی و اصلاحی است».

به‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری به زنان در ایران، تصاویری که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آشکار می‌کند که مخالفان حجاب اجباری با نافرمانی گسترده مدنی در برابر فشار و اجبار حاکمیت ایستاده‌اند و با پوشش اختیاری در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی تردد می‌کنند.