وال‌استریت ژورنال: جمهوری اسلامی از بیم واکنش اسرائیل تخلیه نیروها را از سوریه آغاز کرده است

مقامات امنیتی سوریه می‌گویند، سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان حضور مقامات عالی‌رتبه خود در سوریه را کاهش داده‌اند و افسران با درجه پایین‌تر را نیز از موقعیت‌های اصلی خود در سوریه به مکان‌های دیگر منتقل کرده‌اند

مراسم رژه

وال‌استریت ژورنال با اشاره به احتمال پاسخ اسرائیل به حمله صبح یکشنبه جمهوری اسلامی به نقل از مشاوران و مقامات ایران و سوریه گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روند تخلیه نیروها از سوریه را آغاز کرده است.

مقامات امنیتی سوریه می‌گویند، سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان حضور مقامات عالی‌رتبه خود در سوریه را کاهش داده‌اند و افسران با درجه پایین‌تر را نیز از موقعیت‌های اصلی خود در سوریه به مکان‌های دیگر منتقل کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید به حمله‌ جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای که هیچ کدام به‌طور رسمی تایید نشده‌اند، طیفی از سناریوها از هدف گرفتن تاسیسات نظامی و هسته‌ای در خاک ایران تا گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه را پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش وال استریت ژورنال، انتظار می‌رود که اسرائیل پیش از پاسخ به جمهوری اسلامی، کشورهای عرب منطقه را در جریان قرار دهد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، پاسخ اسرائیل می‌تواند به حمله به تاسیسات مرتبط با جمهوری اسلامی در سوریه محدود باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که سپاه پاسداران هم‌اکنون اقدامات اضطراری برای تاسیسات خود در سراسر سوریه را فعال کرده و برخی نیروها را از پایگاه‌های خود از سوریه خارج کرده است.

وال استریت ژورنال می‌گوید، برخی نیروها نیز فقط شب‌ها، زمانی که احتمال حمله اسرائیل بیشتر است تغییر موقعیت می‌دهند و فقط تعداد اندکی سرباز برای دفاع از تسیحات باقی می‌مانند.

برخی کارشناسان می‌گویند که تاسیسات سپاه در سوریه گزینه‌ای احتمالی است چرا که به اسرائیل امکان می‌دهد ضمن پرهیز از آغاز یک جنگ تمام‌عیار، به جمهوری اسلامی پاسخ دهد.

منابع مطلع به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که حزب‌الله نیز در جریان حمله‌های یکشنبه صبح جمهوری اسلامی از بیم هدف گرفته شدن مواضع‌اش از سوی اسرائیل در آماده‌باش کامل بود. اما در حال حاضر سطح هشدار را کاهش داده است چرا که گمان نمی‌کند اسرائیل در واکنش به حمله جمهوری اسلامی مواضع آنها در لبنان را هدف قرار دهد.

این درحالی است که حزب‌الله برای به‌کارگیری اقدامات احتیاطی در سوریه از تهران توصیه دریافت کرده است. به گفته منابع مطلع، ممکن است اسرائیل پایگاه‌های سپاه، زرادخانه‌ها و پایگاه‌های حزب‌الله در سوریه را هدف قرار دهد.

مقامات امنیتی سوریه گفته‌اند که حزب‌الله در روزهای اخیر نیروهای خود را در مرز سوریه و اسرائیل افزایش داده است تا بتوانند داده‌های بیشتری درباره حمله احتمالی اسرائیل جمع‌آوری کنند.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که در واکنش به حمله به ساختمان مجاور سفارت خود در دمشق که آن را «کنسولگری» می‌خواند، به اسرائیل حمله کرده است.

جمهوری اسلامی مدعی است که اسرائیل عامل کشته شدن فرماندهان سپاه در این حمله است، اما اسرائیل به طور کلی درباره چنین اتهاماتی اظهارنظر نمی‌کند و آن را تایید یا تکذیب نمی‌کند.