اتاق بازرگانی از خامنه‌ای خواست برای تعطیلی شنبه‌ها حکم حکومتی بدهد

«تعطیلی روزهای پنجشنبه در ارتباطات مالی و تجاری ایران با دنیا وقفه‌ای چهار روزه ایجاد می‌کند»

 تصویر از خبرگزاری ایرنا

در ادامه واکنش‌ها به تصویب تعطیلی پنجشنبه‌ها، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر ضرورت مطابقت تعطیلات آخرهفته در ایران با تعطیلات جهانی تاکید کرد و از او خواست دستور دهد به جای روزهای پنجشنبه، روزهای شنبه تعطیل شود.

در این نامه که رونوشت آن برای رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شد، آمده است که تصویب روز پنجشنبه به عنوان روز دوم تعطيلات آخرهفته وقفه‌ای چهار روزه در ارتباطات مالی و تجاری با دنیا ایجاد می‌کند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در بیشتر نقاط دنیا و تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران مراودات مالی و بازرگانی را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار می‌کند و زیان اقتصادی ناشی از آن چشمگیر خواهد بود.

حسن‌زاده در ادامه هشدار داد که با کاهش روزهای کاری مشترک با شرکای تجاری، وضعیت تجاری ایران در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری به منابع ارزی حاصل از صادرات نیاز دارد، متاثر می‌شود.

در بخشی از این نامه آمده است: «در حال حاضر سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تنها در حدود چهار دهم درصد است و برای جلوگیری از حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی، هرگونه سیاست‌گذاری بر تجارت کشور باید به‌دقت انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این فعال اقتصادی، نبود امکان برقراری ارتباط بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای چهار روز متوالی به معنای ایجاد یک اصطکاک بزرگ در بازار و مانع رشد و توسعه تجارت و پیوند با اقتصاد بین‌المللی است.

طرح افزایش تعطیلات به دو روز در هفته از ماه‌ها قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم مطرح شد. به‌رغم اینکه برخی نمایندگان مجلس بر تعطیلی شنبه‌ها در جهت همسویی با تجارت جهانی تاکید داشتند، این پیشنهاد با مخالفت برخی نمایندگان مجلس و اعضای هیئت دولت روبرو شد و مخالفان با طرح این ادعا که شنبه‌ها روز تعطیل یهودیان است، مانع تصویب تعطیلی روزهای شنبه شدند.

اعلام تعطیلی پنجشنبه‌ها با واکنش‌های انتقادآمیز شمار زیادی از گروه‌ها و فعالان اقتصادی مواجه شد. اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای این اقدام را «نشانه نبود باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی» دانست و تاکید کرد: «تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس در صورت تایید نهایی و تبدیل شدن به قانون، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد.»

هم‌زمان خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز اذعان کرد که «از نظر مناسبات اقتصادی، تجارت، سیاسی و ارتباطات بین‌المللی، ایران چهار روز از دنیا عقب می‌افتد».

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت که ابتدا طرح تعطیلی شنبه‌ها مطرح بود اما به دلیل تعطیلی یهودیان در روزهای شنبه، کمیسیون تصمیم‌گیری را به دولت واگذار کرد.

حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز گفت که این تصمیم با حضور نماینده دولت در این کمیسیون تصویب شد. پس از آن، معاون حقوقی مجلس و استان‌های سازمان اداری و استخدامی در واکنش به انتقادها مدعی شد که تعطیلی روزهای پنجشنبه تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها را شامل نمی‌شود و صرفا بخش‌های خدمات‌رسان در این روز تعطیل خواهند بود اما کارشناسان این توجیه را غیرقابل قبول می‌دانند و می‌گویند با تعطیلی بخش‌های دولتی در روز پنجشنبه تمام امور اداری و مالی داخلی و بین‌المللی نیز تعلیق می‌شود.

اصرار جمهوری اسلامی به تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در حالی است که طی سال‌های اخیر کشورهای مسلمان با هدف همسویی با تجارت جهانی، تعطیلات آخر هفته را به روزهای جمعه و شنبه تغییر دادند و کشورهای قطر، عربستان سعودی، اندونزی، بحرین، عراق و مالزی که بیشترین جمعیت مسلمانان را دارند، روزهای جمعه و شنبه را تعطیل کرده‌اند و کشورهایی مانند امارات متحده عربی، لبنان و ترکیه نیز در هماهنگی با سیستم جهانی شنبه‌ها و یکشنبه‌ها را به‌عنوان روزهای تعطیل آخر هفته برگزیده‌اند.