طالبان سخنگو و چند عضو حزب‌ التحریر را بازداشت کرد

حزب‌التحریر بر برقراری دولت مبتنی بر خلافت و از بین بردن مرز میان کشورهای اسلامی تاکید دارد

گردهمایی حزب‌التحریر در افغانستان‌ــ ارسالی به ایندیپندنت فارسی

حزب التحریر چهارشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد که طالبان سیف‌الله مستنیر، سخنگو و چندین عضو دیگر این حزب را اواخر ماه شعبان (نزدیک به دو ماه پیش) بازداشت کرده‌اند.  

در بیانیه این حزب آمده است که این افراد پس از برگزاری یک گردهمایی به نام «خلافت؛ میراث سیاسی نبوت» به اتهام دعوت و فعالیت برای تشکیل خلافت بازداشت شده‌اند. حزب‌التحریر در مورد چگونگی بازداشت این افراد جزئیات بیشتری ارائه نکرد.   

این حزب در بیانیه‌اش اعلام کرد: «متاسفانه در نظام حاکم، استاد مستنیر و تعدادی از اعضای حزب به جرم اینکه از سقوط دولت خلافت که یک حادثه‌ دردناک در تاریخ مسلمانان است، یاد کرده‌ و برای مجد و شکوه دوباره امت تلاش کرده‌‌اند، در بازداشت به سر می‌برند. استاد سیف‌الله مستنیر از فرزندان شریف این امت است که برای احیای دوباره‌ دولت خلافت تلاش می‌کرد.» 

 

حزب‌التحریر ادعا می‌کند که در بیش از ۴۰ کشور جهان «فعالیت فکری و سیاسی» دارد و از رژیم طالبان خواسته است اعضای این حزب را هرچه زودتر آزاد کند، زیرا بازداشت آن‌ها هیچ «دلیل شرعی» ندارند. 

در بیانیه حزب التحریر آمده است: «نظام حاکم [رژیم طالبان] باید حافظ ارزش‌های اسلام و تسهیل‌کننده‌ تلاش‌ دعوتگران در جامعه باشد اما برعکس، با ممانعت‌های که انجام می‌دهد، این را ثابت می‌کند که نظام حاکم سد راه دعوت به‌ سوی خیر است.» 

حزب التحریر به رژیم طالبان توصیه کرده که دولتی مبتنی بر خلافت پایه‌گذاری کند، زیرا نظام حاکم بر افغانستان بیشتر از هر نظام دیگر در سطح جهان دارای «ظرفیت تبدیل شدن به خلافت» است.

حزب‌التحریر بر تشکیل دولت مبتنی بر خلافت و از بین بردن مرزها میان کشورهای اسلامی تاکید دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب التحریر افغانستان ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ در چند استان افغانستان از جمله کابل به منظور حمایت از برپایی خلافت اسلامی گردهمایی برگزار کرد. این گردهمایی‌ها به مناسبت یکصدوسه سالگی خلافت عثمانی برگزار شدند و هدف آن‌ها جذب تعداد بیشتری از هواداران خلافت‌ در افغانستان بود؛ زیرا این حزب اگرچه بر برقراری «خلافت» اصرار دارد، برای دستیابی به اهدافش به خشونت و عملیات نظامی‌ متوسل نمی‌شود و به روش تبلیغ و دعوت معتقد است. 

این گردهمایی‌ها در حالی برگزار شدند که سازمان استخبارات (اطلاعات) رژیم طالبان در آذر ۱۴۰۱ فعالیت حزب التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم و گروه‌های تکفیری را در افغانستان «مطلقا ممنوع» اعلام کرده بود.

حزب التحریر یک سازمان مذهبی خلافت‌خواه است که سال ۱۹۵۳ در فلسطین تاسیس شد. این حزب در حکومت سابق افغانستان هم اجازه فعالیت رسمی نداشت و غیرقانونی فعالیت می‌کرد. حزب‌التحریر در آن زمان نشست‌های پنهانی برگزار می‌کرد و بر جلب و جذب جوانان تحصیل‌کرده تمرکز داشت. شماری از اعضای حزب‌ التحریر در دوران حکومت پیشین افغانستان از طالبان حمایت می‌کردند.

اعضای حزب التحریر در دانشگاه‌های افغانستان نیز تبلیغ می‌کردند که باعث شد که ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، در استان هرات اعلام کند فعالیت جمعیت اصلاح و حزب ‌التحریر در دانشگاه‌ها ممنوع است. 

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، اعضای حزب‌التحریر خوشحال و امیدوار بودند که تحت حاکمیت این گروه بر فعالیت‌‌های تبلیغاتی‌شان بیفزایند، اما این محاسبه آنان اشتباه از آب در آمد و طالبان که سرکوب و اختناق شدیدی بر افغانستان اعمال کرده‌اند، به هیچ گروه سیاسی و مذهبی که با آن‌ها مخالف باشد، اجازه فعالیت ندادند.  

بیشتر از جهان